اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

صادرات ایران به عراق تا پایان سال به بیش از 9 میلیارد دلار می‌رسد

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق از ظرفیت تجارت 20 میلیارد دلاری برخوردارند، گفت: امسال صادرات ایران به عراق از 9 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

صادرات ایران به عراق تا پایان سال به بیش از 9 میلیارد دلار می‌رسد

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در 11 ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات ایران به عراق به 8 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می شود که تا پایان سال صادرات به این کشور از 9 میلیارد دلار  عبور کند. 

* واردات از عراق به حدود 2 میلیارد دلار رسید 

وی  با بیان اینکه نکته مورد اهمیت در تجارت با عراق افزایش قابل توجه واردات از این کشور است، افزود: امسال واردات از عراق به حدود 2 میلیارد دلار رسیده است و این در حالی است که تا سال گذشته ارزش واردات ما از این کشور حدود 140 تا 150 میلیون دلار بود. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: در روابط تجاری بین دو کشور ایجاد توان و روابط تجاری دو طرفه بسیار دارای اهمیت است بنابراین افزایش واردات از این کشور می تواند به ادامه روابط تجاری پایدار بین دو کشور کمک کند. 

* روابط تجاری ایران و عراق تا 20 میلیارد دلار قابل افزایش است

آل اسحاق با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت های موجود دو کشور روابط تجاری ایران و عراق تا 20 میلیارد دلار قابل افزایش است، گفت: دست یافتن به تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور امکان پذیر است اما برای تحقق آن باید برخی مشکلات از قبیل مشکل صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی حل شود. 

وی افزود: کشور عراق دارای امکانات زیادی است و با توجه به شرایط نوسازی و بازسازی این کشور تا حدود 15 سال آینده بزرگترین کشور برای ما در خصوص کارهای سرمایه گذاری، عمرانی و تجاری به شمار می‌رود. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی در روابط امنیتی و توسعه ای ما نقش کلیدی دارد، اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف گردشگری، زیارتی، سلامت دو کشور ایران و عراق امکان فعالیت دارند. 

وی با اشاره به ضرورت اتصال راه آهن شلمچه - بصره بیان داشت: راه اندازی این خط رآه آهن می‌تواند خطوط ارتباطی ما به سوریه و عمان را نیز گسترش دهد. 

آل اسحاق بیان داشت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور باید یک وحدت نظر در تصمیم‌گیری بین وزارت امور خارجه، اتاق مشترک ایران و عراق و غیره وجود داشته باشد تا با یک نظام واحد نسبت به کارها تصمیم گیری شود. 

وی بیان داشت: البته مسئولان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که در تجارت با عراق باید یکسری اقتضائات خاصی در نظر گرفته شود و در رابطه با برخی مسائل مثل بازگشت ارز حاصل از صادرات به این کشور مانند سایر کشورها نگاه نکنند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول