اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فارس من| خورشاهیان: برابری نویسندگان با دیگر هنرمندان در قانون معافیت‌ مالیاتی عادلانه نیست

یک نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در قانون معافیت‌های مالیاتی، باید نویسندگان از سایر هنرمندان جدا شوند، گفت: برخی نویسندگان ممکن است در طول چندماه فقط ۵ میلیون حق‌التألیف بگیرند، پس یکسان تلقی کردن آنان عادلانه نیست.

فارس من| خورشاهیان: برابری نویسندگان با دیگر هنرمندان در قانون معافیت‌ مالیاتی  عادلانه نیست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، قانون معافیت مالیاتی هنرمندان که از سال ۱۳۸۱ شروع و تاکنون نیز به اشکال مختلف ادامه داشته است در اوایل اسفندماه امسال با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای یک سال دیگر تمدید شد و این بار همه هنرمندان تحت نظارت این وزارتخانه، مشمول معافیت مالیاتی شدند که تصویب این طرح باعث بروز اختلاف‌نظرهای زیادی در بین جامعه هنرمندان و دیگر افراد جامعه شد.

بر همین اساس تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس در قالب کمپین‌های متعدد، به اعلام نظر در این مورد پرداخته‌اند که به عنوان نمونه از اینجا ، اینجا و اینجا قابل مشاهده است.

البته کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ عصر روزگذشته چهارشنبه ۱۱ اسفندماه برای بررسی بندهای ارجاع شده به این کمیسیون از صحن علنی نشست تشکیل داد و در این جلسه بعد از بررسی بند (ق) تبصره (۶) لایحه بودجه در خصوص عوارض و مالیات، نمایندگان با معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری با درآمد پایین تر از ۲۰۰ میلیون تومان در سال موافقت کردند.

براین اساس با تنفیذ حکم سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل هنرپیشگی موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم،صرفاً تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می شود.

در ادامه رسیدگی به نحوه اجرای قانون معافیت‌های مالیاتی با هادی خورشاهیان، نویسنده حوزه کودک و نوجوان به گفت‌وگو پرداختیم.

خورشاهیان با اشاره به اینکه عموم ناشران خصوصی از بابت حق التألیف مالیاتی کسر نمی‌کنند، اظهار کرد: ناشران خصوصی به دلیل اینکه حسابرسی به مفهوم واقعی نداشته و از مالیات معاف هستند، از نویسندگان هم مالیات کسر نمی‌کنند ولی چنانچه قرارداد رسمی بسته شود، در قرارداد بندی به این مضمون ذکر می‌شود که «چنانچه به این اثر، مالیاتی تعلق بگیرد پرداخت آن با مؤلف است» ولی با این حال تاکنون خودم به شخصه مالیاتی در خصوص حق التألیف پرداخت نکرده‌ام.

نویسنده رمان «دزدیدن آدم رباها» افزود: طبق قانون ناشران تا سال ۱۳۹۵ به طور کامل از پرداخت مالیات معاف بودند، اما با اعمال تغییراتی در قانون معافیت‌های مالیاتی، پیش شرطی به آن اضافه شد که در صورت تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارائه اسناد و مدارک، قابل قبول است که ناشران از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و همین موضوع باعث شده تا ناشرانی که این پیش شرط را رعایت نکنند، مشمول جرایم مالیاتی شوند. البته در برخی موارد مشاهده شده که از زمان اجرای این پیش‌شرط برای ناشران، از برخی نویسندگان هم مالیات کسر شده است.

خورشاهیان با بیان اینکه در اغلب کشورها نویسندگانی که اختصاصاً شغل‌شان نویسندگی است، از پرداخت مالیات معاف هستند و در ایران نیز این قانون برقرار است، عنوان کرد: برخی نویسندگان شغل و منبع درآمدی، غیر از نویسندگی دارند که این گروه را باید از  نویسندگانی که فقط از راه تألیف کتاب امرار معاش می‌کنند، جدا کرد زیرا درآمد نویسنده بودن با شرایط حال حاضر حوزه نشر و حجم پایین تیراژها، کافی نبوده و تأمین کننده مخارج زندگی نویسندگان نیست.

وی با تأکید بر اینکه در قانون معافیت‌های مالیاتی، باید قشر نویسنده از سایر هنرمندان مانند هنرپیشه‌ها، نقاشان و دیگر سطوح منفک تلقی شود، افزود: برخی نویسندگان ممکن است در طول چند ماه فقط ۵ میلیون یا حتی کمتر، حق‌التألیف دریافت کنند پس یکسان تلقی کردن نویسندگان با برخی هنرمندان که درآمدهای هنگفتی دارند، عادلانه نیست.

خورشاهیان در پایان با بیان این نکته که ناشران معاف از مالیات هستند و اگر ناشری مالیات پرداخت کرده به دلیل عدم رعایت شرط معافیت بوده یا مشغول فعالیت دیگری در کنار آن است، بیان کرد: شفافیت و اطلاع‌رسانی در اجرای قوانین می‌تواند بسیاری از معضلات حوزه نشر را به نفع فعالان این حوزه برطرف کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول