اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

لزوم همکاری رسانه ای ایران و هند در جهت تقابل با جریان رسانه ای امپریالیسم

«لزوم همکاری های رسانه ای ایران و هند» به عنوان یک موضوع راهبردی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشکده رسانه فارس و جمعی از مدیران رسانه ای هند مطرح شد.

لزوم همکاری رسانه ای ایران و هند در جهت تقابل با جریان رسانه ای امپریالیسم

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جلسه پرسش و پاسخ جمعی از مدیران رسانه ای هند با دانشجویان دانشکده رسانه فارس در روز دوشنبه ۹ اسفندماه برگزار شد. 

«اشرف زیدی» رئیس هیئت رسانه ای هند با بیان این که خبرگزاری فارس یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین رسانه های ایران است، گفت: خوشحال هستیم که امروز با یک مرکز آموزش تخصصی حوزه رسانه آشنا می‌شویم.
مدیر ماهنامه The leaders media house در ادامه گفت: ما امروز می بینیم که خبرهای خبرگزاری فارس ، در حوزه های مختلف مورد استقبال شهروندان هندی قرار گرفته است. این خبرگزاری به منبع اصلی خبرهای مرتبط با حوزه انقلاب اسلامی تبدیل شده است.
این روزنامه نگار هندی تصریح کرد: رسانه امروز یکی از ابزار مهم زندگی انسان است تا جایی که بدون آن رویه عادی زندگی مختل می شود.
وی با بیان این که مردم هند با رسانه زندگی می کنند، گفت: در هند، ممکن است کسی آنچنان فقیر باشد که نان شب نداشته باشد اما برای خرید روزنامه حاضر به هزینه است. به دلیل پیوند مردم با رسانه، رسانه ها در هند فعال هستند.
زیدی گفت: همه ابعاد زندگی به نحوهای گوناگون تحت تاثیر رسانه قرار دارند. رسانه های مجازی یا شبکه های اجتماعی، هر شهروند را تبدیل به یک رسانه کرده است. 
* مرز بی طرفی در رسانه های هند
رئیس هیات رسانه ای هند در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان دانشکده رسانه فارس، گفت: هیچ رسانه ای نمی تواند بی طرف باشد ؛ یعنی استانداردهای رسانه ای این است که حقیقت را بیان و اطلاع رسانی کند.
وی در ادامه گفت: در هند بخش بزرگی از رسانه های کشورمان اصل بی طرفی در حمایت از حقیقت را رعایت می کنند. ما در هر جنگی می بینیم که یک طرف حق و طرف دیگر ناحق است.
زیدی گفت: متاسفانه طرفداران باطل در رسانه های جهان زیاد هستند و از امکانات مالی و تجهیزاتی خوبی برخوردار هستند. البته رسانه هایی هم هستند که تسلیم فشار نمی شوند و مورد استقبال مردم قرار می گیرند. 
وی گفت:  شهروند خبرنگاری ، پدیده ای است که از فرد یک رسانه ساخته است. امروز دیگر نمی توانیم بگوییم که انحصار خبر در دست یک رسانه است و دیگران توانایی بیان حرفشان را ندارند. نکته اینجاست که توجه به سوادرسانه ای یک نیازمندی است که به افراد جامعه کمک می کند که رسانه ها را مورد قضاوت قرار دهند.
این روزنامه نگار هندی همچنین در رابطه با آزادی حجاب و ادیان در هند گفت: در کشور ما ادیان و مذاهب مختلفی وجود دارد که دارای پیروانی هستند؛ طبق قوانین کشورما هیچ کس اجازه ندارد به آیین و مذهب شخص دیگر توهین کند.
وی گفت : مساله ضدیت با حجاب یک موضوع بین المللی است که دامن کشورما را هم گرفته است. طبق قوانین کشور ما ، هر فرد مسلمان همانند پیروان سایر ادیان می تواند آیین مذهبی خود را رعایت کند.
زیدی تصریح کرد : ابرقدرت ها و رسانه های امپریالیستی تلاش می کنند در موضوعات مختلف اختلاف ایجاد کنند. 
* الزام به روز بودن رسانه ها
استندلی جانی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت روزآمدی رسانه های هندی ، گفت : ورود به عرصه خبر و خبرنگاری نیازمند آگاهی به تکنولوژی های جدید ارتباطاتی است. 
سردبیر بخش بین الملل روزنامه The hindu گفت: رسانه های کشور ما با تکنولوژی های اطلاعاتی به پیش می روند و خبرنگاران ملزم به آشنایی با فن آوری ها هستند.
وی همچنین تاکید کرد: فرآیندهای ارتباطاتی نیازمند تلفیق با تکنولوژی های جدید هستند ؛ رسانه ها نیازمند آنلاین شدن هستند.
* لزوم فعالیت رسانه های ایرانی در هند
 شمس تبریز در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط بین رسانه های هند و ایران و جایگاه معرفی کشورها در رسانه ها ، گفت: رسانه های هندی، عمده اخبار مرتبط با ایران را از رسانه های غربی همانند رویترز ، آسوشیتدپرس ، اسکای نیوز ، بی بی سی و الجزیره می‌گیرند.
مدیر سایت Millat Times در ادامه افزود: امپریالیسم رسانه ای در جهان اجازه نشر اخبار حقیقی را نمی دهند؛ زیرا آنها به دنبال مهندسی افکار عمومی در جهت منافع امپریالیسم هستند.
وی در ادامه گفت: جای تاسف دارد که بخش عمده خبرهایی که از ایران در هند منتشر می شود ، به نقل از رسانه های غربی هستند که در ضدیت و دشمنی با جمهوری اسلامی است.
شمس تبریز گفت: رسانه های مستقل هند نیازمند دسترسی به اخبار و اطلاعات صحیح در رابطه با ایران هستند که این مسئولیت رسانه های ایرانی برای تامین اخبار صحیح است. 
این مدیررسانه ای هند تاکید کرد : ارتباط بین صاحبان رسانه ای ایران و هند در جهت نشر اخبار صحیح در هردو کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول