اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فارس من| رهاسازی فاضلاب در دل طبیعت دامغان به جولان «سالک» کمک می‌کند+ فیلم

رهاسازی فاضلاب در دل طبیعت شهرستان دامغان این روزها دوستداران محیط‌زیست را آزار می‌دهد. از طرفی، این بی‌توجهی‌ها به جولان «سالک» که بیماری ریشه‌دار سال‌های اخیر در منطقه است، کمک می‌کند.

فارس من| رهاسازی فاضلاب در دل طبیعت دامغان به جولان «سالک» کمک می‌کند+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، وضع نامناسب رهاسازی فاضلاب در طبیعت در دامغان همواره مورد گلایه مردم بوده است. یک مخاطب فارس برای ما تصاویری ارسال کرده که نشان می‌دهد در دامغان- کیلومتر 5 جاده اصفهان، فاضلاب در دل طبیعت رها شده است.

این مخاطب می‌گوید: پساب فاضلاب در این منطقه از کنترل خارج شده و پساب به روستاهای محمدآباد و عبدیا در شهرستان دامغان رسیده است.

او ابراز نگرانی می‌کند که موش خمره‌ای و پشه سالک با تشدید رهاسازی فاضلاب در طبیعت منطقه بیش از گذشته جولان دهند و از طرفی، این فاضلاب‌ها محصولات کشاورزی از جمله جو، گندم و صیفی‌جات منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.

این مخاطب از شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و دستگاه‌های نظارتی شهرستان دامغان نیز بابت بی‌توجهی به طبیعت منطقه و رهاسازی این فاضلاب‌ها در دل طبیعت گلایه کرده است.

تهدیدی بیخ گوش مردم!

سال‌هاست روستاهای جنوب شهرستان دامغان درگیر بیماری سالک هستند و تمام تلاش‌های انجام‌شده، تا امروز نتوانسته این بیماری را در منطقه ریشه‌کن کند.

حسین اسیری، یک کارشناس بهداشت محیط در گفت‌وگو با فارس عقیده دارد: چنانچه این فاضلاب و پساب صنعتی موجب تکثیر موش‌ها و لانه‌گزینی آنها شود، بی‌تردید سالک در منطقه شیوع زیادی خواهد داشت.

وی می‌گوید: در شرایط فعلی نیز سالک از مناطق جنوبی و به‌طور خاص منطقه قهاب‌رستاق شهرستان دامغان به نواحی شرقی و مرکزی دامغان گسترش یافته است. این بیماری علاوه بر ایجاد زخم‌های ماندگار بر پیکر زنان و مردان و کودکان منطقه، موجب عدم استقبال گردشگران و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

به گزارش فارس؛ برخی کارشناسان بیش از این‌ها عقیده دارند. آنها می‌گویند که بعید نیست بیماری سالک به‌زودی مناطق بیشتری از استان سمنان را درگیر کند.

برخی شنیده‌ها هم حکایت از آن دارد که در شماری از نواحی جنوب سمنان مواردی از سالک دیده شده است.

مردم پیش‌تر نیز با ثبت کمپینی در «فارس من»، نسبت به شیوع سالک در دامغان هشدار داده بودند: اینجا حمایت کنید

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول