اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

زیست ۳۲۷ گونه جانوری در خراسان‌جنوبی

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: از حدود هزار و ۱۴۰ گونه جانوری مهره‌دار کشور تعداد ۳۲۷ گونه در استان خراسان‌جنوبی زیست می‌کنند.

زیست ۳۲۷ گونه جانوری در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اسدالله حاتمی، سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ۳۰ درصد از گونه‌های جانوران مهره‌دار کشور در استان ما زیست می‌کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین بررسی و گزارش‌های کارشناسی حدود هزار و ۱۴۰ گونه جانوری مهره‌دار در سطح کشور وجود دارد.

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از این تعداد ۳۲۷ گونه در سطح استان ما زیست دارند.

 حاتمی یادآور شد: تعداد ۲۲۸ گونه پرنده (۵۰ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۹ گونه پستاندار (۱۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۷ گونه خزنده (۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص) و سه گونه دوزیست در خراسان‌جنوبی زیست می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان‌جنوبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی‌های فراوان دارای طیف گسترده‌ای از اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌ها است.

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: به منظور حفاظت از این تنوع زیستی، زیستگاه‌های مستعد استان در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب انتخاب و تا حد توان حفاظت و حراست می‌شوند.

 حاتمی تأکید کرد: اگر چه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب‌دیده صورت گرفته و در سال‌های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم، ولی عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی‌های طولانی و مکرر در کنار بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

وی ادامه داد: از طرفی چرای بیش‌از ظرفیت مراتع، صدمات زیادی را به جوامع گیاهی خراسان‌جنویی وارد کرده و از سویی دیگر شکار و تله‌گذاری غیرمجاز نیز جمعیت حیات وحش جانوری را به شدت کاهش داده و بسیاری از آن‌ها را در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار داده است.

 سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش  گفت: سازمان ملل متحد با هدف افزایش توجه و آگاهی‌های عمومی نسبت به گونه‌های گیاهی و جانوری در طبیعت جهان، از سال ۲۰۱۴، سوم مارس (۱۲ اسفند) را به عنوان «روز جهانی حیات وحش» معرفی کرده است.

حاتمی افزود: بر همین اساس از کشور‌ها خواسته شده تا بر اساس اهمیت گونه‌های مختلف حیات وحش (گیاهی و جانوری) اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز انجام دهند.

 وی افزود: هر ساله در خراسان‌جنوبی به مناسبت گرامیداشت این روز اقداماتی نظیر بازدید رایگان از گنجینه تنوع زیستی استان، برپایی نمایشگاه عکس از حیات وحش استان در محل اداره کل، برگزاری وبینار آموزشی، نشست با سمن‌ها و فعالان حوزه محیط زیست استان، برگزاری جلسه شورای پژوهشی، مکاتبه با آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت برنامه شاد برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این مناسبت برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول