اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

فرهنگ اشتغال غیردولتی باید در کشور نهادینه شود/مدیریت مشارکتی راهکار دولت سیزدهم برای عبور از تحریم‌هاست

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی امید به ایجاد یک تحول بزرگ در خوزستان زنده شده است.

فرهنگ اشتغال غیردولتی باید در کشور نهادینه شود/مدیریت مشارکتی راهکار دولت سیزدهم برای عبور از تحریم‌هاست

 آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ مبعث اظهار کرد: معجزه خاتم الانبیاء قرآن کریم است و قرآن کریم به علاوه سنت پیامبر و آموزه‌های اهل‌بیت علیهم السلام رساله حقیقت، فطرت، دینداری، قیام، تحول و عصاره ساخت زندگی و عمل صالح و مقابله با تباهی و تاریکی و جهالت و گمراهی و بحرانهای بزرگی که زندگی بشر را بصورت فرازمان و فرامکان فرا گرفته است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم با الهام از قرآن و سنت و آموزه‌های اهل بیت شاخصه‌های مطلوب یک رسانه ایمانی و انقلابی و حاضر در صحنه را استخراج و عملیاتی کنیم، رسانه‌های ما با حضور جوانان مؤمن، انقلابی و پای کار می‌توانند در مقابل دیکتاتوری رسانه‌ای و لجن پراکنی غربی‌ها علیه اسلام و ایران و انقلاب قد علم کرده و این انحصار رسانه‌ای دیکتاتوری را بشکنند.

خبرگزاری فارس یک خبرگزاری ایمانی، انقلابی، حاضر در صحنه و تحول گرا است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت‌های شاخص و مشی انقلابی خبرگزاری فارس گفت: این رسانه یک خبرگزاری ایمانی، انقلابی، حاضر در صحنه و تحول گرا است و الحمدالله با ابتکار عمل همیشه شاهد تحول‌های بزرگ رسانه‌ای در این خبرگزاری در سطح ملی و بین المللی و محلی هستیم که در اینجا از زحمات مجموعه این خبرگزاری تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: امروز همانطور که رهبری فرمودند ما در یک وضعیت جنگ ترکیبی به سر می‌بریم و در مقابل این جنگ باید بتوانیم هم تهدیدزدایی کرده و هم به دشمن هجوم کنیم که هجوم هم اقتضائات تولید محتوای رسانه‌ای فاخر، گویا، رسا، جذاب، به روز و مؤثر دارد و اقتضای دوم آن نیز رصد و پایش مستمر است که مطابق این نکته نیز ما باید در مقابل دشمن بتوانیم بایستیم.

 

رسانه به مثابه دیده‌بان در مقابل دشمن است

وی ادامه داد: در واقع رسانه در مقابل دشمن به مثابه دیده بان است و باید یک نگاهی به آینده داشته باشد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری درخصوص محتواهای مهم در رسانه گفت: تولید محتوا در چند حوزه بسیار مهم است، یکی محتواهای ایمان ساز که عزم و اراده ملی برای حرکت ایجاد می‌کند، محتواهای امیدبخش، محتواهایی که چشم انداز آینده را روشن کند و هر کسی در این زمینه بتواند ایفای نقش نماید و محتوایی تولید کند که ایجاد کننده حرکت عمومی ملی شود، باید وارد میدان شود.

وی افزود: باید بر اساس تقوا در رسانه حرکت کنیم؛ بی تقوایی، سم یک رسانه ارزشی است.

آیت الله کعبی درخصوص آیه‌ای در قرآن که به نوعی می‌تواند خطاب به تمامی رسانه‌ها باشد، عنوان کرد: آیه "فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ" را در نظر بگیرید، تبین غیر از تبیین هست، تبیین یعنی اقناع، گفتمان‌سازی اما تبین یعنی تحقیق یعنی خبری که قرار است منتشر شود آیا درست است؟ تقطیع شده است؟ پیام و بازتاب این خبر چیست؟
تبین، مانند معلم است، معلم به اینکه نکند خبری پخش شود که در اثر جهل یا احساسات خبری ضربه بزند و ممکن است این ضربه برای کشور و نظام، سنگین باشد و بازتاب داخلی و بین المللی پیدا کند با تصحیح و عذرخواهی هم فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: در صورت نبود تبیین در خبر، اعتماد به رسانه کاهش پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه سرعت در انتشار خبر خوب است لیکن در کنار آن دقت خبری را نیز باید بالا ببرید.

دولت سیزدهم به خوزستان نگاه ویژه‌ای دارد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به حل مشکلات استان خوزستان دارد، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی امیدها به برطرف کردن مشکلات موجود در استان خوزستان در مواردی نظیر آبرسانی و اشتغال در راستای ایجاد یک تحول بزرگ در خوزستان زنده شده است. دولت در سطح کشور و در استان خوزستان کارهای بزرگی را آغاز کرده است.

وی افزود: آیت الله رئیسی نگاه ویژه‌ای به خوزستان دارد و همانطور که مشاهده کردیم، استان خوزستان مقصد اولین سفر استانی رئیس جمهور بود و در هنگام وقوع زلزله اندیکا نیز شخصا به استان خوزستان عزیمت کردند تا از نزدیک در جریان نحوه‌ی خدمات رسانی به مردم قرار بگیرند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در عین حال رئیس جمهور تاکید داشتند که استاندار خوزستان، استاندار ویژه باشد و خودشان نیز به صورت مرتب مسائل کلان استان را از علما، نماینده ولی فقیه، استاندار و نیروهای انقلابی پیگیری می‌کنند. تنش آبی در خوزستان نیز از دیگر مسائلی است که توسط رئیس جمهور با جدیت دنبال می‌شود و ایشان در تلاش هستند که این معضل به زودی و با یک مدیریت خوب مرتفع شود.

 

تخصیص دو هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان برای حل مشکلات فاضلاب خوزستان

کعبی در خصوص مشکلات فاضلاب، تصریح کرد: برای حل مشکل فاضلاب در اهواز دو هزار و 508 میلیارد تومان اختصاص داده شد و مقرر شده است که این مبلغ تا پایان سال مالی 1400 یعنی تا خردادماه 1401، برای رفع این مشکل هزینه شود.

وی ادامه داد: در عین حال  طرح آبرسانی غدیر نیز با هدف تامین پایدار آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان شامل ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستا در حال اجراست و امیدواریم تا با اجرای این طرح مشکل آب شرب اهواز برطرف ‌شود.

کعبی با اشاره به استفاده از سلاح غیر مجاز در خوزستان، اذعان کرد: در بحث تامین امنیت و مقابله با سلاح‌های قاچاق و غیرمجاز با همکاری سپاه، بسیج و نیروی انتظامی طرح‌های مالک و رضوی از ابتدای بهمن‌ماه در دست اجرا قرار دارند تا از سرقت‌های مسلحانه و ناامنی‌های موجود جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: در عین حال اجرای طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر نیز در راستای کاهش سرقت در دستور کار قرار دارد که در این طرح، معتادین به مراکز بازپروری که با همکاری سپاه پاسداران و نیروی انتظامی راه‌اندازی شده است، منتقل می‌شوند و به مدت دو سال در این مراکز نگهداری شده، سپس در دهکده‌های اقتصاد مقاومتی آغاز به کار می‌کنند تا برای ورود به جامعه آماده ‌شوند با اجرای این برنامه تخمین زده می‌شود که میزان سرقت‌های درون استانی 46 درصد کاهش پیدا کند.

نهادینه کردن فرهنگ اشتغال غیردولتی

عباس کعبی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در خصوص بحث اشتغال اظهار کرد: باتوجه به اینکه ظرفیت استخدام در دستگاه‌های دولتی محدود است ما باید فرهنگ اشتغال غیردولتی را در جامعه نهادینه کنیم و به جای اشتغال دولتی و کارجویی به سمت کارآفرینی، تشکیل بنگاه‌های کوچک اشتغال و کار در حوزه فرا آزاد برویم.

وی ادامه داد: اسلام نیز توصیه به کارآفرینی کرده است. به دست آوردن رزق و روزی از کار آزاد یک ارزش است و در اسلام کار مستقل در مقایسه با کار تابع از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما باید با تکیه بر ایده‌های اشتغال‌زا، نهضت تولید ثروت ملی را در کشور راه‌اندازی کنیم. تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت از ارزش‌های تصریح شده در قوانین اسلامی است که باید در این زمینه گام برداریم.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: رسانه‌ها نیز باید فرهنگ کارآفرینی، تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت را ترویج کنند. حضرت آقا نیز بر راه‌اندازی صندوق‌های کارآفرینی تاکید دارند چرا که از این طریق، یک نهضت عمومی در استعدادیابی و هدایت استعدادها به سمت شغل مناسب و پشتیبانی و تسهیل‌گری برای کارآفرینان در محلات ایجاد می‌شود.

شرکت‌های بزرگ خوزستان کارآفرینی کنند

وی افزود: شرکت‌های بزرگ اقتصادی که در خوزستان هستند در کنار حل معضل استخدام و جذب نیروهای بومی، باید رویکرد کارآفرینی نیز داشته باشند.

کعبی عنوان کرد: ما از شرکت‌هایی مثل فولاد، نفت و گاز، نیشکر، کشاورزی و دامداری، شرکت‌های لوله‌سازی و ملی حفاری و همچنین سازمان‌های بزرگی مثل بهداشت، درمان و علوم پزشکی، دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبه داریم که در حوزه کارآفرینی ورود کنند و با ایده‌پردازی در جهت راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.

وی اذعان کرد: یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی کار‌آفرینی و سازمان‌دهی نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه کشور در عرصه اشتغال، درآمدزایی و تولید ثروت است تا مطابق نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی با ایجاد سازوکارهای لازم برای اقتصاد مقاومتی به جهش تولید دست پیدا کنیم.

عباس کعبی اظهار کرد: ما باید کارآفرین تربیت کنیم تا امید را در جامعه گسترش دهیم. استان خوزستان استانی ثروتمند است که فرصت‌های زیادی در عرصه کارآفرینی دارد. ما باید فضایی امن برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم، همچنین با توسعه نظم و امنیت، بستر پیشرفت و عدالت را در خوزستان فراهم سازیم.

 

سازوکارهای مدیریت مشارکتی را تقویت کنیم

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم این دولت مردمی و انقلابی موفق شود باید سازوکارهای مدیریت مشارکتی را تقویت کنیم و از ظرفیت‎های مردمی استفاده کنیم و ملت را به صحنه بیاوریم.

کعبی تصریح کرد: همین مردمی که پروژه بزرگی به نام انقلاب را شکل دادند. مردمی که نظام جمهوری اسلامی ایران را با رهبری حضرت امام(ره) مستقر کردند. مردمی که 8 سال دفاع مقدس را پیش بردند. اگر بتوانیم سازوکارهای مدیریتی خوبی طراحی کنیم، مردم به صحنه می‌آیند و با همت مردمی، می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را سامان بدهیم و از تحریم‌ها عبور کنیم و این امری شدنی است.

وی درخصوص راهکارهای سازوکارهای مدیریت مشارکتی، توضیح داد: راهکارش را حضرت آقا در دیدار با تشکل‌های دانشجویی عنوان کردند. ما باید حلقه‌های میانی جریان ساز را به میدان بیاوریم تا بین حکومت و امامت پیوند ایجاد شود. ما باید به سمت کوچک کردن دولت و حذف تشکیلات غیرضرور اداری حرکت کنیم و به جای دولت، ملت را بزرگ کنیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در عین حال باید در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جدیت به خرج دهیم و ضمن استفاده از ظرفیت و پتانسیل جوانان، عمل به توصیه‎‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه‌های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی را سرلوحه کار قرار دهیم.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول