اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

۴۴ هزار مترمربع از حریم رودخانه کرج به مردم رسید/پیشکشی پارک ساحلی در حریم رودخانه کرج-چالوس

آزادسازی حریم رودخانه کرج-چالوس ۳۷ روز است که به دستور رییس قوه قضاییه آغاز شده است؛ امروز در نخستین روزهای اسفندماه کلنگ زنی پارک ساحلی انجام شد و بنا به گفته مسؤولان فاز نخست آن در خردادماه سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

۴۴ هزار مترمربع از حریم رودخانه کرج به مردم رسید/پیشکشی پارک ساحلی در حریم رودخانه کرج-چالوس

خبرگزاری فارس البرز-طیبه جواهری: گاهی اوقات، جاده‌ها به تنهایی یک اثر هنری هستند. اگر راننده وسیله نقلیه نباشید و مثلا به عنوان مسافر با اتوبوس در این جاده‌ها سفر کنید شاید به این نتیجه برسید جاده از مقصد بیش تر باعث تمدد اعصاب شما شده است. 

جاده چالوس شاید از معدود جاده‌های ایران باشد که عبور از آن، تنها بهانه رسیدن به یکی از اماکن گردشگری نیست، چرا که این جاده، خود از مناطق بسیارپرطرفدار گردشگری است و سالانه میلیون‌ها نفر، مهمان طبیعت زیبا و منحصر به فرد این جاده می‌شوند.

رودخانه کرج که به موازات جاده کرج- چـالوس امتداد دارد، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که مثل جزیره‌ای کوچک در آن سوی آب سدکرج قرار گرفته، زیبایی‌های این جاده را چند برابر کرده است. همین امر موجب شد تا افراد حقیقی و حقوقی در راستای احداث بنا و ویلا در این منطقه اقدام کنند.

سال‌هاست که مسئله رفع تصرف حریم رودخانه کرج در نهادها و ادارات مربوط همچون منابع طبیعی، آب‌ منطقه‌ای، دادگستری، شهرداری و... مطرح است اما حرکت لاکپشتی این قبیل اقدامات و رفع تصرف‌ها راه را به جایی نمی‌برد و خبری از اقدامی قاطع و جامع نبود.

حدود ۲ ماه گذشته محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه دستورات مهمی پیرامون موضوع مهم و چالش برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌ها صادر کرد.

 

 فیلم| اراضی آزادسازی شده در حریم رودخانه کرج

رئیس قوه قضاییه در این جلسه به ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حاشیه رودخانه کرج اشاره کرد و گفت: کار جدی و همه‌جانبه را از این رودخانه شروع کنیم؛ دستگاه‌های حاکمیتی، عمومی و افراد عادی در بستر رودخانه و نه در حریم آن ساخت‌وساز داشته‌اند باید در این مورد اقدامی یکپارچه و هماهنگ صورت گیرد.

ساختمان قوه قضاییه را تخریب کنید!

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین جلسه و در راستای آزاد سازی حریم رودخانه کرج دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضاییه را به عنوان اولین ساختمان صادر کرد.

پس از پیشگامی قوه قضاییه در تخریب کامل ساخت و ساز متعلق به خود، تصرفات دیگر نهاد‌های دولتی، حاکمیتی و نظامی و همچنین بخشی از تصرفات متعلق به افراد حقیقی در حریم و بستر رودخانه کرج تخریب شد؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

گفتنی است؛ بسیاری از این ساختمان‌ها قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله دارند و در ۷۰ سال گذشته در تصرف خصوصی بوده است و اینک با دستور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به عموم واگذار می‌شود.

عکس| مشخصات پروژه پارک ساحلی در حریم رودخانه کرج

امروز چهارشنبه مصادف با ۴ اسفند سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی پروژه پارک ساحلی در حریم رودخانه کرج-چالوس به انجام شد.

۳ دستگاه حکومتی ساختمان حاشیه رودخانه چالوس را تخریب نکردند

حسین فاضلی، هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز در این خصوص، گفت: یکی از ویژگی‌های که البرز را از دیگر استان‌ها متمایز می‌کند همجواری با پایتخت و موقعیت جغرافیایی استان در مرکز کشور است. 

رییس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: مسائل دیگری همچون منابع طبیعی منحصر به فرد در البرز واقع شده است که نیازمند توجه و رسیدگی ویژه دارد تا از تصرف و تغییر کاربری‌ها نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه همه متولیان موظف هستند در این راستا همکاری داشته باشند، ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۷ در بازه زمانی سه ساله ۳۱۹۷ هکتار از اراضی ملی استان البرز رفع تصرف شده است؛ همین آمار بیان می‌کند رفع تصرفات در سال ۱۳۹۹ به تنهایی ۲۵ درصد افزایش داشته است؛ همچنین ۹ ماه ابتدایی سال جاری از تصرف ۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر اراضی ملی جلوگیری شد که به عبارتی ۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: این رفع تصرفات در حوزه رودخانه‌ها غیر از رودخانه کرج و جاده چالوس برقرار بود؛ برای رفع تصرف حریم رودها در ساوجبلاغ، طالقان و آتشگاه هم اقدام شده و ۱۳۲ هزار از بستر رودخانه آزادسازی صورت گرفت.وی افزود: همچنین ۲ نهاد نظامی در این حد فاصل وجود دارد که تا کنون چندین بار اخطار داده شده است و این دو نهاد جهت رفع تصرف اعلام آمادگی کرده اند، ولی تاکنون گزارشی مبنی بر رفع تصرف از سوی شرکت آب منطقه‌ای به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان ارایه نشده است.

فاضلی هریکندی در خصوص مساحت اراضی آزادسازی شده نیز اظهار کرد: دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در طول مسیر ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج تا ۳۰ بهمن ۴۴ هزار مترمربع را آزاد کرده اند.

وی افزود: همچنین تاکنون حدود ۱۶ ملک مربوط به اشخاص حقیقی که در حدفاصل ۴ کیلومتری از پل حامی کرج تا آبگیر بیلقان و از آبگیر بیلقان تا سد کرج که یک مسیر ۱۶ کیلومتری است، برخی به صورت داوطلبانه و برخی هم با دستور قضایی تخریب شده است که عرصه مساحت آزادشده مربوط به اشخاص حقیقی تاکنون حدود ۲۹ هزار مترمربع است.

رئیس کل دادگستری استان البرز، افزود: با احتساب ۴۴ هزار متر مربع عرصه مساحت آزاد شده دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی و ۲۹ هزار متر مربع مساحت مربوط به اشخاص حقیقی جمعا عرصه مساحت آزادشده از حاشیه و بستر رودخانه کرج تا کنون ۷۳ هزار متر مربع است.

عکس| آغاز عملیات احداث پروژه پارک ساحلی در حاشیه رودخانه کرج

فاضلی هریکندی در خصوص ساختمان‌های باقیمانده اشخاص حقیقی عنوان کرد: روز پنج شنبه نیز در کمیته تخصصی نحوه اجرای رفع تصرفات رودخانه کرج تصمیمات مقتضی برای رفع تصرفات اشخاص حقیقی اتخاذ خواهد شد.

شایان ذکر است؛ حدود ۱۶ کیلومتر از بستر این رودخانه در مرحله نخست با تخریب یا عقب نشینی ساخت وسازها ساماندهی می‌شود.

مصطفی سعیدی سیرایی، شهردار کلانشهر کرج نیز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی تفرجگاه «پارک رود» در حاشیه رودخانه کرج، گفت: فاز نخست این پروژه تا خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: طول فاز نخست حدود ۱.۷ کیلومتر مربع است که تا خرداد ماه سال آینده بهره برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ میلیارد ریال در سال آینده به این پروژه تزریق خواهد شد، اظهار کرد: پروژه پارک رود که در مناطق آزاد شده رودخانه کرج اجرایی می شود شامل پارک ساحلی و پیاده راه است.

آلودگی‌ها رودخانه کرج-چالوس را تهدید می‌کند

داود نجفیان، رییس آب منطقه ای استان البرز نیز از احداث پارک ساحلی واقع در مناطق آزادشده رودخانه کرج خبر داد و گفت: با اجرای طرح ساماندهی رودخانه کرج خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه خواهد شد.

عکس| رفع تصرف حریم رودخانه کرج-چالوس

وی با اشاره به اینکه پروژه ساماندهی رودخانه کرج طی سال‌های گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای صورت گرفت، افزود: با تنظیم این تفاهم‌نامه مقرر شد که هشت کیلومتر از رودخانه کرج به‌منظور ساماندهی در اختیار شهرداری کرج قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: کل این پروژه هشت کیلومتر است که پارک ساحلی بخشی از این طرح بوده و فاز اولش در حال اجرا است.

نجفیان در بخش دیگری با اشاره به آلودگی‌هایی که رودخانه کرج را تهدید می‌کند ازجمله ورود فاضلاب، گفت: امیدوارم این پروژه که موردحمایت دستگاه قضا و استانداری است هر چه سریع‌تر در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی با تأکید بااینکه این طرح به‌صورت جامع در استان اجرایی می‌شود، گفت: با تشکیل کارگروه‌های متشکل از دستگاه‌های قضایی و دیگر نهادهای مربوطه تصرفات و آزادسازی این محدوده صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز ابراز امیدواری کرد: با عزم جدی دستگاه‌های مجموعه شهر بتوان رویکردهایی که در این طرح دیده‌شده اجرایی شود.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های مرتبط در البرز توان خود را برای احداث پارک ساحلی موازی با رودخانه کرج-چالوس بکار گرفته اند و باید دید که آیا این کلنگ تا چه مدت زمانی روی زمین خواهد ماند و بهره‌برداری از این پروژه به سرعت اتفاق خواهد افتاد؟!

مسیر مهم است، نه مقصد؛ این جمله‌ای است که عده‌ای در مسافرت‌ها بر زبان می‌آورند. سراسر جهان، کیلومترها جاده گسترده شده‌اند و در همین حال که جاهای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند، می‌توانند نماهای دلپذیری را نیز برای رهگذران ایجاد کنند. حالا رفع تصرف حریم رودخانه کرج-چالوس بهانه‌ای شد برای احداث تفرجگاه‌های عمومی تا شاید برای استفاده عموم آماده شود.

انتهای پیام/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول