اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با اوکراین؛ ناتو درخواست زلنسکی برای «منطقه پرواز ممنوع» را رد کرد

در نهمین روز درگیری‌های اوکراین، دبیرکل ناتو در اشاره به درخواست زلنسکی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، ضمن رد آن افزود مداخله مستقیم ناتو در درگیری باعث گسترش آن به کشورهای دیگر می‌شود.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ ناتو درخواست زلنسکی برای «منطقه پرواز ممنوع» را رد کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌‌ها در اوکراین امروز جمعه (۴ مارس/ ۱۳ اسفندماه) وارد نهمین روز شده و تحولات در این کشور و واکنش طرف‌های مختلف به رویدادها ادامه دارد.

جدیدترین تحولات اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

پارلمان اوکراین: زلنسکی در کشور است

پارلمان اوکراین پس از اظهارنظر یک مقام روسیه‌ای درباره خروج ولودیمیر زلنسکی از اوکراین، ادعا کرد که او همچنان در کی‌یف است و به لهستان نرفته است. 

مایکروسافت فروش و خدمات خود را در روسیه متوقف می‌کند

شرکت مایکروسافت امروز (جمعه) اعلام کرد که «کل فروش جدید محصولات و خدمات مایکروسافت در روسیه را متوقف خواهد کرد».

ترکیه: آسمان خود را به روی روسیه نمی‌بندیم

شولتز با پوتین تماس گرفت

کابینه دولت آلمان اعلام کرد «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (جمعه) به صورت تلفنی درباره بحران فعلی اوکراین گفت‌وگو کردند.

زمان برگزاری دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین 

«میخائیلو پودولایک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین امروز (جمعه) گفت که دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین شنبه یا یکشنبه برگزار خواهد شد.

نشست اضطراری شورای امنیت در پی حادثه در نیروگاه اتمی اوکراین 

به گفته سه دیپلمات سازمان ملل، در پی حملۀ به گفته آن‌ها نظامیان روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ساعت ۱۱:۳۰ جمعه (به وقت محلی) در نیویورک نشست اضطراری برگزار خواهد کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این یک نشست آزاد با سخنرانی یکی از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک مقام سازمان ملل خواهد بود. 

سوئیس: از بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه حمایت می‌کنیم

دولت سوئیس ضمن اعلام حمایت از بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه، گفت معامله با بانک مرکزی روسیه دیگر مجاز نیست. دولت این کشور همچنین اعلام کرد: نیازهای گاز طبیعی ما برای زمستان امسال تامین شده و ما به دنبال تامین آن در اسرع وقت برای زمستان آینده هستیم.

شنیده شدن دوباره صدای چند انفجار در کی‌یف

رسانه‌ها از شنیده شدن دوباره صدای چند انفجار پشت هم در کی‌یف و به صدا درآمدن آژیر هشدار خبر می‌دهند.

 

 تصاویری منتسب به ویرانه‌های شهر «خارکیف» که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود

ناتو درخواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری بعد از نشست وزرای خارجه این ائتلاف نظامی در اشاره به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور گفت «موضوع منطقه پرواز ممنوع در این نشست مطرح شد، اما ائتلاف معتقد است که هواپیماها و نیروهای ناتو نباید در اوکراین باشند». وی افزود: مداخله مستقیم ناتو در درگیری در اوکراین باعث گسترش آن به کشورهای دیگر می‌شود. (جزئیات بیشتر)

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه گفت که اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تصمیمی برعهده ناتو است، اما گامی بیش از حد است و خطر واقعی تشدید تنش و جنگ بین‌المللی سوم را در پی دارد. آمریکا هم با این درخواست اوکراین مخالت کرده است. 

ادعای انگلیس و فرانسه درباره سانحه در نیروگاه اتمی اوکراین

مقام‌های انگلیس و فرانسه ضمن متهم کردن روسیه در ارتباط با برخورد پرتابه به نیروگاه اتمی در اوکراین خواستار عدم تکرار چنین اتفاقی شدند. (جزئیات بیشتر)

رئیس دوما: زلنسکی اوکراین را به مقصد لهستان ترک کرد

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه امروز (جمعه) گفت رئیس‌جمهور اوکراین از این کشور گریخته است. این قانون‌گذار ارشد روس در روزهای آغازین درگیری‌ها در اوکراین گفته بود زلنسکی کی‌یف را ترک کرده و به شهر «لویو» گریخته است. (جزئیات بیشتر)

 

کرملین: بحثی از امضای سند بین روسیه و اوکراین نیست

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (جمعه) گفت که «هیچ صحبتی» درباره امضای هیچ نوع سند رسمی بین روسیه و اوکراین پس از دور دوم مذاکرات دو طرف در روز پنجشنبه نیست.

پسکوف در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: دور دوم مذاکرات دیروز برگزار شد. اکنون به مذاکرات بستگی دارد. این فرصتی است که هیأت‌ها بدون واسطه‌های غیرضروری تمام عناصر مواضع را به یکدیگر منتقل کنند. موضع ما به اطلاع طرف اوکراینی رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان امضای هر گونه توافقنامه سطح بالا بین دو طرف، گفت: هنوز هیچ صحبتی در مورد (امضای) هیچ سندی وجود ندارد. گفت‌وگوهایی که انجام شد فرصت خوبی بود تا دیدگاه خود را به وضوح بیان کنیم. (جزئیات بیشتر)

 

ثبت بیش از ۱۸ هزار پناهنده اوکراینی در آلمان

به گفته وزارت کشور آلمان، در هشت روز اول درگیری‌های اوکراین که در نهمین روز خود قرار دارد، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از اوکراین وارد آلمان شده‌اند.

پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد و تنها به اقدامات منفی دیگر کشورها پاسخ می‌دهد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنانش، از کشورها خواست روابط خود را با روسیه عادی کنند و در اشاره‌ای به تاثیر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن بر روسیه، متعهد شد که مسکو به تعهدات اقتصادی خود در قبال سایر کشورها عمل خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

حمله پهپادی روسیه به گردان نئونازی‌ها در دونتسک

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد نیروهای مسلح این کشور با پهپاد «اینوخودتس» پایگاه فرماندهی-دیده‌بانی گردان نئونازی‌های اوکراینی «اِیدار» در دونتسک را منهدم کردند.

 

 

وزارت دفاع روسیه: ملی‌گرایان اوکراینی مانع خروج هزاران اتباع خارجی می‌شوند

به گفته وزارت دفاع روسیه، ملی‌گرایان محلی مانع خروج بیش از ۷۵۰۰ شهروند خارجی در سراسر اوکراین می‌شوند. این وزارتخانه افزود: ده‌ها هزار نفر از جمله اتباع خارجی توسط افراط‌گرایان اوکراینی به گروگان تبدیل شده و در واقع سپر انسانی هستند. در اکثر مناطق اوکراین وضعیت انسانی فاجعه باری ایجاد شده که به سرعت رو به وخامت است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که گروهی از شهروندان هندی روز پنجشنبه در ایستگاه راه‌آهن خارکیف هدف گلوله ملی‌گرایان اوکراینی قرار گرفتند. به گفته این وزارتخانه، پس از حمله نئونازی‌های اوکراینی به محوطه دانشگاه در شهر سومی، پنج دانشجوی هندی مجروح شدند و محل حضور ۱۱ نفر دیگر مشخص نیست.

 کاروان نظامی ۶۴ کیلومتری روسیه در حومه کی‌یف

شرکت آمریکایی «مَکسار» که تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌دهد، با انتشار ویدئوی زیر نوشت کاروان نظامی روسیه به طول ۶۴ کیومتر در حومه پایتخت اوکراین مستقر شده و منتظر عملیات است.

 

 

بروکسل کانال‌های تلگرامی «اسپوتنیک» و «راشا تودی» را مسدود کرد

اتحادیه اروپا در ادامه اقدامات ضد روسی خود این بار کانال‌های تلگرامی «اسپوتنیک» و «راشا تودی» را مسدود کرد. (جزئیات بیشتر)

کابینه دولت آلمان: ناتو و برلین در اقدامات جنگی در اوکراین مداخله نمی‌کنند

عکس سقوط جنگنده روسی هم جعلی از آب درآمد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تصویری که از سقوط یک جنگنده روس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به اوکراین نیست و قدیمی است. (جزئیات بیشتر)

 

نهاد حقوق بشر سازمان ملل به تحقیقات درباره اقدامات روسیه در اوکراین رای داد

 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (جمعه) با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای رای داد که نقض ادعایی حقوق بشر در جریان اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند و یک کمیسیون تحقیق برای بررسی آن تشکیل می‌دهد.

تسلط روسیه بر بخشی از شهر ماریوپل

خبرگزاری رویترز گزارش داد مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفته بخشی از شهر ماریوپل به کنترل روسیه درآمده اما نیروهای اوکراینی همچنان مقاومت می‌کنند. وی افزود: تلاش‌های روسیه برای پیشروی در «میکولایف» را دفع کرده‌ایم و هیچ تهدیدی برای «اودسا» وجود ندارد.

ادعای اروپا درباره بررسی قطع واردات گاز از روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد احتمال قطع واردات گاز این اتحادیه از روسیه مدعی شد: ما همه چیز را در نظر می‌گیریم. (جزئیات بیشتر)

توضیحات وزارت دفاع روسیه درباره حادثه در نیروگاه زاپروژیا 

وزارت دفاع روسیه توضیح داده است که آسیب احتمالی به نیروگاه اتمی زاپروژیا در طول شب به دنبال تبادل آتش بین یک گروه خرابکار اوکراینی و گارد ملی روسیه - در قلمرو مجاور نیروگاه - رخ داده است.

به گزارش راشا تودی، در این بیانیه آمده است: رژیم کی‌یف تلاش کرد تا یک اقدام تحریک‌آمیز غیرانسانی را اجرا کند و اوکراینی‌ها ساختمان را هنگام خروج به آتش کشیدند. یک گشت سیار گارد ملی از پنجره‌های مجتمع آموزشی واقع در خارج از نیروگاه مورد حمله قرار گرفت که با شلیک متقابل سلاح‌های سبک سرکوب شد.

گروسی: ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند/  نشت رادیواکتیو وجود نداشته است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند که از اپراتورها یا افراد فنی نبودند بلکه بخشی از پرسنل امنیتی بودند. وی افزود: هدف‌گیری که در منطقه نیروگاه زاپروژیا انجام شد نزدیک به رآکتور نبود و مهم است که تاکید کنم هیچ نشت رادیواکتیو در این نیروگاه وجود نداشته است.

گروسی همچنین گفت: سیستم‌های ایمنی شش رآکتور نیروگاه زاپروژیا تحت تأثیر قرار نگرفت و هیچ منبع تشعشع شناسایی نشد. یک گلوله به ساختمانی در داخل سایت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اصابت کرد، اما بخشی از رآکتور نیست.

او در ادامه با بیان این که وضعیت در تأسیسات زاپروژیا به دلیل تنش در منطقه همچنان چالش برانگیز است، افزود: «اوکراین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کمک فوری کرده و به روسیه و اوکراین از آمادگی خود برای کمک در چارچوب کار فنی آژانس اطمینان دادم». گروسی سپس اظهار داشت هر سفری به اوکراین پس از بازگشت وی از ایران در غروب شنبه خواهد بود.

همچنین دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌هایی جداگانه توضیحاتی درباره وضعیت نیروگاه حادثه دیده اوکراین ارائه کردند. (اینجا بخوانید)

بلینکن: ناتو به‌دنبال درگیری با روسیه نیست

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد اتحاد نظامی ناتو به دنبال جنگ نیست اما از قلمرو خود دفاع خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

ناتو: طرف درگیری در اوکراین نیستیم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو تاکید کرد که این سازمان طرف درگیری در اوکراین نیست و قصد رویارویی با روسیه را ندارد. (جزئیات بیشتر)

وزارت دفاع روسیه خبر داد؛ انهدام ۱۸۱۲ تاسیسات نظامی اوکراین 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور تاکنون ۱۸۱۲ تأسیسات نظامی اوکراین و همچنین ۶۲ هواپیما، ۶۳۵ تانک و دیگر خودروهای زرهی را منهدم کرده‌اند. این وزارتخانه فیلمی از تانک‌های منهدم شده اوکراینی و موشک‌های جاولین رها شده در نزدیکی شهر «ماریوپل» اوکراین منتشر کرد.

 

 

«راشاتودی» هم گزارش داد تصاویر وزارت دفاع روسیه روستاهای دونباس را نشان می‌دهد که نیروهای مسلح اوکراین از آن عقب‌نشینی کرده‌اند. در این تصاویر، تانک‌های آسیب‌دیده، جاولین‌های ضدتانک ساخت آمریکا در بزرگراه و همچنین تعدادی پاسگاه‌های مورد استفاده نیروهای در حال عقب‌نشینی اوکراین دیده می‌شود. طبق این گزارش، در برخی مناطق، ارتش روسیه توانسته به ساکنان غذا و آب برساند.

 

 

سفیر روسیه در پاریس: ۳ کشتی و یک قایق روسی در فرانسه بدون توضیح توقیف شده است

اظهارنظر زلنسکی درباره امکان کریدورهای بشردوستانه

ولودیمیر زلنسکی گفت ۲۴ ساعت آینده نشان خواهد داد که آیا طبق توافق بین هیأت‌های روسیه و اوکراین که در روز پنجشنبه منعقد شد، ایجاد و فعالیت کریدورهای بشردوستانه قابل انجام است یا خیر.

روسیه کنترل بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تایید کرد

خبرگزاری «اینترفکس» گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد «تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل ما است و به طور عادی کار می‌کند».

چین: آمریکا از مسئولیت خود در بحران اوکراین شانه خالی می‌کند

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد واشنگتن در حالی به پکن اتهام می‌زند که خود از مسئولیتی که در بحران اوکراین دارد شانه خالی می‌کند. (جزئیات بیشتر)

نخست‌وزیر پیشین اوکراین: پوتین جان هزاران نفر را نجات داد

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «نیکولای آزاروف» نخست‌وزیر پیشین اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با اقدام پیشگیرانه، جان هزاران نفر را در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) نجات داده است.

آزاروف در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: تنها اکنون ما فرصتی برای عمومی کردن داده‌های اطلاعاتی در مورد آماده‌سازی یک تحریک و پس از آن یک حمله خائنانه با (هدف) نابودی جمعیت در قلمروی دونتسک و لوهانسک را داریم. پوتین از اوکراین و ناتو پیشی گرفت و در واقع صدها هزار نفر را نجات داد. 

به گفته وی، طرح حمله اوکراین به این دو جمهوری در منطقه دونباس، توسط کی‌یف به طور مشترک با ایالات متحده تهیه شده بود. آزاروف افزود که یک هفته قبل از حمله روسیه، نیروهای دونتسک از رهگیری نقشه ارتش اوکراین خبر دادند که جزئیات حمله تمام عیار این کشور به جمهوری‌های دونباس را تشریح می‌کرد.

آژیر هشدار و درگیری در شهر «لِویو»

منابع محلی از فعال‌شدن آژیرهای هشدار در لویو واقع در غرب اوکراین و شنیده‌شدن صدای تیراندازی و درگیری در این شهر خبر می‌دهند.

 بلاروس پدافند هوایی را در طول مرزهای خود تقویت می‌کند

نخست‌وزیر لیتوانی: درخواست کی‌یف برای منطقه پرواز ممنوع در اوکراین غیرمسئولانه است

ادعای تایمز: نجات زلنسکی از ۳ سوءقصد به جانش

به ادعای نشریه «تایمز» انگلیس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از سه سوءقصد در این هفته جان سالم به در برده است.

ادعای اوکراین درباره تلفات روسیه

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه در هشت روز گذشته از جنگ، متحمل ۱۰ هزار کشته و زخمی شده است. 

انتشار اخبار نادرست درباره ارتش روسیه جرم است

مجلس دومای دولتی روسیه امروز لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن انتشار اطلاعات غلط درباره ارتش و نیروهای نظامی این کشور جرم محسوب شده و مجازاتی تا ۱۵ سال حبس خواهد داشت.

واکنش شدید مسکو در پی درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین

به دنبال اظهارات «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی برای ترور رئیس‌جمهور روسیه، سفارت مسکو شدیدا به آن واکنش نشان داد. (جزئیات بیشتر)

انگلیس: «ماریوپل» در کنترل اوکراین است

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد شهر «ماریوپل» همچنان تحت کنترل اوکراین است، اما احتمالاً توسط نیروهای روسیه محاصره شده است. این وزارتخانه همچنین مدعی شد که زیرساخت‌های غیرنظامی شهر مورد حملات شدید روسیه قرار گرفته است.

نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در کنترل نیروهای روسی

یک مقام محلی اوکراینی گفت نیروهای ارتش روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند.

شبکه «راشا تودی» هم گزارش داد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه درآمد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از کی‌یف اعلام کرد نیروهای روسیه وارد محدوده این نیروگاه شدند. 

روسیه وبسایت شبکه‌های بی‌بی‌سی و دویچه وله را محدود می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد روسیه گفته سایت‌های بی‌بی‌سی، دویچه وله، مدوزا و سووبودا را محدود می‌کند.

انفجار مهیب در پایتخت اوکراین

شبکه «الجزیره» به نقل از خبرنگار خود در کی‌یف گزارش داد، بعد از فعال‌شدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین، لحظاتی قبل صدای انفجار مهیبی در این شهر به‌گوش رسیده است. خبرنگار الجزیره همچنین خبر داد که چند انفجار متوالی نیز در کی‌یف رخ داده است.

شولتز: عضویت اوکراین در دستور کار ناتو نبود و نیست

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان اقدام ناتو برای عدم پذیرش اوکراین و گرجستان در سال گذشته میلادی را تحسین کرده است. وی با اشاره به نشست سران ناتو در ژوئن ۲۰۲۱ به کانال تلویزیونی آلمانی ZDF گفت: پس از مذاکرات بسیار طولانی در ناتو درباره این موضوع، این تصمیم درستی بود.

به گزارش اسپوتنیک، در آن زمان، ناتو اصولاً حق الحاق اوکراین و گرجستان را تأیید کرد، اما از دادن چارچوب زمانی برای این اقدام خودداری کرد و اصرار داشت که هر دو جمهوری شوروی سابق باید قبل از عضویت تحت «اصلاحات» قرار گیرند. صدراعظم آلمان همچنین گفت که در مورد عضویت اوکراین در ناتو، این موضوع در دستور کار این ائتلاف نبود و نیست.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با رویترز گفت که در صورتی که ناتو آماده نیست به عضویت این کشور چراغ سبز نشان دهد، باید ضمانت‌های امنیتی مشترکی را برای اوکراین ایجاد کند. او مدعی شد که شرکای کی‌یف حاضر نیستند کشورش را به عضویت ناتو درآورند زیرا روسیه نمی‌خواهد اوکراین در این ائتلاف حضور داشته باشد.

 

انهدام هواپیمای آنتونوف «An-۲۲۵» اوکراین؛ فرودگاه «هوستومل» حومه کی‌یف

آژیرهای هشدار در کی‌یف پایتخت اوکراین به صدا درآمد

زلنسکی: قبل از وقوع فاجعه اتمی، روسیه را متوقف کنید

به گزارش «سی‌ان‌ان»، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد امروز (جمعه) در یک پست فیس‌بوک، روسیه را به شلیک عمدی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، پس از وقوع آتش‌سوزی در این تاسیسات متهم کرد.

 

وی در این پست مدعی شد: تانک‌های روسی به سمت بلوک‌های اتمی مجهز به تصویرگرهای حرارتی تیراندازی می‌کنند. آن‌ها می‌دانند به چه چیزی شلیک می‌کنند. آن‌ها برای این (حمله) آماده می‌شده‌اند.

زلنسکی همچنین به فاجعه چرنوبیل و قربانیان آن اشاره کرد. فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ که در اوکراین شوروی رخ داد، بدترین حادثه هسته‌ای تاریخ در نظر گرفته می‌شود. زلنسکی گفت که این یک فاجعه جهانی بود که زندگی صدها هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد و تاثیری ماندگار بر اوکراین داشت.

وی گفت: ما نمی‌دانیم که پایان آتش‌سوزی در ایستگاه (نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا) چه خواهد بود، خدای ناکرده انفجاری ممکن است رخ دهد یا خیر. افراد ما نیروگاه هسته‌ای را ایمن نگه می‌دارند.

زلنسکی افزود: اما این واقعیت که روسیه به این نیروگاه حمله کرد، خود اقدامی بسیار خطرناک است و می‌تواند یک فاجعه بالقوه ایجاد کند. ۱۵ رآکتور هسته‌ای در اوکراین وجود دارد. اگر یکی از آن‌ها منفجر شود، این پایانی برای همه است. پایان اروپا است.

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه با این ادعا که «هیچ کشوری به جز روسیه تا به حال به راکتورهای یک نیروگاه هسته‌ای شلیک نکرده و اولین بار در تاریخ بوده است»، از سران اروپایی خواست هم‌اکنون بیدار شوند و نیروهای روسیه را «قبل از آن که، این به یک فاجعه اتمی تبدیل شود» متوقف کنند. 

آژانس اتمی مرکز حوادث و وضعیت‌های اضطراری خود را در حالت آماده‌باش قرار داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی اعلام کرد: آژانس مرکز حوادث و (موقعیت‌های) اضطراری خود (IAEAIEC) را به دلیل وضعیت جدی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین در حالت پاسخگویی کامل ۲۴ ساعته و هفت روز هفته قرار می‌دهد.

اطفای حریق در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا»

بعد از آن که وزیر خارجه اوکراین از آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر «زاپروژیا» خبر داد، سرویس اضطراری دولتی اوکراین اعلام کرد آتش‌سوزی در این نیروگاه مهار شد. در بیانیه این نهاد آمده است: در ساعت ۰۶:۲۰ آتش‌سوزی در ساختمان آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در «انرهودار» خاموش شد. هیچ کشته یا مجروحی وجود ندارد.

پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اوکراین به این نهاد گفته که هیچ تغییری در سطوح تشعشعات گزارش‌شده ایجاد نشده و آتش‌سوزی بر تجهیزات «ضروری» تأثیری نداشته است. کاخ سفید هم اعلام کرده بود که اوضاع را زیر نظر دارد.

*زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول