اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

برگزاری 50 بازارچه صنایع دستی خراسان‌جنوبی در ایام نوروز

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: در ایام نوروز ۵۰ بازارچه صنایع دستی با ۳۰۰ غرفه در سطح استان فعال می‌شود.

برگزاری 50 بازارچه صنایع دستی خراسان‌جنوبی در ایام نوروز

زهرا اسدپور، سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: غریب به ۳۰۰ رشته صنایع دستی در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۸۰ رشته در خراسان‌جنوبی زمینه فعالیت داشته و دارد.

وی از برگزاری ۵۰ بازارچه صنایع دستی در سطح استان به مناسبت عید نوروز خبر داد و گفت: این بازارچه‌ها با ۳۰۰ غرفه در سطح استان به نمایش تولیدات صنایع دستی استان می‌پردازند.

فعال بودن کارگاه‌های صنایع دستی استان در ایام عید

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بسیاری از شهرستان‌ها کارگاه‌های صنایع دستی در روزهای عید نوروز فعال بوده و گردشگران و علاقمندان به رشته‌های صنایع دستی استان می‌توانند از این کارگاه‌ها بازدید کنند.

اسدپور افزود: همچنین در ایام عید نوروز خانه‌های صنایع دستی و مراکز توسعه و ترویج صنایع دستی در سطح استان فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه بافت‌های داری و گروه نساجی از ابتدایی‌ترین گروه‌های صنایع دستی استان هستند، یادآور شد: گروه بافت‌های داری شامل قالیچه، سفره آردی، نمدمالی و غیره و گروه نساجی شامل حوله‌بافی، ابریشم‌بافی، چادرشب بافی، جاجیم‌بافی، برک‌بافی، مله‌بافی و غیره می‌شود.

تهیه اطلس صنایع دستی برخی از شهرستان‌های استان

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین گروهی از هنرمندان حوزه صنایع دستی خراسان‌جنوبی در بخش‌های رودوزی‌های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، صنایع دستی مستظرفه، صنایع دستی چوبی، سفالی و سرامیک و غیره فعالیت دارند.

اسدپور با بیان اینکه از سال ۸۱ که سازمان صنایع دستی در بیرجند شکل گرفته و زیرمجموعه خراسان بزرگ بوده اولین اقدامات برای احیاء صنایع دستی این منطقه با شناسایی هنرمندان، شناسایی رشته‌های صنایع دستی و مستندنگاری آغاز شده است، یادآور شد: بعد از آن نیز علاوه بر شناسایی و مستندنگاری رشته‌های صنایع دستی استان، برگزاری دوره‌های آموزشی براساس رشته‌های بومی و غیربومی و تأکید بر رشته‌های بومی، حضور صنعتگران این بخش در نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، حمایت از هنرمندان صنایع دستی برای ایجاد کارگاه، ارائه تسهیلات کم بهره، ارائه تعرفه‌های دولتی برای خدماتی همچون آب، برق و گاز به کارگاه‌ها، معافیت مالیاتی، بیمه هنرمندان، تقدیر از پیشکسوتان و غیره انجام شده است.

وی از تهیه اطلس صنایع دستی شهرستان‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون این اطلس در بیشتر شهرستان‌های استان تهیه شده و مابقی شهرستان‌ها نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول