اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حق ویزیت دوباره صدای بیماران همدان را درآورد

دریافت حق ویزیت دوباره در ارتباط با خدمات پاراکلینیکی صدای بیماران در همدان را درآورده، اما رئیس نظام پزشکی عنوان می‌کند، این موضوع تصمیم وزارت بهداشت است که برای ارائه جواب آزمایش ۲۴ ساعت مهلت داده شده، بنابراین خارج از این زمان دریافت ویزیت از سوی پزشکان غیر قانونی نیست.

حق ویزیت دوباره صدای بیماران همدان را درآورد

خبرگزاری فارس ـ همدان، شیوه جدید محاسبه هزینه ویزیت توسط برخی از پزشکان در همدان و تحمیل بار مالی جدید به بیماران باعث گلایه‌مندی‌ و به تبع آن نارضایتی شده است.

برای مثال یکی از این بیماران در این خصوص عنوان می‌کند؛ بنده به پزشک مراجعه کردم که بنا به نظر او باید آزمایش ام آر آی می‌دادم، این ویزیت‌ها مستقیم در سامانه تامین اجتماعی ثبت و روی نسخه کدی درج می‌شود که در تامین اجتماعی قابلیت انجام دارد، اگر پزشک کد را در نسخه ننویسد، قابلیت اجرایی ندارد، این موضوع به کار نظم داده، اما ایرادی دارد که منجر به عدم رضایت بیماران شده است، فاصله بین ویزیت اول تا دوم چند روز اعلام شده و اگر بنا به هر دلیلی جواب تا این مدت به پزشک داده نشود، برای مراجعه بعدی باز هم باید حق ویزیت پرداخت کند در صورتی که قبلا این طور نبود.

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان در این خصوص با بیان اینکه این مسئله به قوانین نظام پزشکی برمی‌گردد اظهار کرد: درست است MRI در تامین اجتماعی انجام می‌شود اما مسئله تامین اجتماعی نیست و به نظام پزشکی مربوط است، البته بسیاری از پزشکان نیز دو بار هزینه را دریافت نمی‌کنند اما برخی طبق قانون تعرفه نظام پزشکی ممکن است این هزینه را از بیمار دریافت کند.

اردلان رفیعی بیان کرد: فکر می‌کنم ۴۸ یا ۷۲ ساعت برای اعلام جواب نه تنها MRI بلکه آزمایش و دیگر خدمات پاراکلینیکی مهلت داده شده و اگر این زمان بگذرد پزشک حق دارد هزینه ویزیت را مجدد را دریافت کند.

وی با بیان اینکه خیلی اوقات معاینه اولیه از سوی پزشک انجام می‌شود اما بیمار نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارد و پزشک او را به خدمات پاراکلینیکی ارجاع می‌دهد تا عکس و... گرفته شود ادامه داد: بر اساس این جواب‌ها هم ارزیابی مجدد انجام می‌گیرد و خیلی اوقات تا بخواهد دردی تشخیص داده شود و درمانی انجام شود، ویزیت دفعات مکرر نیاز دارد.

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان همدان گفت: ممکن است بیمار به دو یا سه پزشک دیگر هم مراجعه می‌کند تا متوجه درد واقعی شود و درمان اصلی انجام گیرد و این موضوعی نیست که با یک بار معاینه و ویزیت حل و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله بستگی به تجربه پزشک دارد و یک پزشکی گاهی قبلا با این بیماران سرو کار داشته و علامت بیمار را می‌داند و می‌تواند بیماری را تشخیص دهد و با شک به آن و انجام‌ اقدامات پاراکلینیکی با ویزیت دوم به تشخیص می‌رسد.

رفیعی با تاکید بر اینکه در این مسئله تجربه پزشک، اقدامات پاراکلینیکی، معاینات بیمار موثر است و اینها باعث می‌شود درد بیمار تشخیص داده شود و درمان واقعی انجام شود گفت: ممکن است دو یا سه بار مراجعه و یا پزشکان و مشاوره‌های متعدد نیاز باشد و اینها قابل پیش‌بینی نیست و بر اساس قوانین نظام پزشکی انجام می‌شود.

 تامین اجتماعی به این موضوع کاری ندارد، بیماری هم که به پزشک مراجعه می‌کند و اگر یک ویزیت می‌شود و سه روز بعد دوباره یک ویزیت دیگر در هر دو صورت سهم بیمار را طبق تعهد پرداخت می‌کند و محدودیتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تامین اجتماعی به این موضوع کاری ندارد و بیماری هم که به پزشک مراجعه می‌کند و اگر یک ویزیت می‌شود و سه روز بعد دوباره یک ویزیت دیگر در هر دو صورت سهم بیمار را طبق تعهد پرداخت می‌کند و ممانعت و محدودیتی وجود ندارد.

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان همدان افزود: ما در MRI مهلتی نداریم و این ممکن است به آمادگی قبلی که بیمار لازم دارد MRI را انجام دهد یا افرادی که در نوبت هستند برگردد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با نظام پزشکی صحبت شده که مهلتی به بیمار داده شود تا اقداماتی مثل MRI یا پاراکلینیکی را انجام و در فرصت مورد نیاز به پزشک ارائه دهد؟ گفت: از آن جا که بیماران مختلف با شرایط متفاوت و نیاز به اقدامات متفاوت داریم نمی‌توان تفاهمی ایجاد کرد، MRI آنقدر متفاوت است که مدت آن تخصص خاص خود را لازم دارد که شدنی نیست.

رفیعی تصریح کرد: هیچ پزشکی هم مهلت پنج روزه تعیین نمی‌کند و گاهی به بیمار می‌گوید که مثلا بعد از استفاده دارویی جواب MRI را بیاورد و اینها مسائلی است که بسته به بیمار و نوع بیماری و تشخیص و تجربه پزشک متغیر است.

رئیس نظام پزشکی همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه بعد از ۲۴ ساعت اگر بیماری مجدد ویزیت شود باید هزینه دوباره‌ای پرداخت کند اظهار کرد: این موضوع، دستورالعمل وزارت بهداشت است و ربطی به سازمان نظام پزشکی ندارد.

علیرضا مدرکیان با بیان اینکه چندین نوبت از سوی وزارت بهداشت دستورالعمل‌های متفاوتی صادر شده و بر اساس آن دریافت هزینه ویزیت برای بار دوم بعد از ۲۴ ساعت قانونی است گفت: در همدان بر اساس نظر کمیسیون در یک مقطع مدت زمان هزینه ویزیت برای بار دوم طولانی شده بود اما مجدد نامه وزارت بهداشت ارسال و تاکید شد بعد از ۲۴ ساعت دریافت ویزیت مجدد قانونی است.

وی با تاکید به اینکه این هزینه به خاطر زمانی است که پزشک برای بیمار صرف می‌کند افزود: پزشک به عنوان بخشی از تشخیص احساس می‌کند که برای بیمار MRI یا آزمایش بنویسد و بسته به جواب آنها ارزیابی و سایر درمان‌ها انجام می‌شود و در واقع پلن درمانی گذاشته می‌شود.

رئیس نظام پزشکی همدان در خصوص اینکه بیماران عنوان می‌کنند تنها می‌خواهند عکس MRI را نشان دهند و نباید هزینه دوباره دریافت شود عنوان کرد: عکس MRI عکس پرتره نیست که نشان داده شود بلکه بر اساس آن MRI پزشک باید پلن درمانی را تجویز و تعریف کند.

وی با بیان اینکه اگر پزشک ارزیابی را انجام داده و به این نتیجه رسیده که بیمار MRI بدهد تا تشخیص داده شود که دقیقا مشکل کجاست باید کار انجام و بار دیگر ویزیت صورت گیرد ادامه داد:  البته پزشکان گاهی می‌دانند مشکل کجاست و می‌خواهند بدانند چقدر بیماری جدی است تا اقدامات درمانی خاصی را انجام دهند و بر اساس آن MRI یا عکس ساده بنویسد و بیمار این کار را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در این صورت پزشک نتیجه را می‌بیند و براساس مشکل موجود به بیمار توصیه درمانی می‌کند، حال ممکن است در MRI چیزی نباشد و مشخص شود درد بیمار ناشی از آن نیست و یا در آن مشکلی است و بر اساس این موضوعات تشخیص صورت گیرد، یعنی در واقع دوباره کار ویزیت انجام می‌شود.

در همدان از پزشکان خواهش کردیم تا ۵ روز ویزیت مجدد نگیرند و آنها هم انجام دادند، یک مقطعی به این شیوه سپری شد اما بعدا وزارت بهداشت اعلام کرد این مهلت ۲۴ ساعت است.

رئیس نظام پزشکی همدان در پاسخ به اینکه با این شرایط بار مالی سنگینی به بیماران تحمیل می‌شود، آیا نمی‌توان ساز وکاری تعریف کرد که شرایط به روال قبل برگردد؟ گفت: در همدان از پزشکان خواهش کرده بودیم تا ۵ روز ویزیت مجدد نگیرند و آنها هم قبول کردند، یک مقطعی به این شیوه سپری شد اما وزارت بهداشت اعلام کرد این مهلت ۲۴ ساعت است.

وی با بیان اینکه این شرایط قانون است و ماهم نمی‌توانیم نظری را دهیم که چند روز باشد تأکید کرد: البته در حال حاضر نیز بسیاری از پزشکان همان شیوه قبل را دارند و تا یک مدت زمانی ویزیت مجدد نمی‌گیرند اما اگر دریافت کنند هم قانونی است.

مدرکیان تاکید کرد: فرض بسیاری از پزشکان این است که این ادامه همان ویزیت و تجمیع‌کننده ویزیت قبل است و هنوز هم همان کار را انجام می‌دهند اما درصدی هم این کار را انجام نمی‌دهند که البته کارشان قانونی است.

وی در خصوص اینکه باید تبصره‌ای باشد که در جواب آزمایش یا MRI و ... هزینه دوباره دریافت نشود عنوان کرد: شخصا مخالفتی با این موضوع ندارم اما چون دریافت حق ویزیت دوباره منع قانونی ندارد و البته فرض و منطق درستی است، نمی‌توان کاری انجام داد هرچند تاکید می‌کنم بسیاری از پزشکان این هزینه را دریافت نمی‌کنند.

انتهای پیام/ 89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول