اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سناتور پاکستانی: برای صلح و ثبات افغانستان کشورهای منطقه باید حاضر باشند نه غرب

عضو سنای پاکستان گفت: در مورد حل و فصل مشکلات افغانستان و دستیابی به ثبات در این کشور، باید کشورهای منطقه کمک کنند و تصمیم بگیرند نه غرب.

سناتور پاکستانی: برای صلح و ثبات افغانستان کشورهای منطقه باید حاضر باشند نه غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به میزبانی تاجیکستان در شهر دوشنبه کنفرانسی با موضوع افغانستان برگزار شد.

در این کنفرانس که توسط شورای راهبردی موسسه مدیریت راهتک هند با همکاری دانشگاه ملی تاجیکستان به مدت دو روز و تحت عنوان «چارچوب تعامل: افغانستان در کانون کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی» برگزار شد نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی، هند و روسیه با هدف جستجوی روش های جدید برای مشارکت و دستیابی به صلح و حسن تفاهم در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی شرکت کردند.

«مشاهد حسین» عضو سنای پاکستان در سخنانی گفت: اشتباهات گذشته در  زمینه افغانستان نباید تکرار عضو شود. کشورهای خارجی نباید در خاک افغانستان جنگ کنند. در مورد حل و فصل مشکلات افغانستان و دستیابی به ثبات در این کشور، باید کشورهای منطقه تصمیم بگیرند نه غرب.

«چینارا آدم قول اوا»، رییس آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه قرقیزستان به نوبه خود با بیان این که مشکل افغانستان مستقیما کشورهای آسیای مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد بر ضرورت تشدید همکاری منطقه ای برای تقویت صلح، ثبات و توسعه در افغانستان تاکید کرد.

«آندروی روسک اف» رئیس مرکز مطالعات اروپایی و آسیایی روسیه نیز در سخنانی مواد مخدر و تروریسم را به هم مرتبط دانست و گفت: تجارت مواد مخدر پرسود اما غیرقانونی است و گاهی اوضاع این مبالغ در عرصه سیاسی استفاده می شوند. بنابراین، تصمیمات عمده سیاسی نیز تحت تاثیر لابی های قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارند.

«عبدالصمد حیدر اف» پرفسور دانشگاه دولتی شرق‌شناسی تاشکند ازبکستان به نوبه خود در سخنانی گفت که سرمایه گذاری در سرمایه‌های انسانی و جوانان افغانستان نیز می تواند به رشد اقتصادی آن کمک کند.

بنابر سخنان وی، ازبکستان تنها راه رسیدن به صلح در منطقه را از طریق توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان و جذب اقتصاد آن در روابط اقتصادی جهان می داند بنابراین، «تاشکند» در تلاش است بحران با کشورهای همسایه را از طریق تضمین روابط اقتصادی و حمایت از پروژه های زیرساختی بین دولتی حل و فصل کند.

«نارندرا سینگرو» مدیر منطقه ای بانک توسعه آسیایی در افغانستان، خاطرنشان کرد: ثبات در افغانستان می تواند از طریق همکاری اقتصادی بین منطقه ای به دست آید.

پرفسور «حامد سعید اف»، استاد بخش روابط بین المللی و دیپلماسی دانشگاه اسلاو تاجیکستان قاچاق مواد مخدر را دلیل اصلی بی ثباتی در افغانستان عنوان کرد.

وی در بخش دیگری هند روسیه را مهم ترین کشورهایی عنوان کرد که می توانند برای تثبیت اوضاع در افغانستان کمک کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول