اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

طرح برگزیده جشنواره خوارزمی؛ «پی‌سی‌آر» قابل استفاده برای همه بیماری‌های ویروسی

برگزیده بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی گفت: با توسعه روش مبتنی بر فناوری نانو، روشی را ارائه کردم که از پی‌سی‌آر معمولی می‌توان برای تشخیص همه بیماری‌های ویروسی استفاده کرد.

طرح برگزیده جشنواره خوارزمی؛  «پی‌سی‌آر» قابل استفاده برای همه بیماری‌های ویروسی

عباس کرمی، فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا  و برگزیده بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس درباره طرح خود گفت: این طرح در بخش نوآوری مقام سوم را کسب کرده و برای توسعه روش پی‌سی‌آر معمولی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ این طرح برای ویروس کرونا اجرا شده، اما قابلیت تشخیص دیگر بیماری‌های ویروسی را نیز دارد. این روش بسیار ساده و ارزان است.

محقق ایرانی که برگزیده در حوزه توسعه روش مبتنی بر فناوری نانو است، گفت: یک دسته جدید از نانوذرات طلا به منظور توسعه تکنیک PCR معمولی (Conventional PCR) برای تشخیص بیماری‌های ویروسی ارائه شده است. این طرح منجر به ارائه یک روش رنگ‌سنجی جدید حساس و ارزان برای تشخیص بیماری‌های ویروسی شده است.

کرمی در پایان گفت: از مزایای این روش این است که تنها ابزار لازم برای کاربرد یک ترموسایکلر ساده است که نمونه‌های داخلی آن یافت می‌شود؛ همچنین قابلیت اجرا در مقیاس وسیع برای غربالگری است. ابزار اصلی آن چند سالی است در ایران تولید می‌شود و در واقع دستگاه ترموسایکلر کاربرد‌های روتین و زیادی دارد و در اکثر آزمایشگاه‌ها موجود است، اما این روش از لحاظ اصول پایه مانند روش real time PCR است که به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص مولکولی ویروس‌ها شناخته می‌شود. با این تفاوت که نیاز به ابزار گرانقیمت و پیچیده ندارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول