اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«دوشنبه» و «باکو» خواهرخوانده شدند

رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان در چارچوب یک سفر رسمی به آذربایجان سفر و با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

«دوشنبه» و «باکو» خواهرخوانده شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان در سفر رسمی وارد باکو شد و به طور جداگانه با «الهام علی اف» رئیس جمهور ، «صاحبه غفار اوا» رئیس مجلس و «ایلدار عزیز اف» شهردار پایتخت آذربایجان ملاقات کرد.

در دیدار رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان با رئیس جمهور آذربایجان طیف گسترده‌ای از مسائل همکاری بین دو کشور بررسی و بر سهم روابط بین پارلمانی دو طرف در توسعه روزافزون همکاری‌های دوجانبه تاکید شد.

خاطرنشان شد که امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است و به این مناسبت در شهرستان «شماخی» آذربایجان «باغ دوستی تاجیکستان و آذربایجان» ایجاد شد. برای اجرای این اقدام بیش از 3 هزار اصله نهال درخت میوه متناسب با اقلیم آذربایجان از تاجیکستان به این کشور منتقل شده است.

در این دیدار همچنین مسائل همکاری دو کشور در زمینه های سیاسی،در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، جامعه  همسود، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و همچنین سطح هماهنگی دو طرف در عرصه بین الملل بررسی شدند.

طرفین دیدگاه‌های خود را در خصوص گسترش فعالیت کمیسیون بین‌دولتی همکاری‌های اقتصادی برای توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی، افزایش حجم گردش مالی دوجانبه کالا و محصولات اعلام و در این زمینه ایجاد شورای مشورتی را یک اقدام به موقع عنوان کردند.

در جریان این ملاقات همچنین گسترش همکاری در زمینه‌های حمل و نقل و ارتباطات، انرژی و صنایع، کشاورزی، گردشگری و همچنین گسترش روابط فرهنگی و بشردوستانه مورد توجه ویژه طرفین قرار گرفتند.

علاوه بر این، طی این دیدار در ارتباط با اوضاع موجود سیاسی در جهان و منطقه از جمله وضعیت ناآرام افغانستان و سایر مسائل مهم تبادل نظر صورت گرفت.

در دیدار رئیس مجلس ملی تاجیکستان با «صاحبه غفار اوا» رئیس ملی مجلس آذربایجان وضعیت فعلی و دورنمای روابط بین پارلمانی، چشم انداز توسعه مناسبات با ملی مجلس آذربایجان، همچنین جنبه‌های مهم روابط دو کشور و سایر مسائل دارای اهمیت منطقه‌ای بررسی شدند.

رستم امامعلی ضمن تقدیر از دعوت جهت انجام نخستین سفر رسمی به آذربایجان تاکید کرد که تاجیکستان به مناسبات دوستی سنتی و توسعه همکاری مختلف بین دولتی با آذربایجان که در نتیجه گفت و گوی دائمی سیاسی در سطح عالی حاصل شده‌اند، اهمیت ویژه قائل است.

وی با خرسندی خاطرنشان کرد همکاری‌های پارلمانی تاجیکستان و آذربایجان تشدید شده و ایجاد گروه‌های دوستی این روند را تسهیل کرده است. همچنین موافقتنامه همکاری بین مجالس ملی دو کشور که در جریان این سفر رسمی به امضا خواهد رسید، زمینه‌های بیشتری برای تقویت و ارتقای بیشتر محتوایی روابط بین پارلمانی را فراهم خواهد کرد.

تاکید شد که تاجیکستان به تقویت روابط با نمایندگان پارلمان آذربایجان در دایره اتحادیه بین پارلمانی، انجمن پارلمانی آسیایی، انجمن پارلمان سازمان امنیت و همکاری در اروپا و انجمن بین پارلمانی جامعه همسود توجه ویژه می‌دهد.

در ادامه مذاکرات بین پارلمانی در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین پارلمانی تاجیکستان و آذربایجان تبادل نظر صورت گرفت و سطح آنها به ویژه در چارچوب سازمان ملل متحد مثبت ارزیابی شد.

در رابطه با سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین تاجیکستان و آذربایجان طرفین گسترش همکاری در زمینه‌های مورد علاقه دو طرف را در حوزه‌های حقوقی که شامل 59 سند است ضروری دانستند.

ضمن بررسی همکاری فرهنگی و بشردوستانه پیشنهاد شد که در حاشیه تجلیل سی امین سالگرد برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور رویدادهای مشترک فرهنگی برگزار شوند.

طرفین همچنین وضعیت و چشم اندازی همکاری بین دو کشور را بررسی بر ضرورت تقویت کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری های اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

همچنین دو طرف به منظور تضمین امنیت منطقه در زمینه مبارزه مشترک علیه تهدیدات جهانی از جمله تروریسم، افراط‌گرایی و جرایم سازمان یافته فراملی تبادل نظر و در خصوص وضعیت در افغانستان صحبت کردند.

در پایان این ملاقات توافقنامه همکاری بین مجلس ملی تاجیکستان و ملی مجلس آذربایجان به امضا رسید.

 سپس رستم امامعلی با «ایلدار عزیز اف» شهردار باکو دیدار و در نتیجه این مذاکرات تفاهمنامه خواهرخواندگی شهرهای دوشنبه و باکو به امضا رسید.

شایان ذکر است که رئیس مجلس ملی و شهردار شهر دوشنبه در چارچوب یک سفر رسمی به باکو سفر کرد. در این سفر وی را روسای کمیته‌ها و رئیس دفتر مجلس ملی این کشور همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول