اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بارندگی اخیر کشت‌های پاییزه خراسان‌شمالی را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش های روزهای گذشته اثر بخشی زیادی در رشد و نمو کشتزارها دارد بطوریکه کشت های پاییزه را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد.

بارندگی اخیر کشت‌های پاییزه خراسان‌شمالی را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص بارندگی روزهای گذشته در استان، اظهارکرد: بارندگی ها در افزایش ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی به میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نقش داشته است.

وی کل میزان ارزش اقتصادی حوزه کشاورزی استان را سالانه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بیشترین تولیدات این بخش مربوط به حوزه زراعت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش باران و نبود بارندگی موثر در هر نوبت بارش باران در زنجیره تولید تاثیر مثبتی خواهد داشت که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان از این فرصت استفاده کنند و برای افزایش تولید تغذیه باغات را طبق اصول علمی و اساسی انجام دهند.

تشکری افزود: بارندگی خوب و موثر ۲۴ ساعت گذشته موجب شد تا بخشی از تنش و تشنگی اراضی کشاورزی استان به ویژه دیمزارها کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

تشکری افزود: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

وی افزود: بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است، از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

تشکری گستره باغ های استان را ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار عنوان کرد و گفت: در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول