اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

حرکت اقتصادی زنجان از پروژه‌محوری به برنامه‌محوری تغییر می‌کند/ مشکل اقتصادی استان منسجم نبودن حرکت‌ها است

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه مسؤولان در حال تدوین جوهر حرکتی استان در حوزه اقتصاد هستند، گفت: عمده فعالیت انجام شده در این حوزه برنامه‌محور کردن حرکت اقتصادی استان به جای پروژه‌محوری است.

حرکت اقتصادی زنجان از پروژه‌محوری به برنامه‌محوری تغییر می‌کند/ مشکل اقتصادی استان منسجم نبودن حرکت‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان محسن افشارچی عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت با تاکید بر اهمیت سلامت مردم به همراه ارتقای بهره‌وری مورد نیاز در این حوزه اظهار کرد: برای تهیه سموم و کود مورد استفاده در محصولات کشاورزی باید مسیر و فرآیند را تعریف کرد تا مردم و تاجران در این حوزه دغدغه نداشته باشند و این موضوع باید جدی گرفته شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه مسؤولان در حال تدوین جوهر حرکتی استان در مورد اقتصادی هستند، افزود: عمده فعالیت انجام شده در این حوزه برنامه محور کردن حرکت اقتصادی استان به جای پروژه محوری است.

وی با بیان اینکه به دلیل حضور در اتاق بازرگانی و حضور فعالان اقتصادی در جلسه فرصت را غنیمت دانسته صحبت‌هایی را نسبت به فعالیت‌های آنها ابراز خواهد کرد، ادامه داد: مشکل ما این است که برای ارتقای استان در ابعاد مختلف از جمله حوزه اقتصاد به صورت منسجم حرکت نمی‌کنیم.

افشارچی از تدوین شاخص‌های استانی برای ارتقای حوزه اقتصاد خبر داد و گفت: این شاخص‌ها به صورت ریز برنامه‌ریزی و تعریف خواهند شد تا همه برای تحقق اهداف در مسیر مشخص شده قرار گرفته و طبق آن حرکت کنند.

استاندار زنجان تعریف هدف صادراتی یک میلیارد دلاری را برای استان یک معیار برای همسو شدن فعالیت‌ها دانست و گفت: تحقق این هدف بستگی به فعالیت و همراهی فعالان اقتصادی دارد در این راستا مهم همسو حرکت کردن است.

وی پروژه محور بودن را از آفت‌های سیاست های اقتصادی کشور طی ۴۰ سال گذشته دانست و گفت: رها شدن اقتصاد مردمی از دیگر مشکلات این حوزه است که با توجه به تغییر ساز و کار اقتصادی به دلیل نبودن نفت باید اصلاح شود که صادرات کشاورزی هم از این موضوع مستثنی نیست.

افشارچی قرارگرفتن در پازل حرکتی تدوین شده برای فعالیت‌های اقتصادی را از انتظارات خود از فعالان اتاق بازرگانی استان دانست و گفت: در این راستا صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید نسبت به ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه اقدام کرده و هزینه را بین فعالان آن سرشکن کنند ضمن اینکه انجام کشت سفارشی هم می‌تواند یکی از راهکارها باشد.

استاندار زنجان با تاکید بر مشکلات به وجود آمده برای تولید محصولات کشاورزی گفت: در گذشته فراوانی آب خیلی از مشکلات موجود در این حوزه را حل می‌کرد که با توجه به مشکلات به وجود آمده برای آن باید نسبت به افزایش بهره‌وری با تغییر محصولات کشاورزی تولیدی اقدام شود.

وی با بیان اینکه حرکت در ریل حرکتی گذشته حال مردم را خوب نمی‌کند، ادامه داد: باید با تغییر مسیرهای حرکت و تعیین هدف نسبت به افزایش سرانه ناخالص ملی و کاهش ضریب جینی اقدام شود.

افشارچی با بیان اینکه وضعیت استان‌های همجوار از جمله همدان، کردستان، اردبیل، گیلان بررسی و مقایسه آنها با استان زنجان انجام شده است، افزود: با مقایسه وضعیت استان با این استان‌ها مشخص شده است که زنجان جای رشد در خیلی از شاخص‌ها را نسبت به این استان‌ها دارد که بعد از نهایی شدن در جلسات اقتصادی استان مطرح خواهد شد و من امیدوارم اعضای اتاق هم برنامه محور و عملیاتی مسؤولان را در این حرکت همراهی کنند.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه تحقق همه اهداف پیش‌بینی شده نسبت به برنامه محور شدن اهمیت کمتری دارد، گفت تمام تلاش ما حرکت برنامه اقتصادی بر اساس برنامه محوری است.

در این جلسه گزارشی از برگشت دادن محصولات کشاورزی صادراتی به چند کشور بررسی و راهکارهای استاندارد سازی کشت محصولات و صادرات این محصولات ارائه شد.

همچنین عنوان شد که به غیر از کشمش و زردآلو که دارای استاندارد صادرات اجباری هستند، دیگر محصولات کشاورزی استاندارد اینچنینی را ندارند، بلکه های استانداردهای موجود تشویقی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول