اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات برنامه انحصار بازار خودرو توسط ‌قطعه‌ساز کروز

شرکت قطعه‌ساز کروز با ایجاد انحصار و کمبود در یک قطعه، موجب دپوی 72 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازها شد در حالی که براساس قانون شورای رقابت، شرکت‌های قطعه ساز نباید در خوردوسازی‌ها عضو هیات مدیره داشته باشند.

جزئیات برنامه انحصار بازار خودرو توسط ‌قطعه‌ساز کروز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش و نوسان شدید قیمت خودرو و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل از بزرگترین مشکلات این حوزه به شمار می رود به‌طوری که فروشندگان خودرو از نوسانات قیمت‌ها گلایه دارند و مردم هم از ماندن پشت صف قرعه کشی خودرو؛ کیفیت خودروهای تولید داخل هم ‌آنطور که رئیس پلیس راهور سردار هادیانفر می‌گوید وضعیت خوبی ندارد. 

* برنامه‌ریزی 20 ساله برای ایجاد انحصار در صنعت خودرو

ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در رابطه با برنامه‌ریزی برای رسیدن به انحصار در بازار خودرو می گوید: دست‌های پشت پرده سال‌ها برای رسیدن به این شرایط برنامه ریزی کرده‌اند، در 20 سال گذشته برنامه دقیقی داشته‌اند که صنعت خودرو به وضع امروز بیافتد، برنامه‌ریزی که  برای رسیدن به یک هدف یعنی انحصار بوده است. 

در رابطه با انحصار و اثرات آن بر بازار خودرو، سید مصطفی صفاری کارشناس خودرو می‌گوید که کلا انحصار یک وظیفه دارد که با کاهش تولید، قیمت‌ها را بالا ببرد و حداکثر سود را داشته باشد. 

به گزارش فارس برای شکستن این انحصار هم مسئولان سابق وعده داده‌اند و هم رئیس جمهور، به طوری که علیرضا رزم حسینی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفته بود که برای شکستن انحصار قدم برمی‌داریم و این کار اتفاق خواهد افتاد و آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مساله شکستن انحصار خودرو تاکید داشت. 

* انحصار تولید قطعه، عامل دپوی هزاران خودر در پارکینگ خودروسازها

علی‌لو، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در تحقیق و تفحص سال 92 به سرنخ هایی از یک شرکت قطعه ساز رسیده‌اند؛ 72 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها به علت نقص یک قطعه خوابیده بود در حالی که تولید این یک قطعه در انحصار شرکت «کروز» بود. 

اما چرا گفته می شود که  این شرکت بخشی از بازار خودرو را به انحصار خود در آورده است؟ به گفته علی‌لو، چون این شرکت هم تامین کننده، هم سهامدار و هم در هیات مدیره خودروسازی نماینده دارد، این در حالی است که طبق قانون شورای رقابت، یک شرکت قطعه‌ساز نباید در شرکت خودروساز عضو هیات مدیره داشته باشد. 

* چگونگی خرید سهام شرکت‌های خودروسازی توسط شرکت کروز

حمید کشاورز، موسس و سهامدار کروز در رابطه با اینکه چرا کروز در خودروسازی دارای نماینده است؟ گفت: از طریق شرکت دومی غیر از کروز آن قدر از ایران خودرو سهم خریداری کردیم که این شرکت حدود 24.5 درصد از شرکت ایران خودرو را به صورت مستقیم دارد و 3 درصد هم به صورت غیرمستقیم دارد. 

به گفته‌ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (فیروزی) وجود انحصار موجب آسیب دیدن قطعه سازان کوچک شده است، این موضوع سبب می‌شود که بسیاری از قطعه سازان خود به خود از گردونه تولید خارج شوند. 

با این شرایط اکنون پای مالک شرکت کروز به دادگاه باز شده است زیرا به اسم تولید کننده، تسهیلات گرفته ولی ظاهرا قاچاق انجام داده است. 

به گفته فولادی نماینده دادستان، ارزش دلاری محموله های قاچاق شرکت کروز یک میلیارد و 734 میلیون و 553 هزار و 841 دلار است. 

براین اساس پروند  شرکت کروز همچنان در دادگاه در حال بررسی است، پرونده ای که اگر به سرانجام برسد شاید ابعاد بیشتری از چهره‌های رسیدن اوضاع بازار خودرو به شرایط فعلی، معلوم شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول