اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گلخانه‌داران خراسان شمالی در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کردند

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۳۹ واحد تولیدی گلخانه در این استان وجود دارد که این تولید کنندگان امسال ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

گلخانه‌داران خراسان شمالی در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز محمد عفتی، سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اعلام کسب درآمد ۲۰۰ میلیاردی گلخانه‌داران استان، اظهارکرد: درآمد گلخانه داران استان سالانه حدود یک دهم کل محصولات باغی استان است.

وی گفت: در گلخانه های استان سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می شود که ظرفیت و پتانسیل خوبی برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: علاوه بر تولیدات انواع میوه و سبزی سالانه در این استان یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل نیز تولید می شود که در این خطه ۴ هکتار فضای گلخانه ای به کشت گل و گیاه زینتی و گلدان اختصاص یافته است.

 عفتی با بیان اینکه کشت گلخانه ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز است ادامه داد: برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم آبی، فرار از سرما و افزایش تولید باید به سمت ایجاد گلخانه ها برویم که روند نیز در سال های اخیر مناسب بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی کرده ایم که امسال ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان را به زیر کشت فضای بسته گلخانه ببریم که انتظار داریم این میزان تحقق یابد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال برای ۴۶ واحد تولیدی در سطح ۵ هکتار به میزان ۵۵ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم که امیدوار هستیم به مرحله بهره برداری برسد.

عفتی کمبود نقدینگی گلخانه داران را از مشکلات فعالان در این حوزه دانست و گفت: گلخانه داران برای ایجاد این فضاهای تولیدی باید از تجربیات گلخانه داران پیش رو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به ازای هر نیم هکتار فضای گلخانه ای برای حدود ۱۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می شود افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی هم اینک چاره ای جز به سمت فعالیت در فضاهای کنترل شده نیز نداریم و ایجاد گلخانه ها می توانند در شرایط کم آبی، سرما و خشکی به تولید کمک کنند.

عفتی افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه ها عنوان کرد.

 سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر تنوع بخشی در کشت گلخانه ای تاکید کرد و افزود: انواع صیفی و سبزی، گیاهان خوراکی و دارویی، انواع گیاهان زینتی و انواع نشاءها در گلخانه های این استان تولید می شود.

وی گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحدهای ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول