اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

از حقوق بشر تا فیفا؛ جنگ اوکراین و استانداردهای دروغین

واقعیت‌های جنگ اوکراین بار دیگر سقوط نظام حقوقی غرب را در برابر اصول ثابت اخلاقی افشا کرد.

از حقوق بشر تا فیفا؛ جنگ اوکراین و استانداردهای دروغین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مردم جهان شاهد صحنه‌ها، سخنان و اقداماتی از سوی کشورهای غربی بودند که برای عده‌ای تا پیش از آن باورپذیر نبود. جنگ در اوکراین به خوبی پوسته تزئین شده اصول و ارزش‌های غربی را کنار زد تا جهان غیر غرب ببیند، زمانی که اروپا و آمریکا دغدغه امنیت داشته باشند، تمامی اصول پیشین کمترین ارزشی برایشان نخواهد داشت.

در این باره «عبد الحمید العثمانی»، نویسنده الجزائری در روزنامه الشروق این کشور در یادداشتی به این موضوع پرداخت و نوشت که تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین استانداردهای دوگانه را در نژادپرستی غربِ به اصطلاح «متمدن آزاد»، دروغ‌های نخبگان و رسانه‌ها و شعارهای بشردوستانه ادعایی آنها، آشکار کرده است. یکپارچگی برای ایستادن در برابر تهاجم روسیه و در عین حال زیر پا گذاشتن تمامی اصول سازمان ملل در اشغال افغانستان و عراق، تجزیه لیبی، ویرانی سوریه و به آتش کشیدن یمن، از مصادیق همین امر است.

او نوشت که وزیر خارجه انگلیس با تمامی جسارت در حال بسیج شهروندان خود و همه اروپایی‌ها برای جنگ در اوکراین است. اما وقتی افرادی بخواهند در عراق، چچن، بوسنی و هرزگوین و سایرین، بجنگند، نام آن «تروریسم» می‌شود. کشورهای اروپایی حتی حاضر به پذیرش افرادی که از جنگ در کشورهای عربی واسلامی باز گشته بودند، نیز نشدند.

«عبد الحمید العثمانی» افزود: «ما فراموش نمی‌کنیم که کشورهای غربی فلسطینی‌ها و عراقی‌ها را از تهیه سلاح محروم کردند، زیرا مقاومت ما در برابر اشغالگری توسط آنها "تروریسم" توصیف می‌شود. اما امروزه انواع سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های ضد هوایی و انواع تجهیزات نظامی به اوکراین گسیل شده است.»

به نوشته وی رسانه‌های غربی در طول دهه‌ا سال، وحشیگری صهیونیست‌ها، جنایات جنگ‌های پی در پی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و اعراب را -جز در موارد نادر- نادیده می‌گرفتند، اما امروز برای وضعیت اوکراینی‌ها گریه و روسیه را دشمن توصیف می‌کنند.

 

تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین استانداردهای دوگانه را در نژادپرستی غربِ به اصطلاح «متمدن آزاد»، دروغ‌های نخبگان و رسانه‌ها و شعارهای بشردوستانه ادعایی آنها، آشکار کرده است

تروریست یا قهرمان؟

به نوشته العثمانی، در واقع عملیات‌های شهادت‌طلبانه که علیه مهاجمان صهیونیست یا آمریکایی در عراق، فلسطین و افغانستان انجام می‌شود، از دید رسانه‌های غربی می‌تواند تروریسم انتحاری باشد، اما در گفتمان رسانه‌های غربی، اینگونه عملیات‌ها در مقابله با روس‌ها به قهرمانی بزرگی تبدیل می‌شود.

او تأکید کرد که حتی نهادهای بین‌المللی هم ابزاری در دستان غربی‌ها هستند، گواه آن این است که دادگاه کیفری بین‌المللی تنها چهار روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین وارد عمل شد، در حالی که شکایت‌های مستند فلسطین و عراق از جنایات آمریکا و اسرائیل سرنوشتی جز سطل زباله نداشته است.

این نویسنده الجزائری افزود: «در مورد فیفا که ورزشکاران عرب و مسلمان را به دلیل حمایت از مردم فلسطین مجازات می‌کرد، امروز شعارهای همبستگی اروپا با اوکراین را به عنوان اقدام بشردوستانه خارج از تابوهای سیاسی طبقه بندی می‌کند.»

دادگاه کیفری بین‌المللی تنها چهار روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین وارد عمل شد، در حالی که شکایت‌های مستند فلسطین و عراق از جنایات آمریکا و اسرائیل سرنوشتی جز سطل زباله نداشته است.

به گفته او این تناقض آشکار همان چیزی است که سکوت ریچارد بویت، نماینده ایرلندی را شکست تا استانداردهای دوگانه غرب را افشا کند؛ او در سخنانی گفت: «تنها با گذشت پنج روز جنگ در اوکراین، تحریم‌های سنگینی علیه پوتین اعمال شد، اما اسرائیل با ۷۰ سال جنایت و اشغال بدون تحریم مانده است.»

در ادامه یادداشت العثمانی آمده است که برخورد اروپا وآمریکا با جنگ روسیه در اوکراین بار دیگر ثابت می‌کند که تمام مداخلات متوالی غربی‌ها در جغرافیای اعراب و مسلمانان، جنگ برای سلطه‌جویی و با هدف نیل به منافع مادی بوده که با پوشش دروغین «صلح»، «امنیت» و «مبارزه با تروریسم» صورت گرفته است.

گفتمان رسانه‌ای چشم آبی‌ها

این نویسنده الجزائری همچنین به نژادپرستی آشکار رسانه‌های غربی اشاره کرد و نوشت که این گفتمان رسانه‌ای برای کسانی که از حقیقت شعارهای دروغین این رسانه‌ها غافل بودند، یک شوک بزرگ بود؛ آن‌ها از زبان خبرنگاران و مجریان غربی از غم چشم آبی‌ها و موبلوندها و سفید پوست‌ها می‌شنیدند. در این راستا «چارلی داگاتا» خبرنگار شبکه «سی. بی. اس» با تمامی وقاحت گفت: «اوکراین نه عراق است و نه افغانستان، یک مکان متمدن اروپایی است و ما نمی‌خواهیم که شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.»

در واقع، آزار و شکنجه نژادپرستانه با ممانعت از خروج دانشجویان آفریقایی مقیم اوکراین به دلیل رنگ پوستشان، یا مخالفت با درخواست پناهندگی آن‌ها، به اوج خود رسید. در این جا باید به فریادهای «کلی کوپیلا» خبرنگار شبکه ان بی اس اشاره کرد که می‌گفت: «اینها پناهندگان سوری نیستند، آنها از اوکراین همسایه آمده‌اند، آن‌ها مسیحی و سفیدپوست هستند.»

در ادامه این یادداشت روزنامه الشروق آمده است: «علاقه‌مندان به حوزه روابط بین‌الملل اکنون عواقب جنگ روسیه و اوکراین را بر سیستم شکننده حقوق بین‌الملل که صرفاً نظریه‌پردازی فلسفی و دستور العمل‌های غیر الزام آور است را مشاهده می‌کنند. واقعیت‌های جنگ اوکراین بار دیگر سقوط نظام حقوقی غرب را در برابر اصول ثابت اخلاقی افشا کرد.»

ریچارد بویت، نماینده ایرلندی: «تنها با گذشت پنج روز جنگ در اوکراین، تحریم‌های سنگینی علیه پوتین اعمال شد، اما اسرائیل با ۷۰ سال جنایت و اشغال بدون تحریم مانده است.»

«عبد الحمید العثمانی» در بخش پایانی یادداشت خود نوشت که مظاهر و نشانه‌های جنگ در اوکراین، موجب آگاهی تمدنی ما در قبال اصول مدرنیستی و جعلی غرب شده است. اصولی که غاصبان می‌خواهند به عنوان نقشه راه به مردم کشورهای عربی و اسلامی بقبولانند. این اصول که با نام صلح و امنیت جهانی عرضه می‌شود، هدف اول آن کنترل توانایی‌های مردم و مهار آن‌ها در خدمت غرب و منافع آن است. غربی‌ها طبق نظریه ماکیاولیسم در راه هدف خود تمامی ممنوعیت‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.

او نوشت: «ما دیدیم که چگونه در لحظه آشکار شدن ذات غرب، گفتمان مذهبی صلیبی و نژادپرستانه با قدرت ظهور کرد تا ثابت کند که سکولاریسم، مدرنیته، ارزش‌های جهانی و حقوق بشر در بهترین حالت تنها حقوق غربی‌هاست. در حالی که بقیه انسان‌ها از همان برابری برخوردار نیستند. البته اگر این اصول با ارزش‌های دینی و تمدنی ما مغایرت داشته باشد، ما حاضر به پذیرش آن‌ها هم نیستیم، بلکه آنچه می‌خواهیم این است که طرفداران روشنگری دروغین مدرن در کشورهای ما بیدار شوند تا نسل‌ها را از لرزش فکری و روانی و خرد شدن در مقابل تبلیغات سانترالیسم غربی مصون بداریم، زیرا تنها بدیل بشریت در بحران معاصر، اسلام است.»

جنگ در اوکراین در حالی وارد دوازدهمین روز خود شده است که جنگ یمن کمتر از یک ماه دیگر وارد هشتمین سال می‌شود. جنگی که تاکنون صدها هزار کشته و زخمی و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. روز گذشته «حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن رد صفحه توئیتر خود نوشت: «تاریخ فراموش نمی‌کند که برخی کشورهای عربی هشت سال است که یمن را بمباران می‌کنند و همزمان با آن برای آوارگان اوکراینی ویزا صادر کرده و آن‌ها را پناه می‌دهند.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول