اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

نقشه راه ظرفیت ترانزیت اینترنت در کشور رونمایی شد

در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صدا و سیما به تمام نقاط کشور افتتاح شد و قرارداد پروژه توسعه شبکه انتقال به ظرفیت 20 ترابیت در ثانیه و نقشه راه ظرفیت ترانزیت اینترنت در کشور رونمایی شد.

نقشه راه ظرفیت ترانزیت اینترنت در کشور رونمایی شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، 3 پروژه شبکه سراسری سیگنال رسانی صدا و سیما در تمام نقاط کشور، تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقای شبکه انتقال به ظرفیت 20 ترابیت بر ثانیه با استفاده از توان تولید داخلی و ظرفیت ترانزیت بین‌المللی برای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت در منطقه، امروز در مراسمی در وزارت ارتباطات رونمایی شد.

در این مراسم، با حضور وزیر ارتباطات و معاونین او انجام شد. قرار بود سیدابوالحسن فیروزآبادی دیر شورای عالی فضای مجازی هم حضور داشته باشد که وی در این مراسم حضور نیافت.

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل وزیر ارتباطات درباره این پروژه‌ها اظهار داشت: هر سه پروژه اتفاقی مهم در حوزه زیر ساخت مخابراتی کشور هستند.

وی در مورد پروژه سیگنال‌رسانی گفت: این پروژه در پی تأکید مقام معظم رهبری درباره حفظ استقلال پخش سراسری صدا و سیما پس از قطع ماهواره‌های بین‌المللی در سال 92 کلید خورد.

وی توضیح داد: در این پروژه، شرکت ارتباطات زیرساخت 285 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده که معادل 70 میلیون دلار در زمان اجرای پروژه بوده است و طی این پروژه در 398 ایستگاه ارتباط سیگنالی برقرار شد.

فتاحی ادامه داد: وقتی عملیات اجرایی و فنی این پروژه به پایان رسید، موضوعات حقوقی بین دو سازمان شکل گرفت که عملا بهره‌برداری از پروژه را متوقف کرد.

* وقتی اختلافات حقوقی مانع از بهره‌برداری از پروژه سینگال‌رسانی سراسری شد

به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، تقاضای مردم برای این پروژه با وجود اختلافات دو سازمان وجود داشت و مردم توقع داشتند که در مناطق دوردست هم بتوانند بهترین دسترسی را به رسانه ملی داشته باشند، از این رو همچنان که پروژه با نظر رهبری آغاز شده بود، برای ادامه کار هم دست به دامن مقام معظم رهبری شدیم و شرح ماوقع اختلافات با دفتر رهبری مکاتبه شد.

فتاحی ادامه داد: در نتیجه این تلاش‌ها، این پروژه در ابتدای امسال به سرانجام رسید و در میانه سال 1400 شاهد تبادل قرارداد در این باره بودیم که پروژه چند ماهی به صورت آزمایشی اجرا شده است و امروز شاهد افتتاح رسمی پروژه هستیم.

وی با اشاره به پروژه دیگری که امروز رونمایی شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شش ماه تا یک‌سال آینده ظرفیت لازم برای پاسخ به اپراتورها را داریم، اما تأکید وزیر ارتباطات بر این بود که بیش از این پیش‌بینی‌ها را انجام دهیم و از این رو توسعه و ارتقای شبکه انتقال در دستورکار قرار گرفت.

وی توضیح داد: به این ترتیب ظرفیت شبکه انتقال 20 ترابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

وی گفت: نکته‌ای که اهمیت دارد توسعه شبکه انتقال داخل با استفاده از توان تولیدات داخلی است.

فتاحی ادامه داد: در حال حاضر 20 ترابیت بر ثانیه ظرفیت هفته شبکه است که توسعه 70 درصدی در شبکه انتقال کشور در حال برنامه‌ریزی است و برنده مناقصه مشخص شده و کار آغاز می‌شود.

به گفته فتاحی، در این زمینه با پدافند غیرعامل هم هماهنگی داریم که موضوعات پدافندی در این پروژه رعایت شود. 

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال 1401 از این پروژه به صورت کامل بهره‌برداری شود.

به گفته وی، با استفاده از این پروژه جزایر کشور از طریق این شبکه متصل خواهند شد و اجرای فیبر نوری جزایر در سال آینده اجرایی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد:‌ در این پروژه 24 هزار کیلو فیبرنوری استفاده می‌شود.

فتاحی همچنین با اشاره به پروژه ترانزیت داده بین‌الملل گفت: ایران از نظر جغرافیایی ظرفیتی دارد که می‌تواند یک هاب داده در منطقه شود و این ظرفیت هنوز بکر است.

وی گفت: در پروژه‌ای که امروز رونمایی می‌شود سه هدف را دنبال می‌کنیم که در رسیدن ایران به هدف تبدیل شدن به هاب داده در منطقه کمک‌کننده خواهد بود.

وی گفت: پیش از این ایران در ترانزیت داده به مشتریان خود تضمین سطح کیفیت خدمات نمی‌داد که اخیراً این امکان را اضافه کرده‌ایم و در قراردادهای ترانزیت داده بین‌الملل، تضمین سطح کیفیت را ارائه می‌دهیم.

وی گفت: همچنین در قراردادهایی که برای ترانزیت داده بین‌الملل داریم، از روش‌های جدیدی در خرید و فروش استفاده کرده‌ایم از جمله اینکه اخیراً از روش فروش بلندمدت بهره‌ برده‌ایم که اتفاقاً روش مفیدی است و مورد استقبال خریداران ترانزیت ترافیک قرار گرفته است. 

معاون وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین ظرفیت انتقال کشور را افزایش داده‌ایم و ظرفیت فروش ترانزیت داده بین‌الملل نیز افزایش یافته است؛ به طوری که ظرفیت انتقال کشور 40 ترابیت افزایش یافته و ظرفیت ترانزیت داده هم 40 درصد بیشتر شده است.

* باران و برف دیگر سیگنال‌های تلویزیونی را خراب نمی‌کند

همچنین در این مراسم علی‌دادی معاون طرح و توسعه سازمان صدا و سیما با اشاره به پروژه مشترک وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما درباره پروژه مشترک برای سیگنال‌رسانی صدا و سیما به تمام نقاط کشور گفت: وقتی این پروژه را آغاز کردیم، بعداً در مطالعات خود متوجه شدیم که دیگر کشورهای پیشرفته هم از سیگنال‌رسانی ماهواره‌ای استفاده نکرده‌اند و برای مثال؛ کشور نروژ یا اتریش روشی را که ما برای سیگنال‌رسانی در این پروژه انتخاب کردیم را در چندین سال قبل اجرا کردند.

وی گفت: این پروژه از جمله پروژه‌هایی بود که برای آن بودجه خوبی درنظر گرفتند و حدود 300 میلیارد تومان برای این پروژه مجلس اختصاص داد.

علی‌دادی گفت: شاید این پروژه برای سازمان صدا و سیما در مقایسه با ظرفیت‌های دیتای این سازمان قابل مقایسه نباشد و نسبت به دیگر ظرفیت‌های دیتای سازمان رقم کمی به نظر برسد، اما موضوع مهمی بود و گره از کار بسیاری از شهروندان ایرانی در دریافت سیگنال تلویزیونی باز کرد.

وی توضیح داد:‌در این پروژه 26 استان درگیر هستند و پراکندگی ارتباطات پایدار در این پروژه بسیار حائز اهمیت است، زیرا دیگر با بارش‌های باران و برف مردم شاهد افت کیفیت سیگنال نخواهند بود یا در مواقعی که فوتبال‌های خارجی پخش می‌شود، مردم در همه جای ایران می‌توانند این فوتبال‌ها را ببینند. 

وی گفت: با اجرای این پروژه تمام فرستنده‌های پرقدرت زیر بار سیگنال‌رسانی‌های مستقل می‌روند.

معاون طرح و توسعه سازمان صدا و سیما با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه گفت: در حمله‌های سایبری اخیری که در کشور می‌شد، ضرورت ارتباطات پایدار احساس شد. برای مثال؛ وقتی به زیرساخت‌های سوخت حمله سایبری شد، ما هم در سازمان صدا و سیما برای پیش‌بینی و پیشگیری از این اتفاقات آماده شدیم.

وی ادامه داد: حمله اخیر به سازمان صدا و سیما که مردم شاهد آن بودند، نشان می‌دهد که گاهی به اشتباه فراموش می‌کنیم که دشمن داریم در حالی که نباید از این موضوع غفلت کنیم؛ پس از حمله‌هایی مثل حمله به زیرساخت‌های سوخت در کشور، بسیار مراقبت می‌کنیم و به صورت هفتگی موضوعات را در کنترل داریم تا در زیرساخت دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: به صورت هفتگی با پدافند غیرعامل و به صورت روزانه خودمان جلسه داریم و به موضوعات این چنینی توجه داریم و برنامه‌هایی را طراحی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که مورد اتفاق نظر همه است این است که باید پایداری سیگنال را تقویت کنیم و با شرکت ارتباطات زیرساخت جلساتی داریم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش فارس، در این مراسم همچنین از دست اندرکارانی که در اجرای این پروژه‌ها همکاری دارند تقدیر شد. این تقدیر هم‌زمان به مناسبت فردا که روز مهندس است، صورت گرفت.

عیسی‌زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جبلی رئیس صدا و سیما از افرادی که در طی سالهای گذشته به نحوی در این پروژه دخیل بودند قدردانی کردند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول