اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آسمان کرمانشاه پُر از خاک می‌شود/ مسؤولان بهداشتی: از منزل خارج نشوید

براساس پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وقوع گرد و غبار طی امروز و فردا و بالا بودن میزان ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در استان کرمانشاه، مسؤولان بهداشتی از هم استانی‌ها خواستند به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را تا پایان شرایط آلودگی هوا به کار ببرند.

آسمان کرمانشاه پُر از خاک می‌شود/ مسؤولان بهداشتی: از منزل خارج نشوید

شهناز حق‌پرست کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص وضعیت جوی استان طی روزهای آینده، اظهار کرد: سامانه‌ای ناپایدار از بعدازظهر امروز (چهارشنبه) تا پایان هفته جو منطقه را متاثر کرده علاوه بر افزایش دمای شبانه، به تناوب بارش‌هایی نیز همراه با وزش باد و احتمالا رعدوبرق برای سطح استان درپی خواهد داشت.

وی ادامه داد: شرایط ناپایدار و بارندگی طی امروز و جمعه بخصوص در نیمه شمالی و نواحی شرقی استان از نمود بیشتری برخوردار خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: سامانه مذکور به دلیل همراهی با گسترش کم فشار قوی در سطح زمین و میدان های باد شدید در سطوح مختلف جو (از جمله سطح زمین) سبب خیزش طوفان‌های گردوخاک بر فراز صحاری خشک منطقه خواهد شد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ غبار ناشی از این طوفان‌ها از اواخر وقت امروز به‌تدریج جو کشور را از سمت نوار غربی غبارآلود کند.

با  توجه به‌ پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی، مبنی بر وزش شدید باد همراه با ورود توده گرد و غبار به هوای استان از امروز تا پایان هفته، ابراهیم شکیبا رئیس مرکز بهداشت استان از مردم خواست به‌منظور حفظ سلامت خود، حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند.

وی  در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: با توجه به  وقوع گرد و غبار طی امروز و فردا (روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته‌جاری) و بالا بودن میزان ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در استان کرمانشاه، هم استانی‌های به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را تا پایان شرایط آلودگی هوا به کار ببرند.

وی ادامه داد: در شهرهای بحرانی تمامی افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه اضافه کرد: در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار، در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی اجتناب کنند.

شکیبا افزود: حضور در پارک‌ها و پیاده‌روی در شرایط آلودگی و گرد و غبار، صورت نگیرد. چرا که مضرات و خطرات پیاده‌روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است.

وی توصیه کرد، تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه‌ها را بالا نگهدارید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: درصورت لزوم  به خروج از منزل یا محل کار، حتما از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک مناسب در این شرایط با توجه به بیماری کرونا‌، ماسک n۹۵یا ماسک (ffp۲،ffp۳ به همراه ماسک‌های سه لایه) است.

 وی ادامه داد: کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، مثل پلیس راهور، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه  ماسک با ویژگی‌های فوق استفاده کنند.

شکیبا از شهروندان خواست، حتی الامکان از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید و افزود: مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهید.

وی خاطرنشان کرد: فروشندگان‌مواد غذایی فله‌ای، روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند. زدایش گرد و خاک از روی بسته‌بندی مواد غذایی نیز توسط فروشندگان، لازم است مورد توجه قرار گیرد.

شکیبا در پایان، یادآور شد: در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.

به گفته دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، گرد و غبار‌هایی که از امروز کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد ناشی از شکل‌گیری جبهه‌ای از گرد و غبار بین ۳ کشور اردن، سوریه و عراق است، این جبهه ابتدا بخش‌های زیادی از عراق را در برگرفته و بعد وارد کشور ما شده است. این گرد و غبار ابتدا استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را در برگرفت سپس دامنه آن به لرستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان رسید، اما غلظت آن رفته‌ رفته کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول