اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

آشنایی با پرفروش‌ ترین آهن آلات

در فرآیند ساختمان‌ سازی، صرف‌ نظر از نوع ساختمان، عوامل بسیاری دخیل هستند. علاوه بر وجود مهندسین کار بلد و مجرب، به کارگیری مصالح با کیفیت نیز در نتیجه‌ی کار بسیار تأثیر گذارند.

آشنایی با پرفروش‌ ترین آهن آلات

از میان انواع مصالح و عوامل، آهن آلات ساختمان نقش بسیاری در استحکام آن دارند. انواع ورق نظیر ورق گالوانیزه و ورق سیاه، تیر آهن، لوله، میلگرد، اتصالات و... همان چیزی هستند که ساختمان‌ها را سر پا نگه داشته و در هنگام اعمال نیرو‌های فشاری، چرخشی و کششی، مقاومت آن‌ها را حفظ می‌کنند‌ و از آسیب دیدن آن‌ها در طی حوادث طبیعی، جلوگیری می‌کنند. هر کدام از این آهن آلات، دارای ترکیبات مختلفی از فلز‌ها و حتی عناصر غیرفلزی هستند اما ویژگی مشترک همه آن‌ ها، درصد بالا و غالب میزان آهن در آلیاژ‌های آن‌ هاست. علاوه بر تفاوت وجود و درصد فلز‌های سازنده، شکل متفاوت این آهن آلات است که سبب تمایز آن‌ها می‌شود. برخی از آن‌ها به شکل میله و برخی به شکل ورق‌ هایی در اندازه و ضخامت متفاوت هستند. فرقی نمی‌کند که به چه عنوانی قصد فعالیت در پروژه‌ های ساختمانی متفاوت اعم از ساختمان تجاری، اداری، مسکونی، صنعتی و... دارید، در هر صورت آشنایی هر چه بیشتر با آهن آلات پر استفاده در ساختمان‌ سازی، می‌تواند باعث بهبود عملکرد شما در انجام وظایفتان شود. در ادامه با سه مورد از پرمصرف‌ ترین آهن آلات ساختمانی یعنی میلگرد، ورق سیاه ( ورق آهن ) آشنا خواهید شد.

در مورد میلگرد بیشتر بدانید

میلگرد که با نام آرماتور نیز شناخته می‌شود، نوعی میله از جنس فولاد است که جهت بتن‌ سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن نوعی استحکام‌ سازی است که نقطه قوت آن مقاومت بالا در برابر نیرو‌های فشاری است. اما این بتن فوق‌العاده، نقطه ضعفی نیز دارد. نقطه ضعف بتن بدون میلگرد این است که مقاومت چندانی در برابر نیرو‌های کششی و چرخشی ندارد. قرار دادن میلگرد درون بتن‌ ها به هنگام ساخت، سبب می‌شود این نقطه ضعف و مشکل برطرف شود و مقاومت کششی بتن و در کل بنا، بالا برود؛ به همین خاطر است که میلگرد، امروزه یکی از عناصر اصلی بتن‌ ریزی است و بدون آن، این فرآیند انجام‌ پذیر نیست. این مسأله‌ای است که فردی به نام جوزف لوئیس (Joseph Louis) در آغاز دهه ۱۹ میلادی متوجه آن شد. او دریافت که با افزودن چندین میله فولادی تقریباً نازک به فرآیند بتن‌سازی، می‌توان مقاومت کلی آن در هنگام روبرو شدن با نیرو‌های کششی (همانند آن‌چه که در زلزله اتفاق می‌افتد) و در کل استحکام بنا را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

این کشف که تحول عظیمی در زمینه عمران، معماری و ساختمان‌سازی بود، توسط مهندسین و شرکت‌های بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. امروزه انواع میلگرد‌ها در سایز‌های مختلف برای اهداف گوناگون تولید و عرضه می‌شوند که گا‌هاً نام‌های اختصاصی نیز دارند؛ به عنوان مثال قطر میلگرد‌ها از ۶، ۸ و ۱۰ شروع شده و به ۵۰ میلی‌متر نیز می‌رسد. اما میلگرد‌ها با قطر‌های کم‌تری نیز یافت می‌شوند که نام متفاوتی دارند. میلگردی که دارای قطری کم‌ تر از ۶ میلی‌متر باشد را مفتول می‌نامند. میلگرد‌ها در سایز‌های ۸ تا ۴۰ با توجه به استاندارد‌های مختلفی ساخته می‌شوند. شما در ادامه با انواع میلگرد آشنا خواهید شد.

خوب است بدانید در خصوص آهن آلات معرفی شده و به طور کلی قیمت، مسأله‌ای نسبی و شناور است که ممکن است هر روز دستخوش تغییر شود. اما این را هم بدانید که قیمت هر کدام از آن‌ها به جنس (نوع آلیاژ)، شکل، وزن، سایز و ابعاد آن‌ها نیز بستگی دارد. به عنوان مثال به دلیل تفاوت ظاهر و وزن، قطعاً قیمت میلگرد متفاوت خواهد بود. همین مسأله در خصوص قیمت ورق‌ های گوناگون نیز صدق می‌کند. اابته شما همیشه می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آهن یکتا از قیمت روز آهن آلات ساختمانی با خبر شوید.

میلگرد صاف

همان‌ طور که از نام آن مشخص است؛ این نوع میلگرد‌ها دارای سطحی صاف و بدون ناهمواری هستند. میله‌های صاف بیشتر در خصوص ساخت درز‌های انقباضی، همانند آن‌چه در خیابان‌ها و فرودگاه‌ها مشاهده می‌کنید استفاده می‌شود و چندان برای مستحکم‌سازی ساختمان‌ها گزینه خوبی نیست. مقاومت فشاری و کششی این میلگرد‌ها در حدود ۲۳ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است.

میلگرد آجدار

این نوع میلگرد که دارای سطحی زبر ناهموار و دارای آج است برای مصارف ساختمانی انتخاب مناسب‌ تری است. چرا که وجود این آج‌ها، سبب اتصال هر چه محکم‌تر میلگرد و بتن می‌شود. در نتیجه احتمال جدا شدن میلگرد و بتن به طرز قابل توجهی کم می‌شود و استحکام بنا افزایش می‌یابد. مقاومت بالا و خاصیت جوش‌ پذیری از ویژگی‌های این دسته میلگرد‌ها هستند. مقاومت کششی و فشاری میلگرد‌های آجدار، ۳۲ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است.

بخش بعدی مطلب، در مورد ورق‌های سیاه ( ورق آهن ) خواهد بود. دو مورد از پر فروش‌ ترین ورق‌ های آهنی ، ورق آهن به ورق‌هایی گفته می‌شود که در آلیاژ آن‌ها، فلز پلیه آهن است. این ورق‌ها انواع و اشکال مختلفی نظیر ورق روغنی، گالوانیزه، سیاه، رنگی، رنگی شیروانی و... موجود هستند و هر کدام به دلیل ظاهر و ویژگی‌های متفاوتی که دارند؛ برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مورد ورق سیاه ( ورق آهن‌ ) بیشتر بدانید

ورق‌ های سیاه در واقع ورق‌هایی از جنس ورق روغنی هستند که توسط فرآیند نورد گرم (یکی از فرآیند‌های شکل دهی به فولاد) تولید می‌شوند؛ به همین خاطر گا‌هاً با نام‌های ورق گرم یا ورق نور گرم نیز شناخته می‌شود. کلمه سیاه در نام‌ گذاری این ورق‌ها به وجود کربن در ترکیبات آن برمی‌گردد. کیفیت این ورق‌ها، به میزان کربن موجود در آن‌ها بستگی دارد که این مسأله، با شاخصی به نام St نشان داده می‌شود. درجه‌بندی این شاخص از St ۳۳ شروع شده و با St ۵۲ پایان می‌یابد. ورق سیاه‌ های دارای شاخص St ۳۳ دارای بیشترین میزان کربن در خود هستند، به این معنی که انعطاف‌ پذیری بیشتری دارند و از طرفی دیگر ورق‌های با شاخص St ۵۲، دارای کم‌ترین میزان کربن هستند، در نتیجه انعطاف‌پذیری کم و استحکام بالایی دارند. در صنعت ساختمان سازی، پر مصرف‌ ترین ورق سیاه‌ ها، ورق‌های St ۳۷ و St ۵۲ هستند. از این ورق‌ها در پروژه‌های ساختمانی متنوع نظیر سد‌سازی، ساخت سوله، پروژه‌های پتروشیمی و... استفاده می‌شود.

همان‌طور که خواندید ورق سیاه، نوعی ورق آهنی است که مصارف متنوعی در صنایع مختلف دارد. این ورق‌ها به شکل‌ های رولی و شیت در بازار به فروش می‌رسند.

آهن آلات مورد نیاز خود را از آهن استیل یکتا خریداری کنید.

خرید اینترنتی امروزه یک مسائل رایج در خصوص انواع کالاهاست. اینترنت راه خرید انواع کالا‌ها را هموار ساخته و واسطه‌ ها را تقریباً از میان برداشته است. خرید آهن آلات ساختمانی به صورت اینترنتی یک امر متنوع و با مزایای بسیار است. یکتا آهن پرگاس ( آهن استیل یکتا ) ، امر خرید و فروش آهن آلات را برای مشتریان تسهیل نموده است. این مجموعه با داشتن ۱۵ سال سابقه در این زمینه، یکی از بهترین گزینه‌ های پیش روی شما جهت خرید انواع آهن آلات و فلز‌های دیگر است. شما می‌توانید انواع میلگرد، ورق گالوانیزه، ورق سیاه، تیرآهن، قوطی پروفیل ، نبشی و ناودانی، انواع اتصالات، لوله، استیل، برنج، مس، آلومینیوم، شمش و... را به راحتی از آهن یکتا سفارش دهید و در آدرس مورد نظر دریافت نمایید. کادر مجرب و حرفه‌ای این مجموعه آماده ارائه خدمات و مشاوره به شما هستند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، اطلاع از قیمت محصولات گفته شده و خرید آن‌ ها به سایت این فروشگاه به نشانی اینترنتی https://ahanyekta.com مراجعه نمایید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول