اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حجم فعلی پشت سد ۱۷۶ میلیون مترمکعب است/ به‌دنبال ردیف‌دار شدن احیای زاینده‌ٰرود در بودجه هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان پیرامون بودجه احیای زاینده‌رود گفت: دنبال هستیم ردیفی در بودجه برای این امر اختصاص یابد، عدد آن مهم نیست زیرا زمانی که پروژه‌ ردیفی پیدا می‌کند، می‌توان برای آن عددی گرفت و مرحله اول‌ این است که به صورت شفاف و قانونی این ردیف را دریافت کنیم.

حجم فعلی پشت سد ۱۷۶ میلیون مترمکعب است/ به‌دنبال ردیف‌دار شدن احیای زاینده‌ٰرود در بودجه هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر این باوریم که نیاز است مطالب به‌صورت مرتب و شفاف به مردم بیان شود و این نشست خبری در همین راستا برگزار شود. 

وی تأکید کرد: تأمین آب، محیط زیست، آلودگی هوا و فرونشست زمین مباحث اصلی بوده که در استان مطرح است و تمام این مسائل به آب باز می‌گردد که یکی از مسائل اصلی است که در استان با آن مواجه هستیم. 

زینلیان با اشاره به تشکیل قرارگاه آب برای حل مشکلات عنوان کرد: قرارگاه آب ایجاد شد و تمام بخش‌های مختلف حقوقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و...در این قرارگاه نماینده دارند، تلاش‌مان بر این بوده است با حضور نخبگان دانشگاهی و متخصصان مسائل را رصد و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه ادعا نداریم که کار جدیدی انجام می‌دهیم، عنوان کرد: کارهای خوبی در گذشته انجام شده اما نتیجه مطلوب نبوده است،کار ویژه‌مان این بوده که اطلاعات را جمع‌آوری و هماهنگ کردیم تا به مدیریت یکپارچه در احیای در زاینده‌رود برسیم. 

روند کار استانداری شفافیت و تکمیل اطلاعات است

وی در ادامه ابراز کرد: در گذشته شاهد ناهماهنگی‌هایی بودیم که هنوز نیز برخی ادامه دارد، اما جلسات متعدد ادامه داشته و بحث شفافیت و تکمیل اطلاعات در روند کار قرار گرفته است. 

زینلیان گفت: حذف مصارف غیرمجاز، کاهش مصارف مجاز، تأمین منابع آب پایدار و جدید برای استان، معیشت و اقتصاد و افزایش کیفیت آب در دسترس ۵ محور اصلی است که ذیل آن ۲۵ محور و بیش از ۳٠٠ عنوان کاری داریم که نیاز است به آن‌ها پرداخته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه با دستگاه‌های مختلف اجرایی کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم، بیان داشت: یکی از آن‌ کارگروه‌ها آزادسازی حریم رودخانه است اما در مجموع در خصوص ۵ محور کارگروه‌هایی تشکیل شده که از دستگاه‌های مختلف اجرایی در آن حضور دارند. 

وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچه است، تصریح کرد:۲۳ سال قبل مصوب شده که آبی پایدار به اصفهان بیاید و در مقابل مقداری خارج شود اما آبی وارد نشده است و شخصی هم در این باره پاسخگو نیست. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه برخی بارگذاری‌ها نیز مردود اعلام شده است اما هنور ادامه داشته و پاسخی برای آن وجود ندارد، تأکید کرد: دستور کار مدیریت جدید استان شفافیت و عدالت است اما زمانی که از متولیان می‌پرسیم چرا زاینده‌رود، پاسخی نمی‌شنویم. 

وی توضیح داد: از زاینده‌رود بیش از ۲ میلیارد مکعب آب خارج می‌شود و به خلیج فارس می‌رود، اما زمانی که می‌پرسیم چرا قرار است هزاران میلیارد هزینه شود تا آب از خلیج فارس به اصفهان بیاید و درباره آبی که از استان خارج می‌شود سکوت است. 

زینلیان با بیان اینکه پای کارها ایستادیم و تلاش‌مان این است بر مبنای کار عالمانه و صادقانه مسائل را حل کنیم، عنوان کرد: هدف اول استان احیای رودخانه و حوضه زاینده‌رود است و اگر این تفاق نیفتد، مشکلات مانند قبل ادامه خواهد داشت. 

مشکلات ۳۰ ساله ۳ ماهه حل نخواهد شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: می‌دانیم مشکل ۳٠ ساله، ۳ ماهه حل نمی‌شود و نیاز به تلاش دارد اما امیدواریم با وجود مردم و نخبگان، اقدام مناسب و رو به جلویی داشته باشیم و بر همین اساس مشکلات حل خواهد شد. 

وی یادآور شد: ترک فعل‌هایی در رابطه با زاینده‌رود صورت گرفته که کاملاً مشخص است و از دستگاه قضا می‌خواهیم به این موضوع ورود پیدا کند. 

زینلیان با تأکید بر اینکه هدف‌مان جاری شدن آب در زاینده‌رود است، مطرح کرد: در قرارگاه آب به‌دنبال رویکرد جدید دانشگاهی هستیم و هنرمان این است که اقدامات قبل را جمع‌آوری می‌کنیم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص حجم ورودی و خروجی سد اعلام کرد: در روزهای قبل که بارندگی زیاد بود ورودی سد ۲٠۵ متر مکعب بر ثانیه بود اما این عدد تنها مختص به یک روز بود و روز بعد ۹۵ و دیروز به ۶۳.۶ متر مکعب بر ثانیه رسیده است و خروجی نیز حدود ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است. 

حجم فعلی پشت سد ۱۷۶ میلیون مترمکعب است

وی پیرامون حجم سد خبر داد: حجم سد ۱۷۶ میلیون متر مکعب است که نسبت به نیازمان عدد کمی است. 

زینلیان در خصوص کشت دوم کشاورزان عنوان کرد: برای هرگونه آزادسازی آب روندی مصوب کردیم و در این باره جلسه‌ای چهارجانبه میان صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و استانداری داریم، روال‌مان این است که نیاز کشاورزان به جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، آب منطقه‌ای به‌عنوان متولی این موضوع را تأیید و تصویب می‌کند و در نهایت به استانداری می‌رسد، در حال حاضر منتظر نظرات آن‌ها هستیم و بارندگی‌های فعلی بر تصمیم آن‌ها تأثیرگذار است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان پیرامون آزادسازی حریم زاینده‌رود با بیان اینکه کارگروه ساماندهی حریم و بستر زاینده‌رود ایجاد شده است، گفت: دستگاه‌های مختلف در جلسه حضور داشتند و قرار بر این شد که ۲٠ فروردین برای ساماندهی دستگاه‌های دولتی و آخر تابستان برای کل مسیر مطرح باشد؛ این موضوع، موضوعی ساده نیست اما با عزم ویژه‌ای که در کل کشور ایجاد شده تلاش است این اتفاق رقم بخورد که حریم قانونی زاینده‌رود برای تمام مردم آزادسازی شود و در ادامه آن برداشت‌ها نیز مشخص شود. 

وزارت نیرو توجه ویژه‌ای به احیای زاینده‌رود داشته باشد

وی در خصوص احیای رودخانه زاینده‌رود بیان‌ داشت: از وزارت نیرو انتظار داریم که توجه ویژه‌ای به احیای زاینده‌رود داشته باشد، بیش از ۹۳ درصد حوضه زاینده‌رود در استان اصفهان قرار دارد اما موضوع ملی است و نیاز است مسؤولان در این قضیه همراهی داشته باشند و مطالبه استان این است که ردیفی برای حوضه زاینده‌رود ایجاد شود.

زینلیان در خصوص راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی خاطرنشان کرد: بر اساس قول رئیس آب منطقه‌ای، این سامانه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و بسیاری از تجهیزات آن نصب و آماده شده است. 

به‌دنبال ردیف‌دار شدن موضوع احیای زاینده‌رود در بودجه هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون بودجه احیای زاینده‌رود گفت: دنبال هستیم ردیفی در بودجه برای این امر اختصاص یابد، عدد آن مهم نیست زمانی که پروژه‌ ردیفی پیدا می‌کند، می‌توان برای آن عددی گرفت و مرحله اول‌ این است که به صورت شفاف و قانونی این ردیف را دریافت کنیم. 

وی پیرامون موضوع مازوت‌سوزی تأکید کرد: در اصفهان ۲ نیروگاه اصفهان و شهید منتظری هستند که در حال تولید برق هستند اما بر خلاف میل استان و دستور کشوری، تعداد زیادی از نیروگاه‌ها که نباید ورود می‌کردند مجبور به مازوت‌سوزی شدند. 

زینلیان در خصوص آلودگی هوا عنوان کرد: به‌صورت روزانه در حال بررسی کیفیت هوای اصفهان هستیم و در این مدت شرایط اضطراری نداشتیم، در بحث مازوت نیز از ۸ مشعل نیروگاه منتظری، تنها یک مشعل مازوت‌سوز روشن است که مجوز آن هم تا پایان سال است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یادآور شد: اگر می‌خواهیم مشکل آب اصفهان حل شود، نیاز است مشکلات یزد، چهار محال و بختیاری و...  هم حل شود و بی‌اعتمادی از بین برود و موضوع با شفافیت پیش برود. 

اولویت اول در بحث آب، آب شرب مردم است

وی پیرامون ورود گردشگران به استان بیان داشت: جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود، جدا از مباحث زیست‌محیطی بر گردشگری و نشاط مردم تأثیرگذار خواهد بود، توجه به این موضوع در دستورکار است و اولویت اول آب شرب مردم است. 

زینلیان در خصوص پروژه آزادراه شرق خاطرنشان کرد: به‌واسطه مشکلات ایجاد شده و عدم پیشبرد پروژه، قرارداد ۶٠٠ میلیارد تومانی به ۲ هزار و ۲٠٠ میلیارد تومان تبدیل شده که پول بیت‌المال و سازمان همیاری است، جلسه‌ای برگزار شد و بیان کردیم قفل شدن پروژه قابل قبول نیست و نیاز است با ملاحظات زیست‌محیطی پروژه پیش برود. 
   
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار داشت: این پروژه در سال ۱۳۵۵ کلید خورد و اگر به نتیجه برسد، اتصال کریدور شمال به جنوب با این پروژه رقم خواهد خورد و کمک زیادی به بهبود آلودگی هوا می‌کند. 

وی پیرامون پیگیری مصوبات سفر به شهرستان‌ها تأکید کرد: سفرها خوب و ارزشمند است و ارتباط مستقیم با مردم باعث مشخص شدن مسائل می‌شود و برکات خوبی برای مردم داشته است، متولی کار برای پیگیری‌ها دفتر بازرسی استانداری است و پس از ثبت درخواست، نامه‌ها همانجا به مدیران کل ابلاغ می‌شود. 

زینلیان توضیح داد: علاوه بر سفر به شهرستان‌ها، سفر به مناطق مختلف کلانشهر اصفهان را داشتیم و در نتیجه آن اتفاقات خوبی رقم خورده است و شهرداری نیز بیان می‌کند مشکلاتی که ۴ تا ۵ سال مطرح بود در حال حل شدن است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان پیرامون موضوع اتوبوس‌های برقی عنوان کرد: در اصفهان که با مشکل آلودگی مواجه هستیم این اتفاق تحول بزرگی است، در تمام دنیا استفاده از وسایل حمل و نقل برقی رایج بوده و مشکلی وجود ندارد. 

وی در خصوص پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران گفت: پروژه قطار سریع‌السیر حدود ۳٠ درصد پیشرفت داشته است اما برخی اخبار مطرح است که افرادی به‌دنبال توقف و انتقال پروژه‌ هستند اما در جلسه‌ای که دیشب با وزیر راه داشتیم، مطرح شد که این پروژه پایدار باشد، چراکه این اتفاق کمک زیادی به توسعه و آبادانی کشور خواهد کرد. 

زینلیان در خصو ص نگاه مدیریت استان به مسائل اصفهان و چهار محال و بختیاری یادآور شد: نیاز است در اصفهان و چهار محال و بختیاری  از اظهار نظرات احساسی خودداری شود و همه باهم مشکلات را حل کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص تراکم مسکن استان اعلام کرد: چندین جلسه شورای مسکن برگزار شده است اما به‌دلیل مسائلی مانند تأمین آب و فرونشست زمین، سیاست استان پیش از ساخت مسکن تا حد امکان احیای بافت فرسوده است. 

وی گفت: بخشی از مسائل استان مهاجرت است و اینکه منازل به‌جای پاسخگویی به نیاز استان، به مهاجرت کمک کرده است، به نظر می‌رسد رویکرد به همان سمت بافت سنتی پیش برود و در این زمینه رویکرد خوبی پیش‌بینی شده است. 

زینلیان پیرامون مشکلات مطرح در بافت فرسوده عنوان کرد: بافت فرسوده پتانسیلی بزرگ است که نیاز است به آن توجه شود اما چون در آنجا خرده مالک وجود دارد، نیاز به تجمیع دارد و یکی از مشکلات مطرح در این زمینه، همین موضوع است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول