اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا معاون سفیر روسیه را اخراج کرد

وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه اعلام کرد معاون سفیر روسیه در واشنگتن که دومین مقام بلندپایه این سفارتخانه است را اخراج کرده است.

آمریکا معاون سفیر روسیه را اخراج کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه امروز پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) آمریکا گفته دولت این کشور معاون سفیر روسیه در واشنگتن را اخراج کرده و او باید خاک ایالات متحده را ترک کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقام آمریکایی نوشت «سرگئی تریپلکوف» که در حال حاضر دومین مقام بلندپایه روسیه در واشنگتن است اخراج شده و این تصمیم به سفارت روسیه نیز اطلاع داده شده است. مقام آمریکایی گفته که دیپلمات روسیه‌ای باید ظرف چند هفته خاک آمریکا را ترک کند.

مقام مورد استناد آسوشیتدپرس گفته که اقدام آمریکا به دلیل آن انجام شده که روسیه بدون دلیل، دومین دیپلمات بلندپایه آمریکا در سفارت ایالات متحده در مسکو را اخراج کرده بود.

این مقام مدعی شده که تسهیل روابط میان روسیه و آمریکا در حال حاضر اهمیت دارد اما اقدام روسیه در اخراج دیپلمات آمریکایی را نمی‌توان بی‌پاسخ گذاشت.

پیش از این، روز ۲۸ بهمن‌ماه روسیه اعلام کرده بود «بارت گورمن» معاون سفیر آمریکا در مسکو را از این کشور اخراج کرده است. آمریکا همان موقع اعلام کرد که این اقدام را پاسخ می‌دهد.

اقدام آمریکا همزمان با بالا گرفتن تنش میان روسیه و کشورهای غربی بر سر تحولات اوکراین انجام شده، اما یک مقام آمریکایی به پایگاه هیل گفته که اقدام واشنگتن ارتباطی با این حمله ندارد. 

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه، غیرنظامی کردن اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

پوتین در چند سخنرانی از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه و ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور روسیه گفته که این اقدام نظامی برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در آینده ضروری است.

از سال ۱۹۹۰ به این سو، ناتو دست‌کم در ۵ نوبت بزرگتر شده تا کشورهای بیشتری از اعضای پیمان ورشو و عضو شوروری را به خودش جذب کند.

کشورهای غربی اقدام روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. انگلیس ۸ فرد و ۱۱ نهاد از جمله ۶ بانک روسیه‌ای را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. لندن همچنین گفته شمار زیادی از اعضای دومای روسیه نیز هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

اتحادیه اروپا نیز ۲۷ شخص و نهاد را که می‌گوید در «تضعیف حاکمیت اوکراین» نقش داشته‌اند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. همچنین ۳۵۱ عضو دوما که از به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک حمایت کرده‌اند نیز در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفتند.

دولت آمریکا روز چهارشنبه شرکت سازنده خط لوله گاز نورداستریم۲ را مور تحریم قرار داد. واشنگتن قبل‌تر از آن روز سه‌شنبه دو نهاد مالی روسیه و چند شخصیت این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

حمله به اوکراین در شرایطی اتفاق افتاده که دولت جو بایدن با چالش‌های عدیده‌ای در داخل آمریکا از جمله کاهش محبوبیت در نظرسنجی‌ها، افزایش نرخ تورم و نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره روبرو است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول