اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

97 درصد از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری سنددار شد

معاون محافظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر 97 درصد از اراضی ملی استان سند دارند.

97 درصد از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری سنددار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رحمان توکلی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی با بیان اینکه اقداماتی در راستای مالکیت دولت و حفظ اراضی ملی در راستای توسعه کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: تا پایان سال ۹۲، ۸۱۶ هزار هکتار از یک میلیون و ۳۴۲ هزار هکتار اراضی ملی معادل ۶۱ درصد استان سند تک‌برگی دریافت کردند و ما بقی اراضی نیز در دستور کار قرار گرفت.

۹۷ درصد اراضی ملی استان سنددار شد

معاون محافظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میانگین سطح ثبت شده استان ۹۷ درصد است، افزود: ۵۳۶ هکتار باقی مانده معادل ۳۹ درصد استان نیز در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر ۹۷ درصد از اراضی استان سند دارند.

وی ادامه داد: قاعده کلی کار این است که هیچ استانی به اراضی استان مجاور وارد نشود که در حوزه زاینده‌رود از سد تا گاوخونی اراضی استان چهارمحال وبختیاری محسوب می‌شود و طبق تشخیص اراضی ملی اسناد به نام دولت گرفته شده است.

توزیع ۸۰ هزار نهال رایگان به مناسبت روز درختکاری

محمدرضا محمدی در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال جاری ۴۴۵ هزار نهال در نهالستان‌های استان تولید شد، گفت: یک هزار نهال رایگان به مناسبت روز درخت‌کاری بین متقاضیان توزیع می‌شود که ۸۰ هزار نهال از نهالستان‌های استان تأمین می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه علت اصلی خشک شدن جنگل‌های بلوط کمبود رطوبت است، افزود: در حدود ۲۷ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط آثار خشکیدگی دیده می‌شود که این درصد در مناطق مختلف است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این اتفاق عملیات‌هایی از قبیل افزایش بهداشت منطقه و پاکسازی پایه‌های آلوده، ایجاده چاله فلسی و اجرای پروژه‌ سامانه‌های آبگیر به منظور انباشت آب پای هر درخت و ... انجام شده است.

افزایش میزان بارش در فصل بهار

محمدی با بیان اینکه در فصلی هستیم که امکان آتش‌سوزی در مراتع کم است، بیان داشت: از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت میزان بارش از حد میانگین بیشتر خواهد بود که سبب افزایش رشد علوفه‌های یک ساله می‌شود و همین امر احتمال افزایش حریق را بالا می‌برد که اقدامات پیشگیرانه انجام شده است.

اعلام زمان کوچ عشایر به مراتع

وی در پایان از زمان کوچ عشایر خبر داد و گفت: تاریخ ورود عشایر به مراتع در سال آینده ۲۵ اردیبهشت و تاریخ خروج نیز ۲۰ شهریور اعلام شده است که با توجه به تغییر اقلیم امکان تغییر دارند.

جذب ۷ هزار همیار طبیعت در استان

هومن خاکپور نیز در پایان این نشست گفت: در سال ۹۹، ۳ هزار همیار طبیعت در سه بخش همیار طبیعت مروج، همیار طبیعت محافظ و همیار طبیعت دانش‌آموزی به این اداره کل جذب شد که این رقم در سال جاری به چهار هزار نفر رسید.

رئیس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی استان در پایان گفت: اگر استان در اطفای حریق و پیشگیری موفق بوده بخاطر تلاش همین همیاران طبیعت است.

انتهای پیام/68036

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول