اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

امکان حضور عموم نخبگان در جایزه موقوفه البرز فراهم شد

ارشدی با اشاره به تغییرات اعمال شده در آئین‌نامه جایزه البرز 1401، گفت: برای نخستین بار در این جایزه دیگر برگزیدگان صرفاً از جانب نهادهای ذیربط معرفی نمی‌شوند بلکه عموم افراد واجدشرایط و نخبگان می‌توانند مستقلا در بخش‌های مربوطه شرکت کنند.

امکان حضور عموم نخبگان در جایزه موقوفه البرز فراهم شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس جایزه موقوفه البرز در سال بعد با تغییراتی روبرو است که از جمله آن می‌توان به ایجاد امکان حضور عموم نخبگان در این جایزه اشاره کرد.

جایزه علمی با پشتوانه موقوفه البرز

«حیدر ارشدی» مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفت‌وگو با فارس درباره تغییراتی که در آئین‌نامه جایزه البزر در سال ۱۴۰۱ اعمال شده است، اظهار کرد: جایزه البرز با قدمت نزدیک به ۶۰ سال از سرشت نیک و اندیشه پاک مرحوم حسینعلی البرز و سنت حسنه وقف ریشه گرفته و در بیش از نیم قرن از عمر خود، چندین هزار نفر از نخبگان در رده های سنی و سطوح مختلف علمی را فارغ از قومیت و جغرافیا و صرفاً با قید ایرانی بودن و علمی بودن بهره‌مند کرده است.

اعطای وام به نخبگان از طریق منابع موقوفه

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: این بنیاد در دهه ابتدایی عمر خود از طریق اعطای «وام شرافتی» به دانشجویان فعالیت کرد و از دهه دوم تاکنون در قالب جایزه البرز یا نوبل ایرانی، بیش از پنج هزار نفر از نخبگان و برترین‌های علمی کشور را شناسایی و مورد حمایت قرار داده است.

هیچ کمکی از اشخاص نمی‌گیریم و همه هزینه‌ها از موقوفات

ارشدی با بیان اینکه بنیاد فرهنگی البرز همه جوایز را از محل درآمد رقبات این موقوفه و بنیاد تأمین می‌کند، گفت: بنیاد در طی این فرآیند هیچ کمکی از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت نمی‌کند و این به دلیل تصریح واقف در اساسنامه موقوفه است. روال تا سال گذشته اینگونه بود که نفرات منتخب و برتر برای اخذ جایزه از سوی مراجع ذیربط و دستگاه‌های همکار به بنیاد فرهنگی البرز معرفی می‌شدند یعنی دانش آموزان را وزارت آموزش و پرورش، دانشجویان را وزارتین علوم و بهداشت، نخبگان و مخترعان را بنیاد ملی نخبگان و طلاب را مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به بنیاد معرفی می‌کردند.

دبیرکل جایزه البرز با بیان اینکه این نیاز وجود داشت که مخاطب جایزه البرز با بنیاد هم ارتباط بگیرد، گفت: این ارتباط برای هدف غایی بنیاد یعنی اشاعه فرهنگ کشور و ترویج وقف علمی ضروری است. لذا برای تحقق آن و نیز اجرای بیش از پیش عدالتی که در اعطای جایزه البرز به دنبال آن هستیم، مقرر شد از سال ۱۴۰۰ بنیاد نقش جدی‌تری در انتخاب برندگان جایزه ایفا کند. از این رو، در جایزه البرز ۱۴۰۰ شیوه دریافت سه برابری ظرفیت نفرات منتخب نهایی را از مراجع ذیربط اعمال کردیم، در دبیرخانه انتخاب، کمیته های داوری مستقل تشکیل شد و نفرات برتر در حوزه های تفکیکی انتخاب شدند.

روند انتخاب برگزیدگان جایزه البرز

ارشدی درباره روند انتخاب برندگان جایزه البرز ۱۴۰۱ ابراز کرد: برای این جایزه مقرر شد دستگاه‌های همکار صرفاً فراخوان جایزه را اعلام و اطلاع‌رسانی کنند و تمامی افرادی که خود را واجدشرایط کسب این جایزه می‌دانند مستقیماً به سامانه جایزه مراجعه و در چهار بخش پیش‌بینی شده دانشجویان علوم پزشکی، دانشجویان سایر علوم، طلاب و مخترعان ثبت‌نام کنند. از این طریق به دنبال آن هستیم که عدالت در اعطای نوبل ایرانی فارغ از هرگونه ارتباط و توصیه از سوی شخص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ اعمال شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز افزود: البته در مرحله راستی آزمایی مدارک و مستندات ثبت‌نام‌کنندگان و نیز در بخش انتخاب و داوری نفرات برتر از ظرفیت و کمک دستگاه‌های همکار استفاده می‌کنیم.

ارشدی درباره روند اعطای جایزه البرز ۱۴۰۱ در بخش دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: فراخوان این بخش هنوز اعلام نشده و جزئیات آن در حال نهایی شدن است. البته تغییر مذکور در این بخش هم اعمال خواهد شد که طی ماه‌های آتی این جزئیات را پس از هماهنگی‌ها با وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌کنیم و فراخوان آن در سایت دانش‌آموزی بنیاد که مستقل و مجزا است، اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول