اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تاکید بر حفظ، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: نگهداری، پایش، حفظ، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

تاکید بر حفظ، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالحسن صمدنژاد، امروز در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی بر لزوم مشارکت مردم در حفظ و نگهداری و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی تاکید کرد.

وی با اشاره به وجود ۱۰/۲ هکتار عرصه منابع طبیعی در استان، از ثبت‌نام ۱۶ هزار نفر فارسی در سامانه همیار طبیعت خبر داد که ۸ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۰ است.

صمدنژاد با تاکید بر اهمیت نقش مردم در حفظ طبیعت، اظهار داشت: طرح هنگ امداد طبیعت نیز همزمان با هفته منابع طبیعی سال گذشته در فارس کلید خورد و تا کنون هفت هزار و ۲۰۰ نفر عضو این طرح شده‌اند.

وی همچنین از ثبت ۳۵ تشکل و تعاونی بهره‌بردارداران در فارس و بیش از ۴۰ گروه مردم‌نهاد خبر داد که در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست فعالیت دارند.

مدیرکل منابع طبیعی فارس در ادامه از برگزاری دوره‌های اموزشی، تهیه تجهیزات، شعارنویسی و دیوارنویسی جهت فرهنگ‌سازی و تهیه بسته‌های آموزشی در راستای ترویج آگاهی و بالا بردن اهمیت طبیعت در میان مردم یاد کرد.

صمدنژاد، استفاده از حمایت خیرین جهت خرید تجهیزات اطفای حریق و جلب مشارکت نهادها و دستگاه‌ها با انعقاد ۱۵ تفاهم‌نامه را از دیگر موارد مهم به جهت حفاظت از طبیعت عنوان‌ و خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری‌های روز جهت بالا بردن مدیریت منابع طبیعی نیز در استان فارس به‌عنوان الگو به خوبی با راه‌اندازی واحد مدیریت فناوری صورت گرفته است که به‌عنوان نمونه می‌توان به پایش ماهواره‌ای اراضی استان در بخش تخریب و تخلف، شناسایی و کنترل وضعیت جنگل‌های استان به لحاظ آفات، نقشه پوشش گیاهی و ... اشاره کرد.

او در ادامه ضمن اشاره به شناسایی ذخیره‌گاه‌ها و استفاده از پوشش گیاهی با استفاده از پهباد، اقدامات انجام شده در حوزه بیابان‌زدایی را برشمرد و گفت: در حوزه بیابان‌زدایی در سطح ۱۵۰ هکتار نهالکاری داشته و در ۷۰۰ هکتار، روان‌آب‌ها مدیریت شدند.

او افزود: مدیریت سه مورد پارک جنگلی نیز به بخش خصوصی واگذار شده است تا تولید ثروت را نیز به همراه داشته باشد.

اجرای ۴۵ پروژه از محل اعتبارات ملی در ۲۷ شهرستان و ۱۴ پروژه دیگر در ۱۱ شهرستان نیز از دیگر مواردی بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به آن اشاره کرد.

صمدنژاد، همچنین به کشف بیش از ۱۹۰ تن هیزم و ۶۰ تن زغال درختان جنگلی در طی یک سال گذشته اشاره و عنوان‌کرد: بیشتر کشفیات عمدتا در شهرستان‌های ممسنی و رستم، فیروزاباد، جهرم، شیراز، مرودشت، سپیدان و کازرون بوده است.

او از کاهش ۶۰ درصدی حریق عرصه‌های طبیعی طی یک سال گذشته خبر دهد و افزود: برای شناسایی عوامل اتش‌سوزی، اگر اتش در کنار باغ یا مزرعه‌ای رخ دهد، صاحب باغ یا مزرعه را به قانون معرفی می‌کنیم و این دلیلی برای حفاظت بهتر از باغ‌ها و مزارع توسط صاحبان آنها خواهد بود.

وی افزود: همچنین اخذ تعهد از مرتع داران و کشاورزان جهت حفاظت از مراتع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی نیز از دیگر اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از اتش‌سوزی انجام شده است.

افزایش تعداد دیده‌بانان فصلی و قرق‌بانان نیز برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار است.

صمدنژاد در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته منابع طبیعی اظهار داشت: برگزاری مراسم روز درختکاری در ارتفاعات بام شیراز با حضور مسئولان ارشد استان در روز ۱۵ اسفند، همایش علمی آبخیزداری در دانشکده کشاورزی، مانور حفاظتی یگان در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، تجلیل از پیشکسوتان عرصه منابع طبیعی، درختکاری در صدا و سیما، افتتاح پروژه‌های منابطع طبیعی در فارس همزمان با کل کشور به صورت ویدئوکنفرانس، جلسه پیشگیری از وقوع جرم با حضور مسئولان قضایی، همایش بزرگ هنگ امداد طبیعت، تجدید میثاق با شهدا و کاشت نهال در ارسنجان برخی از برنامه‌های ما در هفته منابع طبیعی خواهد بود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول