اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سوت‌زنی| بلاتکلیفی 37 ساله شهرک زیتون سرخه‌حصار بدون آب و برق

اهالی شهرک زیتون سرخه حصار تهران ۳۷ سال است، علیرغم صدور سند شش دانگ به علت عدم تعیین تکلیف سازمان محیط زیست و تعاونی وزارت جهاد کشاورزی و مشخص نشدن زمین جایگزین مناسب، بدون آب و برق شهری زندگی می‌کنند.

سوت‌زنی| بلاتکلیفی 37 ساله شهرک زیتون سرخه‌حصار بدون آب و برق

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس گزارشات ارسال‌شده به سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، اهالی شهرک زیتون سرخه حصار تهران ۳۷ سال است، علیرغم صدور سند شش دانگ به علت عدم تعیین تکلیف سازمان محیط زیست و تعاونی وزارت جهاد کشاورزی و مشخص نشدن زمین جایگزین مناسب، بدون آب و برق شهری زندگی می‌کنند.

ماجرا از این قرار است که سرجنگل‌داری سرخه حصار سال ۶۴ حدود ۲۴۰ هکتار از اراضی آنجا را به شرکت تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی شامل ۴ هزار و ۲۱۸ کارمند فروخته و سند شش دانگ مالکیت صادر شده است، در حالی که همان زمین باید طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست برای احداث پارک ملی درنظر گرفته می‌شد.

سال ۸۴ پس از طی شدن روند قضایی با حکم دیوان عدالت اداری، مالکیت اراضی مذکور برای تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی درنظر گرفته شد و حدود ۲۰۰ خانوار اقدام به ساخت و ساز کردند، اما علیرغم خرید ترانس برق و پرداخت تعرفه آب و گاز، خدمات عمومی شهری به آن‌ها اختصاص داده نشد.

 

در این شرایط سال ۸۷ سازمان بازرسی کل کشور در راستای تصرف اراضی محیط زیست با مسئولان مربوطه نامه‌نگاری کرده و در نهایت مصوب می‌شود که مسکن یا زمین جایگزین به اهالی شهرک زیتون داده شود.

در همین راستا ۱۰ دی ۹۳ وزیر وقت مسکن و شهرسازی اختیارات حل این مساله را به شورای عالی شهرسازی واگذار می‌کند، تا این که ۱۴ آبان ۹۷ بخش واصفجان‌ پردیس ناحیه منفصل شهری شناخته شده و بخشی از اهالی شهرک زیتون به این محل منتقل می‌شوند.

با این حال اهالی شهرک زیتون در بازدید اخیر نمایندگان مجلس از پارک جنگلی سرخه حصار، نارضایتی خود را اعلام کردند که برای آگاهی نسبت به شکایات و درخواست‌های اهالی این شهرک به سراغ نماینده آن‌ها می‌رویم.

فریبرز حبیبی رئیس هیئت امنای شهرک زیتون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این که برآورد هر قطعه زمین شهرک بین ۱۵ الی ۲۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری در انتقال شهرک زیتون، قیمت‌گذاری کارشناسی نکرده است، زیرا که در واصفجان‌ قطعات کم‌ارزش‌تری نسبت به شهرک زیتون به ما اختصاص داده شده است، با این وجود حاضر هستیم به جای مسکن یا زمین، کالا یا بودجه‌ی معادل قیمت زمین‌های شهرک به ما دهند.

وی به نابرابری قیمتی زمین‌های این دو شهرک و زلزله‌خیز بودن واصفجان اشاره کرده و گفت: قطعات زمین شهرک زیتون ۳۰۰ متر بوده ولی زمین‌های تفکیکی واصفجان ۲۰۰ متری هستند، همچنین این شهرک در شمال پردیس در نزدیکی تلاقی دو گسل شمال تهران و مشاء قرار گرفته و بسیار خطرناک است.

رئیس هیئت امنای شهرک زیتون لزوم برقراری آب، برق و گاز شهری در شهرک زیتون را تصریح و اضافه کرد: طبق ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز مصوب ۳ شهریور ۹۷، اگر متقاضیان فاقد مجوز یا پروانه احداث یا گواهی عدم­ خلاف یا پایان کار باشند، اداره‌های آب و برق می­‌توانند با رعایت مواد (۱) و (۴) قانون پرداخت بهای خدمات مصرفی، در صورت سپردن اقرار محضری توسط متقاضیان و با دریافت هزینه­‌های مربوط طبق تعرفه­‌های قانونی، نسبت به برقراری غیردائم خدمات عمومی موضوع قانون اقدام کنند.

حبیبی در پایان، برقراری آب و برق ۵۷ خانوار شهرک زیتون را ضرورتی دانست و تصریح کرد: بیش از ۱۳ سال است که تخصیص زمین یا مسکن جایگزین معادل با شهرک زیتون انجام نشده‌ است،

گزارش خبرنگار ما حاکی است برای حل مشکل ساکنان این منطقه ضرورت دارد شورای عالی شهرسازی و معماری زمینی معادل شهرک زیتون به مالکان اختصاص دهد، همچنین شهرداری منطقه نیز طبق قانون ذکر شده آب و برق اهالی شهرک را تا تعیین تکلیف نهایی تامین کند‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول