اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

آمارهای جمع و جور از 18 دوره جشنواره کتاب دفاع مقدس +جدول

در آستانه اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس در گزارشی به کارنامه 18 دوره برگزاری این جشنواره می‌پردازیم.

آمارهای جمع و جور از 18 دوره جشنواره کتاب دفاع مقدس +جدول

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات: ادبیات دفاع مقدس آیینه تمام‌نمای هویت ملی و دینی ملتی است که در برابر هیچ سلطه‌ای سر خم نکرده و مرور حوادث ۴۰ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم نشان از همین غیرت‌مندی و غنی بودن فرهنگ مقاومت در این سرزمین دارد.

از این رو متولیان فرهنگی کشور در واپسین سال‌های اتمام جنگ تحمیلی، جشنواره کتاب دفاع مقدس را با رویکردهای متنوع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی راه انداختند تا با مدد گرفتن از ادبیات غنی زبان فارسی و قلم نویسندگان و هنرمندان شهیر ایران‌زمین بتوانند رسالت سنگین ماندگار نگه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس را به کامل‌ترین وجه آن انجام دهند.

جشنواره کتاب دفاع مقدس از سال ۱۳۷۳ آغاز و تا سال ۱۳۹۰ تقریباً هرساله برگزار می‌شد، ولی با تغییر ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ایجاد سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، شانزدهمین دوره این جشنواره پس از سه سال وقفه، در زمستان سال ۱۳۹۳ با تقدیر از بهترین کتاب دفاع مقدس به صورت دوسالانه به کار خود ادامه داد.

هر دوره از جشنواره با عناوین و سرفصل‌های متنوعی به استقبال نویسندگان خوش قلم می‌رود تا بتوانند با نگارش آثار ارزشمند در حوزه دفاع مقدس در حفظ فرهنگ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سهیم شوند. طبق آمارهای ارائه شده از طرف دبیرخانه جشنواره، تنوع سرفصل‌ها و تعداد آثار ارسال شده در دوره های اخیر نسبت به دوره‌های اولیه این جشنواره رشد چشمگیری داشته است.

بر این اساس در جدول زیر آمار دقیقی از فهرست‌ فراوانی ناشران، نویسندگان و موضوعات دوره‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم با ستون مقایسه دوره فعلی با آخرین دوره به تفکیک ارائه شده است:

همانطور که مشاهده می‌کنید از ۱۸ مورد عناوین انتخاب شده برای سه دوره اخیر، سرفصل خاطره‌نویسی از نظر تعداد آثار ارسال شده به جشنواره در رتبه نخست قرار داشته و سرفصل توطئه‌های داخلی حائز بیشترین آمار ارسال شده در این جدول مقایسه‌ای با آخرین دوره برگزار شده محسوب می‌شود.

در ادامه جدوال فراوانی ناشران برگزیده، نویسندگان برگزیده و برگزیدگان موضوعی در ۱۸ دوره انتخاب کتاب دفاع مقدس برای علاقه‌مندان منتشر می‌شود که به شرح زیر است.

همانطور که مشاهده می‌شود بخش خاطره‌نویسی همانند جدول مقایسه‌ای سه دوره آخر در سایر دوره‌ها نیز رتبه نخست را در بین ناشران نیز به خود اختصاص می‌دهد.

در ادامه جدول ناشران برگزیده به لحاظ تعداد عناوین منتشر شده در ۱۸ دوره برگزار شده از این جشنواره ارائه می‌شود که سوره مهر با ۱۲۳ عنوان در صدر جدول قرار دارد.

نوزدهمین جایزه کتاب دفاع مقدس تا ساعتی دیگر برندگان خود را در سالن خلیج فارس خواهد شناخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول