اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

دست پر سپاه در میدان دادن به جوانان/ روایت فرماندهان کم‌سن و سالی که عملیات‌های بزرگ را طراحی می‌کردند

حیات سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب تاکنون مشحون از دستاوردهای بی‌نظیری است که این نهاد انقلابی در صحنه‌های مختلف برای انقلاب به ارمغان آورده است؛ فرمانده سپاه استان اصفهان جنبه‌های مختلف خدمات سپاه در 4 دهه اخیر را برای ما تبیین کرد.

دست پر سپاه در میدان دادن به جوانان/ روایت فرماندهان کم‌سن و سالی که عملیات‌های بزرگ را طراحی می‌کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابتکار راهبردی امام خمینی(ره)  به منظور ظرفیت‌سازی برای تضمین دفاع از انقلاب و پاسداری از دستاوردهای انقلاب عظیم و تاریخ‌ساز با نقش‌آفرینی عاشورایی پاسداران برخاسته از متن مردم و انقلاب بود که در واقع نمایش حماسی پرورش‌یافتگان مکتب امام حسین(ع) و فرهنگ کربلایی طی دوران تکوین و پیروزی نهضت اسلامی به‌شمار می‌آید.

ترسیم و بازخوانی حیات سپاه پاسداران از آغاز انقلاب اسلامی سرشار از نقاط عطف شکوهمندی برای درخشش‌های بی‌نظیر این مجموعه منحصر به فرد در صحنه‌های مختلف به‌ویژه در میدان‌های بزرگ مقابله با تهدیدات سخت، نیمه‌سخت و نرم و همچنین کمک به توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی در داخل و خارج و بازدارندگی برای کشور در چارچوب رسالت ذاتی و فلسفه وجودی سپاه و قانون اساسی است که می‌توان به مقاطع حساس و عبرت‌آموز دفاع مقدس هشت ساله، خنثی‌سازی فتنه‌ها و همچنین هماوردی موفق با تروریسم تکفیری و داعش در جبهه مقاومت اسلامی، عمران و آبادانی کشور و فعالیت‌های مردم‌یاری اشاره کرد.

به مناسبت روز پاسدار و جانباز با سردار مجتبی فدا از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) به گفت‌‌و‌گو نشستیم تا از ۴ دهه خدمت بی‌منت پاسداران از ابتدای انقلاب تا امروز برایمان بگوید؛ معاون عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهدا، فرمانده تیپ کاشان، معاون هماهنگ‌کننده و جانشین لشکر ۱۴ امام حسین(ع)، معاون هماهنگ کننده و جانشین سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان از جمله سوابق سردار فدا است.


سردار مجتبی فدا؛ فرمانده سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان

فارس: زمانی که انقلاب شکل گرفت، سیستم اداری نیز به تبع این تغییر سیاسی و اجتماعی دگرگون شد؛ در این میان ما می‌بینیم که از اولین نهادهایی که تشکیل می‌شود، سپاه پاسداران بود؛ در ابتدا ضرورت تشکیل این نهاد را با توجه به شرایط آن دوران بفرمائید؟

فدا: پرچمدار مبارزه و حرکت انقلاب، روحانیت و خود حضرت امام(ه) و حوزه‌های علمیه محور حرکت بودند و در این میان همراهی جوانان با انقلاب، ظرفیتی را ایجاد کرد که ما با استفاده از آن‌ها، بتوانیم در سقوط رژیم ستم‌شاهی گام‌های سریع‌تری برداریم؛ در آخرین سفری که کارتر به ایران در سال ۱۳۵۴ داشت، ایران را ساحل امن و کشوری می‌دانست که فعلاً امکان سقوط آن وجود ندارد؛ به همین دلیل هم توافقات مختلفی با ایران در زمینه تأثیرگذاری آن در خلیج فارس به آن واگذار کردند و همچنین فروش هواپیماهای مختلف را هم برای آینده پیش‌بینی کرده بودند؛ اما حرکت و نهضت حضرت امام جوانان را بیدار و امکان نقش‌آفرینی آن‌ها را فراهم کرد.

همان‌طور که گفتید انقلاب اسلامی که اتفاق افتاد سیستم اداری ما دچار دگرگونی شد؛ سران ارتش و مدیران و مسؤولان وابسته همه فرار کردند و موجب شد که کشور از همان ابتدا نیاز به نظم و انضباط و امنیت داشته باشد؛ بر همین اساس و بر حسب احساس نیاز، جوانان در آن دوره این وظیفه را برعهده گرفتند؛ به تدریج این جوانان در قالب ساختار سپاه پاسداران سازماندهی شدند؛ مأموریت اولیه این سازمان هم برقراری امنیت و مقابله با ناامن‌سازی و تجزیه‌طلبی و ترور بود؛ وقتی دامنه تهدیدات زیاد شد، مأموریت‌های سپاه هم گسترش یافت.

**در ماجرای کردستان امام پیام داد با هرگونه سستی برخورد می‌کنم

ما می‌بینیم که در اولین روزهای سال ۱۳۵۸، وقتی در کردستان ناامنی می‌شود و سر پاسداران را می‌برند و شکنجه می‌کنند، اولین گروهی که به آنجا اعزام می‌شوند از بچه‌های اصفهان بودند که رحیم صفوی با هواپیما به آنجا می‌رود؛ در آن روز امام یک پیام می‌دهد که با غفلت، سستی و کاهلی، برخورد خواهد شد؛ امام در عین حال که یک رهبر دینی و اعتقادی بود، از نظر نظامی مقتدر بودند.

در روزهای اول سپاه نه ساختار داشت و نه حقوق و مزایا و همه افراد داوطلب بودند، وقت‌گذاری تقریباً تمام‌وقت بود و هیچ سربازی نداشتیم؛ به تناسب گسترش مأموریت‌ها، دامنه فعالیت‌های ما هم زیاد شد، یعنی از ایجاد امنیت شهری به سمت مقابله با تجزیه‌طلبی گروهک‌ها رفتیم، در آنجا ورزیده و بالغ شدیم، تجربه آموختیم، توانمندی‌ و تعدادمان زیاد شد و از کردستان به سیستان و بلوچستان، ترکمن‌صحرا، خوزستان و جاهای دیگر رفتیم و بعد هم خدمات سپاه همه‌جانبه شد.

فارس: با توجه به اینکه سپاه تازه تأسیس شده بود، اختلافی بین سپاه و ارتش بود؟

**برخلاف خواست بنی‌صدر، بدنه سپاه و ارتش هماهنگ بود

فدا: در سال ۱۳۵۹ که جنگ تحمیل شد، سپاه به تناسب نقش و فعالیت خود در کنار ارتش وارد عمل شد؛ در ابتدای جنگ تجهیزات سنگین نداشتیم و زمانی بود که بنی‌صدر رئیس جمهور بود و نمی‌گذاشت تجهیزات را داشته باشیم و دائماً بر اختلاف میان سپاه و ارتش می‌دمید، اما بدنه سپاه و ارتش با یکدیگر هماهنگ و همراه بودند؛ این هماهنگی و همراهی، ظرفیت هماهنگی‌های بیش‌تر در صحنه و مقابله با دشمن بعثی را فراهم کرد.

متعاقب جنگ و حضور سپاه در صحنه‌های مختلف، تیپ‌ها، لشکرها و یگان‌های عملیاتی‌مان را راه‌اندازی کردیم و پس از عزل بنی‌صدر به‌واسطه اینکه شرایط حضور مردم، پشتیبانی و دفاع همه‌جانبه در جنگ فراهم شد، سپاه آموزش عمومی مردم را انجام و بسیج را فراهم کرد؛ سازمان و شجره طیبه بسیج امکانی بود که می‌توانست جمعیت زیاد، پرشور و آماده به‌کار نظام و انقلاب را در قالب یگان‌ها، گردان‌ها، گروهان‌ها و دسته‌های مختلف سازماندهی کند و آموزش‌های مختلف را در پشت جبهه و خط مقدم داشته باشد.

حضور، مشارکت و پشتیبانی مردم از جنگ و نقش‌آفرینی آن‌ها در قالب مجموعه سپاه و بسیج امکانی را فراهم کرد که سپاه ظرفیت و سازمان خود را گسترش دهد؛ متناسب با آن در طول ۸ سال دفاع مقدس تعداد زیادی تیپ و لشکر، یگان توپخانه، مهندسی و تخصصی داشتیم و به تناسب همان این امکان فراهم شد که افراد رشد کنند و علی‌رغم اینکه نیاز است بسیاری از افراد به دانشگاه‌های عالی جنگ بروند و دوره‌های کلاسیک را بگذرانند، جنگ و شرایط جنگ این امکان را فراهم کرد که فارغ از فعالیت‌های روزمره و بسیاری از قوانین اداری و دست و پاگیر، زمینه رشد و بالندگی و قبول مسؤولیت‌های بزرگ توسط جوانان رقم بخورد.

**فرماندهان کم سن و سالی که عملیات‌های بزرگ طراحی کردند

در آن روزها شاهد فرماندهان لشکر ۲۱، ۲۲ و ۲۵ ساله بودیم که از شهرها و دانشگاه‌های مختلف آمدند و این موارد این ظرفیت را برای سپاه ایجاد کرد که در طول ۸ سال دفاع مقدس عملیات‌های بزرگی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس و والفجر۸ را با پشتیبانی ارتش طراحی کند که نتیجه آن پس گرفتن شهر فاو است؛ انعطاف‌پذیری سپاه، آمادگی برای هر مأموریت و پایبند نبودن به پیچ و خم‌های اداری این امکان را فراهم کرد که سپاه بتواند در دشت، کوهستان، دریا و ... بجنگد.

**اولین حضور نیروهای اصفهان، در پاوه بود

فارس: بچه‌های سپاه اصفهان، از چه زمانی وارد عرصه جنگ شدند؟

فدا: اولین حضور نیروهای سپاه اصفهان در کردستان به سال ۱۳۵۸ و پیام امام(ره) باز می‌گردد؛ هنگام محاصره شهید چمران در پاوه اولین گروه نیروهای اصفهان که شامل آقا رحیم و ۱۲ پاسدار بود از فرودگاه روبروی گلستان شهدا با ۲ فروند هواپیما به کردستان رفتند؛ هواپیمای اول که بر باند فرودگاه نشست، اطراف آن را با خمپاره می‌زدند و ۴، ۵ نفر از نیروها همان‌جا مجروح شدند و از همانجا آن‌ها را برگردادند.

شهید خرازی نیز یکی از افرادی بود که از اول به کردستان رفت؛ او پیش از انقلاب به سربازی رفته بود و سرباز رژیم قبلی بود؛ او در آن دوران برای جنگ به ظفار رفته بود و تجربه جنگ را داشت و یا شهید کاظمی به لبنان و فلطسین رفته بود و در آنجا همراه با شهید منتظری آموزش‌های چریکی دیده بود؛ همه این‌ها در همان موقع به کردستان آمدند.

در کردستان و آزادسازی سنندج نقش اساسی و عمده را نیروهای اصفهان داشتند و در سنندج، مریوان، سقز، بانه، سردشت، پیرانشهر و ... در سال‌های پیش از جنگ و ابتدای جنگ حضور نیروهای اصفهان زیاد دیده می‌شد؛ همچنین در طول جنگ نیز نیروهای اصفهان در کردستان و خصوصاً منطقه سنندج نقش‌آفرین بودند.

**یک چهارم شهدای اصفهان، در منطقه کردستان شهید شدند

از ۲۳ هزار شهید اصفهان، ۵ هزار و ۵۰۰ شهید یعنی حدود یک چهارم شهدا مربوط به منطقه کردستان بودند، قطعه ورودی گلستان شهدا تمام افرادی‌ هستند که در کردستان یا به واسطه شکنجه شدن، یا مثله شدن و یا اسیر شدن به‌دست ضدانقلاب به شهادت رسیدند؛ حتی ۲ برادر داریم که به فاصله یک روز و یا یک هفته به شهادت رسیدند مثل شهیدان وفایی، بیگی و ...

با شروع جنگ، بخشی از نیروهای کردستان به جنوب رفتند؛ اگر مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که شهید خرازی فرمانده واحد حمزه، ضربت، عملیاتی و ... است و یا شهید همت و کریمی در پاوه، احمد متوسلیان در مریوان و غرب خدمت می‌کنند.

افرادی که پیش از جنگ در کردستان درگیر بودند به محض شروع جنگ اولویت و تهدید اصلی را در جنوب کشور و منطقه خوزستان دیدند و بخش اعظمی به جنوب رفتند و مبنای سازماندهی و راه‌اندازی تیپ و لشکرهای جنوب شدند و هرکدام به منطقه‌ای رفتند برای مثال شهید کاظمی به فیاضیه آبادان و شهید خرازی به دارخوین و حاج احمد متوسلیان به فکه رفتند و ظرفیت مقابله و جلوگیری از پیشروی دشمن را فراهم کردند.

**عملیات فرمانده کل قوا نقطه عطف عملیات‌های دفاع مقدس

فارس: اولین عملیات مهمی که بعد از شروع جنگ و شکل‌گیری نیروها اجرایی شد، چه عملیاتی بود؟

فدا: پس از عزل بنی‌صدر جمعیت مردم و بسیجی‌ها به جبهه آمدند و شرایط اجرای عملیات‌های بزرگ فراهم شد و شبی که بنی‌صدر عزل شد، صبح آن عملیات فرماندهی کل قوا در منطقه دارخوین آغاز شد یعنی سرمنشأ عملیات‌های رزمی و شکست دشمن را این عملیات رقم زد، پیش از آن هر عملیاتی انجام می‌شد یا موفقیتی نداشت و یا موفقیت آن کم بود؛ اما پس از آن عملیات بستان، چذابه، فتح‌المبین و بیت‌المقدس اجرا شد.

در حین جنگ نیز کردستان همچنان درگیر بود و ضد انقلاب حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نیرو داشت و به مرور با کاری که سپاه،‌ انقلاب و نظام انجام داد و جدا کردن مردم از صف ضدانقلاب شرایطی رقم خورد که بخش اعظمی از امنیت کردستان به‌واسطه مردم معتقد، انقلابی و وفادار به حکومت جمهوری اسلامی رقم بخورد.

یکی از استان‌هایی که بیش‌ترین یگان را در مناطق جنوب داشت اصفهان بود استان اصفهان هم در انقلاب، پس از انقلاب و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و هم در نقش‌آفرینی و ایثارگری نقش ویژه‌ای داشته است؛ اولین شهری که حکومت نظامی اعلام شد اصفهان بود و پس از یک ماه در دیگر شهر و استان‌ها این اتفاق رقم خورد و تمام این موارد نقش‌آفرینی، تدین، ایمان و ظرفیت‌های دینی-مذهبی، حوزه‌های علمیه و روحانیت مبارز اصفهان را نشان می‌دهد.

**استان اصفهان، بیشترین تعداد شهدا و ایثارگر را دارد

استان اصفهان به نسبت جمعیت اولین استان از نظر ایثارگری و تعداد شهدا، تعداد جانباز بالای ۷۰ و ۲۵ درصد، خانواده‌های بیش از ۲ و ۳ شهید و حتی تا ۷ شهید است؛ اصفهان ۲ لشکر خط‌شکن عمده حسین خرازی و احمد کاظمی را دارد که در تمام عملیات‌ها نقش‌آفرین بودند و آزادسازی خرمشهر را مدیون این ۲ شهید هستیم.

اولین یگان‌ها، فرماندهان و لشکرهایی که وارد خرمشهر شدند شهید خرازی و کاظمی بودند؛ اما هیچ‌گاه نگفتند که اولین بودیم، زیرا همه را از خدا می‌دانستند و جمله حاج احمد که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» مبنا قرار گرفت.

**نگذاشتیم سپاه پیر و خسته شود

فارس: پس از جنگ، روند تحول در سپاه پاسدارن به منظور حفظ نشاط و تحرک، به چه سمتی رفت؟ چه کارهایی انجام شد تا از روزمرگی در سپاه جلوگیری شود؟

فدا: رهبر معظم انقلاب بیان کردند که سپاه نباید خسته، پیر، فرتوت و دچار روزمرگی شود؛ از همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب و پس از آن هم به‌طور مرتب سیستم جذب، گزینش و جایگزینی را در دستورکار قرار دادیم و امروز سپاه استان اصفهان جوان‌اند و توجه به جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت و تجربه وابستگان در دستور کار است.

سیستم گزینش‌مان این گونه است که با روش‌های مختلف با استفاده از ظرفیتی که نیروهای بسیج با عضویت در بسیج داشتند و شناسایی و استعدادیابی که صورت می‌گیرد پس از آن وارد سپاه می‌شوند و با توجه به توان‌شان در یگان‌های مختلف سازماندهی می‌شوند و به بخش‌های مختلف از جمله هوا و فضا، نیروی زمینی، سازمان بسیج و... می‌روند، بخشی از نیروهای ویژه به‌عنوان نیروهای قابلیت‌داری که می‌توانند کمک مستشاری داشته باشند حاضر می‌شوند؛ حتی بخشی برای کمک به یگان‌های تخصصی در نیروی دریایی از استان اصفهان جذب می‌شوند.

نیروهای استان اصفهان توانمند هستند و هوش، ذکاوت، مدیریت و تجربه ویژه‌ای دارند و این اذعانی است که بزرگان کشور به آن اعتراف دارند و به همین دلیل کارهای مختلفی به دست آن‌ها انجام شده است؛ در شرایط فعلی هرساله ظرفیت، امکان و استعدادی توسط سپاه به ما اعلام می‌شود و بین جوانان مشتاق و علاقه‌مند شرایط را می‌سنجیم، به مراکز آموزشی اعزام می‌کنیم، آموزش‌های عمومی و اولیه و سپس آموزش‌های تخصصی را می‌بینند.

در حال حاضر، نگاه سپاه جوان‌گرایی است و خوشحال هستم که بگویم در بین فرماندهان و مسؤولان حتی ورودی سال ۸۰، ۸۵ و ۹۰ هم داریم؛ برخی افراد با جذب طرح سلمان در سال ۹۰ عضو شدند و در حال حاضر مسؤول هستند و این افراد نخبگان جامعه هستند.

**سپاه اصفهان، همیشه ۲ لشکر داشته و خواهد داشت

پس از جنگ سپاه این تعداد از یگان و تیپ‌های مختلف که راه‌اندازی کرده بود سازماندهی، دسته‌بندی و تخصصی می‌کند و بخشی توپخانه، زرهی، پیاده و ... می‌شود و تعداد متناسب با استان کم می‌شود، اما استان همچنان ۲ لشکر را داشته، دارد و خواهد داشت و در شرایط فعلی نیز همین ۲ لشکر شهید مدافع حرم و وطن دارد و در مقابله با اقدامات مخل امنیت در کردستان، سیستان و بلوچستان، شمال غرب و ... در حال تلاش‌ هستند؛ به تناسب سن و سالی که از سپاه گذشته است، نگذاشته‌ایم پیر و خسته شود و لایه‌های مدیریتی آن در دست جوانان است و امروز بدنه سپاه جوان، پرشور، پرنشاط و دارای تحصیلات عالیه است.

همچنین سپاه دارای مراکز آموزشی پرتوان و قوی برای توانمندسازی مدیران است و موضوع آموزش همچنان از موضوعات حساس، ضروری و اولویت اول سپاه است، در همین راستا در بخش‌های مختلف از جمله هوا و فضا، نیروی دریایی،‌ نیروی زمینی، دانشگاه امیرالمؤمنین، دانشکده مخصوص نیروی قدس و بسیج و دانشکده شهید مطهری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف وجود دارد و  به‌واسطه نقش‌آفرینی‌ بچه‌های بسیجی و ارتباط با مردم و چگونگی اجرای طرح‌های مختلف و جذب مردم، بازدارندگی و خودکفایی، ساخت سلاح‌های جدید، استفاده از توانمندی و دانشمندان داخلی کارهای زیادی انجام شده است.

امروز توان موشکی و قدرت بازدارندگی‌مان را مدیون شهدای بزرگی مثل شهید تهرانی‌مقدم،‌کاظمی و دیگران هستیم که این صنعت، ظرفیت و امکان را برای کشور فراهم کردند که در کنار صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای بتوانیم قابلیت، توانمندی و امکانی را فراهم کنیم که اگر در دهه ۶۰ دفاعی و در دهه ۷۰ مقابله‌ای کار می‌کردیم، امروز می‌توانیم ضربه و اقدامات پیش‌دستانه و ضربت متقابل را بزنیم و به واسطه همین توانمندی‌ها است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر یکی بزنید ده‌تا می‌خورید و نمونه آن را شاهد بودیم.

سپاه در تشکیل، راه‌اندازی و فعال کردن جبهه مقاومت نقش مؤثری داشته است و هسته‌های اولیه مقاومت در جنوب لبنان را نیروهای سپاه راه انداختند و با کمک حزب‌الله با آموزش، سازماندهی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از اسوه‌های ۸ سال دفاع مقدس این امکان را فراهم کردند که هسته‌های اولیه جبهه مقاومت در لبنان شکل بگیرد.

امروز حزب‌الله هم‌رده و هم‌نام سپاه است و همچنین مولود انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی جبهه مقاومت و حشدالشعبی است که به تأسی از فرهنگ دفاع مقدس شکل گرفته و مقاومت مردمی در سوریه به تأسی از فرهنگ مقاومت، مقاومت مردم یمن به تأسی از فرهنگ دفاع مقدس و رشادت پاسداران شکل گرفته است.

فارس: شاخصه‌های اصلی یک فرد پاسدار چیست؟ فردی که در سازمان و تشکیلات سپاه وارد شد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا پاسدار تراز انقلاب شود؟

فدا: اساس سپاه بر ایمان، اعتقاد، ‌تقوا، توسل و ارتباط با خدا، قرآن و پیروی از ولایت است؛ شاخصه اصلی پاسداران پیروی از ولایت، اطاعت‌پذیری و فرمان‌برداری‌شان، نترسیدن از سختی‌ها و تهدیدها، بصیرت، آگاهی، دشمن‌شناسی، روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری است.

به‌ واسطه اینکه مأموریت حفظ دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی به عهده سپاه است، هرکجا که نظام با هر چالشی مواجه شود با انعطاف‌پذیری که دارد این توانمندی را دارد که در صحنه‌های مختلف با به‌کارگیری یگان‌ها، نیروهای خود و مشارکت مردم کار کند.

**در کم‌تر از ۷۲ ساعت بهترین بیمارستان را با تجهیزات کامل، راه‌اندازی می‌کنیم

شاهدیم در زلزله بم سپاه، نیروی هوایی و زمینی و لشکرها هرکدام به نحوی وارد میدان می‌شوند، در سیل خوزستان نیز به همین صورت در خدمت‌رسانی با به‌کارگیری نیروهای مردمی در کوچه و پس کوچه‌های محله اقدام می‌کنند؛ در سیل مازنداران، زلزله سرپل‌ذهاب و ... شاهد هستیم که سپاه در خدمت‌رسانی، امدادرسانی و درمان فعالیت می‌کند و در این راستا بیمارستان‌های صحرایی، سیار و مجهز را راه‌اندازی کرده است تا بتواند در هر زمان ممکن در ۴۸ تا ۷۲ ساعت مجهزترین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را در مناطق دایر کند که شامل اتاق عمل، آزمایشگاه، سی تی اسکن سیار و حتی ام‌آر آی سیار که در دنیا سابقه ندارد، می‌شود.

در مقابله با کرونا سپاه در گندزدایی، ضدعفونی کردن، کمک به کادر درمان و نیروهای درمانی کمک شایانی کرد و در راه‌اندازی بیمارستان صحرایی، حضور گروه‌های جهادی کنار نیروهای درمانی مراکز درمانی، حضور در ساخت واکسن، تأمین موارد ضدعفونی کننده و مایحتاج مردم، کمک مؤمنانه، مواسات، تأمین بسته‌های معیشتی و... حضوری مؤثر داشته است.

سپاه با استفاده از ظرفیت و قابلیت‌هایی که دارد قرارگاه خاتم را راه‌اندازی و فعال کرد تا بتواند در مقابله با تحریم‌های موجود و پروژه‌های عظیمی که خارجی‌ها قبول نمی‌کنند، پیمانکار داخلی ندارد و هزینه آن بیش از هزار میلیارد تومان است با کم‌ترین وابستگی به خارج طرح‌های بزرگ کشور را راه‌اندازی و فعال کند و نمونه‌های آن پالایشگاه خلیج‌فارس، راه‌سازی، گازرسانی، آب‌رسانی و... است.

در حال حاضر در استان بخشی از پروژه‌ها و طرح‌های آب‌رسانی در مناطق مختلف با گروه‌های جهادی و یگان‌های مهندسی در دست اجرا است، در مناطق محروم، سیستان و بلوچستان، شمال غرب، مناطق و استان‌های کم برخوردار سپاه نقش ویژه‌ای در محرومیت‌زدایی و رسیدگی و توجه به مردم دارد که ظرفیت‌های مختلفی است.

**وظیفه سپاه، مشارکت دادن مردم است

سپاه در جذب، سازماندهی و به‌کارگیری مردم در دفاع از انقلاب و نظام نقش ویژه‌ای در قالب بسیج و اقشار خود دارد که ظرفیت‌های سپاه است و مستند به سند ۱۰ ساله بسیج و بیانیه گام دوم است؛ در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، طرح‌های اعتلای بسیج به منظور نقش‌آفرینی مردم با حضور و مشارکت آن‌ها در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی وظیفه سپاه است.

در بعد جنگ نرم، سپاه اقشار مختلف از جمله پزشکان، مهندسان کشاورزی، عمران، صنعت، ورزشکاران، مداحان، جامعه زنان، طلاب، حقوق‌دانان، کارگری، دانش‌آموزی، دانشجویی، اساتید، رسانه، اصناف و... دارد که همه ظرفیت‌های مختلفی است که نقش سپاه در بصیرت‌افزایی، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و سازماندهی نخبگان و خواص را فراهم کرده است.

هیچ نظام، ارگان و نهادی را نداریم که در این حد از آن تعریف شده باشد؛ امام(ره) بیان می‌کنند «اگر سپاه نبود کشور هم نبود، از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم برنمی‌گردد» و یا رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند «سپاه عمود خیمه انقلاب است» و در جایی دیگر می‌فرمایند «از سپاه صد درصد راضی هستم اما قانع نیستم».

**هرگاه دشمن بیش‌تر به ما حمله کرد، یعنی داریم راه را درست می‌رویم

یک شاخصه داریم و این است که هرگاه دشمنان تهمت و هجمه به ما بزنند، بد و بیراه بگویند نشان‌دهنده این است که مسیر و حرکت‌مان، اقدامات و اجرای مأموریت‌هایمان درست بوده است؛ در طول ۴۳ سال انقلاب و نظام سپاه همیشه نشان داده است حرکتش در مسیر انقلاب، ولایت، دفاع از نظام و حفظ دستاوردهای نظام بوده است.

فارس: در حال حاضر، تهدیدات بیشتر به شکل تهدید نرم است تا تهدید سخت؛ در این زمینه سپاه مأموریت‌های خود را چگونه تعریف می‌کند؟

فدا: در شرایط مختلف شاهدیم در بخشی از تهدیدات داخلی مانند تهدیدات نیمه‌سخت امنیتی، سپاه برای برقراری امنیت در مناطق مختلف حضور پیدا کرده است؛ گاهی بخشی از عوامل در قالب آشوب‌آفرینی و بر هم زدن چهارچوب مقررات و امنیت و آرامش عمومی در شرایط خاص مانند انتخابات حضور پیدا می‌کنند و با جوسازی و حمایت رسانه‌های ضد انقلاب، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال به صحنه کشاندن مردم هستند.

به همین دلیل بخشی از حضورمان در فضای مجازی به رصد فضای مجازی دشمن و بررسی برنامه و توطئه آن‌ها باز می‌گردد که در حال کار برای آن هستیم، همچنین با توجه به اینکه تعداد زیادی پایگاه، حوزه، بسیجی و علاقه‌مند در سطح کشور داریم، به‌منظور هم‌گرایی، هم‌نوایی و وحدت نظریه یگان‌های فضای مجازی و سایبری سپاه را در اقشار مختلف تشکیل دادیم.

چند روز قبل رزمایش دانش‌آموزی فاتحان خیبر را داشتیم و در دیگر اقشار نیز این ظرفیت وجود دارد که بخشی از آن در مقابله با جنگ نرم دشمن است و بخشی مناسبتی و بخشی نیز در قالب جهاد تبیین، بصیرت‌افزایی، روشنگری،‌ اطلاع‌رسانی و بیان دستاوردهای نظام و انقلاب تلاش می‌کنند.

امنیت،‌ آرامش مردم، مقابله با توطئه گروهک‌ها و ضدانقلاب‌ها و برنامه‌ریزی مراکز و سفارتخانه‌های کشورهای خارجی که مشغول توطئه‌آفرینی هستند از دستاوردهای سپاه است، همچنین مقابله با فساد از اقدامات سپاه است.

**نقش ویژه مردم در خنثی کردن توطئه‌ها

در زمان چنین توطئه‌هایی وقتی که صحنه را می‌بینیم، متوجه می‌شویم دشمن از پشت پرده سعی دارد اعتراضات مردم را به سمت دیگری ببرد؛ به این صورت که عوامل و شبکه‌های سازماندهی شده خود را بین مردم وارد می‌کند و اعتراض مردم را به آشوب سوق می‌دهد؛ اما همیشه نقش مردم و حضور به موقع و آگاهی و بصیرت آ‌ن‌ها، توطئه‌ها را از بین می‌برد که در سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ شاهد این بودیم. 

امروز دنیا متوجه ایستادگی، تدابیر، هوشمندی، ذکاوت و شجاعت رهبر معظم در دفاع از داشته‌های نظام، صنعت، پیشرفت و توجه دادن مردم به استفاده از ظرفیت‌های عمومی شد؛ اینکه در دفاع از انقلاب‌مان به شرق و غرب متکی نبودیم و بر اساس توانمندی‌های داخلی‌مان ۴۳ سال ایستادیم حقایقی است که به آن می‌بالیم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول