اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اقلیم کردستان در تقویت امنیت مرزهای مشترک همکاری بیشتری داشته باشد

سرکنسول ایران در اقلیم کردستان عراق گفت: از اقلیم کردستان عراق انتظار داریم در امنیت‌بخشی بیشتر و انسداد مرزهای مشترک همکاری بیشتری داشته باشند.

اقلیم کردستان در تقویت امنیت مرزهای مشترک همکاری بیشتری داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق عصر امروز در نشست مشترک مسوولان ایران و اقلیم در کردستان اظهار کرد: قطعا روابط ما بیش از ان چیز که الان وجود دارد ظرفیت برای توسعه دارد و قطعا پروژه منطقه آزاد بانه و مریوان و منطقه ویژه اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: صحبت ایجاد شهرک صنعتی مشترک از اسناد همکاری دو طرف ایران و اقلیم از گذشته بوده و جای خوشبختی است که نخست وزیر اقلیم کردستان در نامه‌ای به سازمان سرمایه‌گذاری اقلیم موافقت خود برای ایجاد منطقه مشترک با ایران اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک مشترک در تفاهم نامه‌های قبلی بوده و امیدواریم موضوع یاداشت تفاهم برای منطقه اقتصادی مشترک را امضا کنیم.

سرکنسولگری ایران در سلیمانیه عراق عنوان کرد: ایران آمادگی هر نوع همکاری و مساعدت برای ایجاد منطقه مشترک اقتصادی را دارد و امیدواریم این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن جلو برود.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های فراوانی در منطقه آزاد تجاری و در هر دو طرف ایران و عراق داریم که این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی و اقتصادی می‌توان به آن اشاره کرد.

شوشتری گفت: این جلسه نشان داد که جدیت در هر دو طرف برای کارهای مشترک وجود دارد و با توجه به اینکه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این کار فراهم شده است گام بلند برای انجام این کار برداریم.

وی عنوان کرد: بالغ بر ۷.۲ دهم میلیارد دلار مبادلات مرزی در مرز باشماق صورت می‌گیرد که این میزان باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد و آرزوی ما این است که مرز باشماق به یکی از مرزهای مهم دنیا تبدیل شود.

وی گفت: در سال ۲۰۱۹ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرز باشماق تردد کرده‌اند ولی در سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده که به نظر می‌رسد باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی و زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری فراهم شود.

شوشتری تصریح کرد: به این باور داریم هرکس از ایران به عراق و از عراق به ایران می‌اید سفیر است و این می‌تواند به عمق فرهنگ هر دو طرف کمک کنند.

وی گفت: یکی از مباحث مهم در ایران و عراق موضوع امنیت و همچنین موضوع قاچاق کالا است، شاید این دو موضوع به عنوان دو مانع جدی است و اگر این دو مانع برداشته شود می‌توان به ارتقا این منطقه امیدوار بود.

شوشتری اظهار داشت: انتظار ما از اقلیم کردستان عراق این است که در امنیت‌بخشی بیشتر و انسداد مرزها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که افرادی در مرز سیرانبند برای تجار مشکل ایجاد می‌کنند و اعلام می‌کنند که مرز سیرانبند رسمیت ندارد.

شوشتری ادامه داد: به نظر می‌رسد که افق روشن است و می‌شود و انتظار داریم این نشست‌ها به بستری برای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف تبدیل شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول