اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ضرورت اصلاح شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندس طراح و ناظر

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: اصلاح شیوه‌نامه فعلی تشخیص صلاحیت مهندس طراح و ناظر خواست عموم تشکل‌های مهندسی است.

ضرورت اصلاح شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندس طراح و ناظر

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا خوش‌گفتار منفرد در همایش «شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر» بیان کرد: موضوع اصلی این همایش شیوه نامه ای است که در اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد اما مهندسان و اهل فن نگران اجرای این شیوه نامه هستند. 

وی با بیان اینکه اصلاح شیوه‌نامه فعلی تشخیص صلاحیت مهندس طراح و ناظر خواست عموم تشکل‌های مهندسی است، گفت: رسمی که در تمام دنیا وجود دارد این است که اگر قرار است آیین نامه ای انشاء و اجرا شود از تشکل ها نیز نظرخواهی می شود، خدمات مهندسی خدمات فردی نیست اما به دنبال این هستند که این خدمات را به صورت متفرق بین اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم کنند که در این صورت مسئولیت‌پذیری به شدت کاهش پیدا می‌کند.

به گفته خوش گفتار منفرد قوانین و مقررات باید با مشورت تشکل‌ها و انجمن‌ها تدوین و تصویب شود و اگر پیشنهاد تشکل‌ها ایرادی داشت در قالب چارچوب‌ها این پیشنهادات اصلاح شوند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر اینکه قانون نباید به نفع افراد و اشخاص تفسیر شود، بیان کرد: همه مقررات و قوانین باید در چارچوب قانون تجارت کشور باشد تاکید داریم که شیوه نامه ابلاغی از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ناکارآمد است و ضرورت دارد اصلاح شود.

خوش‌گفتار منفرد معتقد است: پروانه‌فروشی و امضافروشی از اتهامات نادرستی است که مهندسان و شرکت‌های مهندسی وارد می‌کنند.

* کاهش صدور پروانه ساختمانی با ابلاغ شیوه نامه جدید

در ادامه همایش رییس انجمن مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان تهران اظهار داشت: شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر ابلاغی وزارت راه خرید و فروش صوری پروانه مهندسان را افزایش می دهد.

مهیار فرنیا گفت: اسفندماه پارسال شیوه نامه ای توسط معاونت وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد و طی آن به شرکت ها مهلت زمانی داده شد که تا پایان خرداد ماه امسال خود را با ضوابط جدید تطبیق دهند. 

وی افزود: ما در اینباره نقطه نظرات خود را به آنها اطلاع دادیم و ایراداتی که داشت نظرخواهی شد همچنین تناقضاتی که این شیوه نامه با قوانین بالا دستی که در آیین نامه مصوب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی داشت به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد اما ترتیب اثر داده نشد و در تابستان امسال یک دوره خلایی داشتیم که قانونی برای تشخیص صلاحیت ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: در نهایت در مهر ماه امسال پیرو مکاتبات بسیار و نظرخواهی هایی که با ادارات راه و شهرسازی استان ها و نظام مهندسی استان ها صورت گرفت نامه اصلاحی توسط وزارت راه و شهرسازی مجددا ابلاغ شد که در آن مواردی از ایراداتی که وجود داشت اصلاح شد. البته باز هم دارای ایراداتی داشت که ضرورت دارد اصلاح شود.

فرنیا اضافه کرد: در نهایت باز هم مکاتباتی صورت گرفت و مجددا در ۱۳ بهمن امسال بود که مجددا این شیوه نامه توسط معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد؛در این شیوه نامه باز هم تا پایان سال ۱۴۰۰ مهلتی که شرکتها بتوانند خود را با شیوه نامه جدید تطبیق دهند تمدید شد.

وی افزود: این شیوه نامه مسیر را به جایی برده است که باوجودی که شعاری که از سوی وزارت راه و شهرسازی داده می شود که نظارت بیشتر شود و صوری کاری کمتر شود متاسفانه این شیوه نامه کارها را اضافه و بدتر می کند.

وی معتقد است: این شیوه نامه فقط منجر به خرید و فروش پروانه مهندسان به صورت صوری می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول