اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

گام برداشتن در مسیر تولید با بازیافت ضایعات/ کارخانه‌ای که مواد اولیه نمی‌خواهد

یک تولیدکننده صنعتی در جویبار به جای استفاده از مواد اولیه از مواد «ریسایکل» و مواد بازیافتی «پت» استفاده کرده که این گونه اقدامات سهم بسزایی در حفظ محیط زیست و زمین پاک دارد.

گام برداشتن در مسیر تولید با بازیافت ضایعات/ کارخانه‌ای که مواد اولیه نمی‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان جویبار، حرف‌های دل کارآفرینان علاوه بر آنکه شنیدنی است باید گفت در پَس آن رازهایی نهفته است که پیدا کردن این روزها راهی به سمت پیشرفت و موفقیت خواهد بود که در این گزارش به سراغ رحمان حاجی هاشمی رئیس هیأت مدیره و سهام‌دار شرکت الیاف نمونه شرق گستر جویبار، صنعتگر جوان و پرتلاش رفتیم که علاوه بر تأسیس شرکت تولیدی الیاف نمونه در شهرک صنعتی جویبار توانسته با تأسیس شرکت‌های مختلف در سطح کشور گام مؤثری در صنعت تولید و اشتغال‌زایی و صادرات بردارد.

شرکت‌های تولید نساجی یا صنایع مرتبط با آن به مانند الیاف پلی‌استر بهترین راه عبور از تحریم‌ها هستند؛ چرا که نسبت اشتغال‌زایی به حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالا است و ارزش‌افزوده زیادی دارند، همچنین نیاز به مواد اولیه وارداتی یا خارجی ندارند و در صورت حمایت مسوولان، امکان گسترش صادرات در همه حوزه‌های تولیدات نساجی به‌ویژه الیاف پلی استر وجود دارد.

رحمان حاجی‌هاشمی  رئیس هیأت مدیره شرکت الیاف نمونه در گفت‌وگویی، اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۱ تاسیس و در سال ۹۵ پس از تغییرات اساسی در خطوط تولیدی با اشتغال‌زایی حدود ۱۳۰ نفر به فعالیت خود را در شهرک صنعتی جویبار ادامه داده است.

وی به راه‌اندازی شرکت دیگری به‌نام شیمی پلاست شمال نیر علاوه بر آنکه مواد اولیه این شرکت را تامین می‌کند نیز در سال ۹۹ با ظرفیت ۵هزار تن در سال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح توسعه این شرکت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ تن پرک هات‌واش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

این کارآفرین با اعلام اینکه این مجتمع، بزرگترین مجتمع بازیافت ضایعات پلاستیک در کشور است، یادآور شد: بیش از ۱۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این واحد مشغول به کار هستند که تاکنون حدود ۵۰ نفر جذب این شرکت شدند.

حاجی‌هاشمی با بیان اینکه سرمایه اولیه این شرکت کاملاً شخصی بوده و تاکنون موفق به اخذ و دریافت تسهیلات ایجادی برای این مجتمع نشدیم، تصریح کرد: در بحث صادرات گام‌هایی برداشته شده، به‌طوری‌که در سال ۹۹ حدود ۷۵۰ هزار دلار به کشورهای روسیه و ترکیه صادرات صورت گرفت.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دلار  صادرات داشتیم که در نظر داریم با ورود ماشین‌آلات جدید و راه‌اندازی آنها سهم بیشتری از صادرات محصولات نساجی در سبد شرکت الیاف نمونه قرار گیرد.

این کارآفرین مازندرانی با بیان اینکه در این حوزه امکان رقابت با کشور چین را هم داریم، خاطرنشان کرد:  واحدهای مرتبط با نساجی کمترین تأثیر را از تحریم بردند.

این تولیدکننده با تاکید بر اینکه شرکت‌های تولید نساجی یا صنایع مرتبط با نساجی مانند الیاف پلی‌استر بهترین راه عبور از تحریم هستند، اظهار کرد: دلیلش این است نسبت اشتغال‌زایی  به حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالا بوده و ارزش‌افزوده زیادی دارند و همچنین نیاز به مواد اولیه وارداتی یا خارجی ندارند و در صورت حمایت مسؤولان امکان گسترش صادرات در همه حوزه‌های تولیدات نساجی به‌ویژه الیاف پلی استر وجود دارد.

حاجی‌هاشمی ظرفیت تولید روزانه این شرکت را  ۴۰ تن برشمرد و افزود: با ورود ماشین آلات جدید ظرفیت روزانه به    ۱۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر اینکه، عمده مواد اولیه این شرکت به‌صورت ریسایکل و مواد بازیافتی پت است که سهم بسزایی در حفظ محیط زیست و زمین پاک دارد و در اکثر مصارف خانگی از جمله فرش، موکت، ریسندگی، پرکننده‌ها مانندمبل، کوسن، تشک، بالش، کف‌پوش‌های ماشین، فیلتر لایه‌های پلی استر در صنعت ایزوگام و سایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این صادرکننده نمونه خاطر‌نشان کرد: به‌منظور بهبود کیفیت محصولات شرکت، مقدمات خرید و واردات به‌روزترین ماشین‌آلات را فراهم کردیم و برای این منظور زمینی خریداری شده و با شرکتی در کره جنوبی قرارداد منعقد و ماشین‌آلات مرتبط در حال ساخت است که امیدواریم با ورود این ماشین‌آلات بتوانیم سهم بسزایی در صادرات بیشتر داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره شرکت الیاف نمونه جویبار مهم‌ترین مشکل موجود را نبود ثبات اقتصادی و همچنین نرخ ارز اعلام کرد و گفت: به‌دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز در بازار رقابتی نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت انجام داد و برگشت دادن ارز با شرایط موجود مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه این شرکت از بازیافت ضایعات بطری‌های پلاستیکی است، گفت: هیچ نظارتی بر نرخ این مواد اولیه توسط هیچ ارگانی وجود ندارد و مجبور هستیم از واسطه‌ها خریداری کنیم که در فصول مختلف نسبت عرضه و تقاضا باعث افزایش بها و گاهاً کاهش میزان نقدینگی شرکت می‌شود.

حاجی‌هاشمی یادآور شد: در  دو ماه گذشته قیمت مواد اولیه ۶۴ درصد افزایش داشته که برای این شرکت از این نظر مشکلات زیادی به‌وجود آمد، که به یاری خداوند متعال سعی در رفع مشکلات پیش رو داریم.

این صنعت‌گر جوان با اعلام اینکه سیاست‌های بانک مرکزی طی سه ماه گذشته  کاملا انقباضی بوده است، اظهار کرد: این موضوع موجب شده تمامی تسهیلات را تعدیل و با کمترین و سخت‌ترین شرایط به واحدهای تولیدی تخصیص دهند و در نهایت موجب شده ما نتوانیم با ظرفیت ۱۰۰ درصدی به ویژه در پایان سال تولید کنیم، اظهار کرد: در اختیار گذاشتن تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان و نظارت بر نرخ مواد اولیه و تثبیت نرخ ارز در کنار همه آنها، می‌تواند  منتج به افزایش ظرفیت تولید و صادرات هر چه بیشتر شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول