اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ماجرای راه‌اندازی خانه کودک در باغ رضوان اصفهان چه بود؟/ قبور رزرو شده تعیین تکلیف شد

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: به علت نامناسب بودن فضای سالن تطهیر برای کودکان و برای پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی احتمالی در تلاش هستیم تا خانه کودک را برای این کودکان فراهم کنیم تا خانواده‌های داغدیده در زمان برگزاری مناسک خاکسپاری، فرزندان خود را به خانه کودک سپرده و بدون دغدغه و نگرانی به امور خود بپردازند.

ماجرای راه‌اندازی خانه کودک در باغ رضوان اصفهان چه بود؟/ قبور رزرو شده تعیین تکلیف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سازمان آرامستان‌ها یکی از مهمترین سازمان‌های شهرداری است که شهروندان شهر و حومه اصفهان در ایام مختلف سال برای انجام امور مربوطه به متوفی یا سر زدن به گذشتگان خود، مراجعات زیادی به آنجا دارند؛ این سازمان نیز مانند بسیاری از سازمان‌های دیگر همواره با مشکلات و معضلاتی روبرو بوده که باید آن‌ها را حل کند.

چندی پیش نیز بنا به گزارشی که در سامانه فارس من در مورد بعضی از گلایه‌های مربوط به پیش‌فروش‌ قبرها در باغ رضوان ثبت شده بود، خبرنگار فارس موضوع را از مدیرعامل جدید باغ رضوان پیگیری کرد (این مطلب را در اینجا بخوانید)؛ اضافه بر این، مطالبی نیز در فضای مجازی درباره برخی مسائل از جمله راه‌اندازی خانه کودک در این آرامستان منتشر شده بود که ما را بر آن داشت تا این موضوع را بار دیگر از مسؤول مربوطه پیگیری کنیم.


علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان

 

وظیفه اصلی سازمان باغ رضوان، ارائه خدمات مربوط به متوفی است

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان درباره وظایف این سازمان اظهار داشت: این سازمان متولی ارائه خدمات مربوط به حمل، تغسیل، تکفین، تدفین و ارائه خدمات پس از خاکسپاری اموات، در شهر اصفهان است که زمینه‌ساز تسلی خاطر بازماندگان و ترحیم متوفیان می‌باشد و با رعایت اصول شرعی و همگام با فرهنگ و آداب و رسوم شهروندان درصدد انجام دقیق امور شرعی متوفیان، افزایش سطح رفاه بازماندگان هنگام مراجعه به سازمان، ایجاد بستری مناسب و مؤثر به منظور عبرت‌پذیری زائران از محیط آرامستان‌ها و تجلی یاد معاد در زندگی روزمره مراجعان هستیم.

صدور اسناد پیش‌فروش قبر، الکترونیکی شد

وی در مورد الکترونیکی کردن اسناد پیش‌مجوز دفن  بیان کرد: رویه تا پیش از این، بدین شکل بود که افراد برای دریافت پیش‌مجوز دفن یا پیش خرید قبر به آرامستان باغ رضوان اصفهان مراجعه و محل مدنظر را انتخاب و مدارک مربوطه را به قسمت امور متوفیان ارائه می‌کردند، در نهایت سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان پس از انجام مراحل اداری، نسبت به صدور سند پیش‌مجوز دفن اقدام می‌کرد و پس از آن افراد به سازمان آرامستان‌ها مراجعه و سند خود را دریافت می‌کردند.

حاجیان ادامه داد: سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به شهروندان و همچنین کاهش تردد‌های غیر ضروری، ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات الکترونیکی را در اولویت قرار داده و در اولین قدم صدور اسناد پیش‌مجوز دفن به صورت الکترونیکی را اجرایی کرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پس از مراجعه افراد به آرامستان و انجام مراحل اداری، یک لینک اینترنتی برای اشخاص ارسال می‌شود که از این طریق و بدون نیاز به مراجعه چند باره حضوری، فقط با وارد کردن شماره ملی و شماره سند در وبگاه اینترنتی سازمان آرامستان‌ها می‌توانند سند پیش‌مجوز خود را مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از افراد برای دریافت اسناد قبرهای پیش‌خرید شده یا همان سندهای پیش‌مجوز دفن خود مراجعه نکرده‌اند تصریح کرد: حدود ۵ هزار سند  از ۱۰ سال پیش تاکنون روی هم انباشته شده و ما باید این‌ سندها را نگهداری کنیم تا هنگام مراجعه، تحویل متقاضیان شود که این مشکل نیز با الکترونیکی کردن این خدمت مرتفع خواهد شد.

حاجیان با تأکید بر اینکه ارائه خدمات به مردم به صورت الکترونیکی از اولویت سازمان آرامستان‌ها است، گفت: در اقدامات بعدی سایر خدمات این سازمان که الزام به حضور اشخاص نداشته باشد به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد و این کار همچنان ادامه خواهد داشت.

اپلیکیشن «آرامستان باغ رضوان» جهت تسهیل امور شهروندان طراحی شده است

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه و تکمیل اپلیکیشن «آرامستان باغ رضوان» به منظور تسهیل در امور مراجعه‌کنندگان به باغ رضوان، عنوان کرد: بزودی خدمات این اپلیکشین ارتقاء خواهد یافت و خدمات جدیدی ارائه خواهد شد؛ در حال حاضر خدمات جستجوی مزار متوفیان، مسیریابی قبور در نقشه، تاریخچه آرامستان باغ رضوان، آشنائی با آداب زیارت، ادعیه و مناجات، دسترسی به نقشه آرامستان باغ رضوان، مشاهده اخبار آرامستان، نمایش لیست متوفیان روزانه و مراحل خاکسپاری متوفیان، اطلاع از زمان برگزاری مجالس ترحیم متوفیان، لیست تعرفه‌ها و ... در این نرم‌افزار تلفن همراه ارائه می‌شود که شهروندان گرامی می‌توانند این اپلیکیشن را از کافه بازار به صورت رایگان دریافت کنند.

وی ادامه داد: ما اکنون در حال انجام جانمایی‌هایی در قسمت‌های مختلف آرامستان باغ رضوان برای برگزاری مجالس ترحیم هستیم تا بتوانیم از تداخل و بروز معضلات و مشکلات ناشی از برگزاری مراسم‌ها پیشگیری کنیم تا نارضایتی‌های شهروندان و مراجعان رفع شود.

قبرهای رزرو شده تعیین تکلیف شد

حاجیان همچنین در مورد بعضی از قبرهایی که قبلا رزرو شده و بلااستفاده مانده بود نیز گفت: در گذشته تعدادی از قبور به دلایل مختلف رزرو شده بود که بسیاری از آن‌ها تعیین تکلیف شد و وضعیت مابقی آن‌ها نیز تا آخر امسال به طور کامل مشخص می‌شود و دیگر از این نوع قبور نخواهیم داشت و همه مزارهای موجود برای استفاده متقاضیان در اختیار شهروندان گرامی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان درباره حمایت باغ رضوان از افراد بی‌بضاعت هم توضیح داد: برای این افراد در مراحل مختلف خاکسپاری اقدامات حمایتی لازم در نظر گرفته شده است و در صورت معرفی این اشخاص از طرف نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد یا بهزیستی، این حمایت‌ها مشمول آن‌ها قرار خواهد گرفت.

خانه کودک جهت راحتی خانواده داغدیده راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به راه‌اندازی خانه کودک در آرامستان باغ رضوان اضافه کرد: ما در روز حدود ۲۵ تا ۳۵ نفر از کودکان زیر ۱۰ سال را داریم که به سالن تطهیر می‌آیند؛ این فضا برای بچه‌ها مناسب نیست و برای پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی احتمالی باید محلی را برای این کودکان فراهم کرد تا خانواده‌های داغدیده در زمان برگزاری مناسک خاکسپاری،  فرزندان خود را به خانه کودک سپرده و بدون دغدغه و نگرانی به امور خود بپردازند.

حاجیان ادامه داد: در این محیط مربیان آموزش‌دیده با استفاده از وسایل آموزشی و سرگرمی مثل اسباب‌بازی‌های گوناگون، مسؤولیت مراقبت و نگهداری از کودکان را بر عهده خواهند داشت و کودکان چند ساعتی در این مکان حضور دارند تا مراسم خاکسپاری متوفی تمام شود و خانواده‌ها برای تحویل فرزندان خود مراجعت کنند.

نارضایتی مردم از قیمت سنگ قبور و نحوه برگزاری مراسم‌ها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال راه‌اندازی طرح هادی با بهره‌گیری از کارشناسان آموزش دیده در آرامستان باغ رضوان هستیم خاطرنشان کرد: طرح هادی به این صورت است که کارشناسان مسلط به امور اداری و امور شرعی از بدو حضور متوفی در آرامستان باغ رضوان تا پایان مراسم خاکسپاری و حتی بعد از آن، صاحبان و بستگان متوفی را همراهی کرده و اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار ایشان قرار می‌دهند تا اشخاص به غیر از غم از دست دادن عزیزان خود هیچ دغدغه دیگری نداشته باشند.

وی در توصیف این طرح اظهار کرد: در مرحله اول این طرح یکی از کارشناسان سازمان را  مسؤول کرده‌ایم که چند روز بعد از مراسم خاکسپاری با خانواده متوفی و فرزند ارشد او تماس بگیرند و با نظرسنجی و اخذ نظرات ایشان، میزان رضایت و عدم رضایت وی را از خدمات سازمان دریافت و مشاوره و راهنمایی‌های لازم را هم در مورد خدمات آرامستان باغ رضوان به ایشان ارائه کند.

حاجیان افزود: از اول دی‌ماه که ما این اقدام را آغاز کرده‌ایم تا پایان دی ماه ۴۸۸ تماس با بستگان درجه اول متوفی انجام شد که از این‌ تماس‌ها، ۳۷۷ تماس موفق و ۱۱۱ تماس ناموفق داشتیم که این تماس‌های ناموفق دوباره به لیست برمی‌گردند تا مجددا با آن‌ها تماس بگیریم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان عنوان کرد: ۳۴۶ نفر از این تعداد از خدمات اعلام رضایت کردند، ۳۱ نفر هم اعلام نارضایتی کردند که علت ناراحتی آن‌ها هم خدمات مجالس، نحوه اجرای مداحان و قاریان و قیمت سنگ قبور بوده است و درست هم می‌گویند، چون مربوط به بخش خصوصی است و ما هم این ایرادها را به این بخش وارد می‌دانیم و در حال بررسی و رفع اشکالات موجود هستیم و این اقدام همچنان ادامه دارد.

رسالت اصلی ما، انجام امور شرعی متوفیان و کسب رضایت مراجعان است

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته خدمات خوبی صورت گرفته، اما باید با هندسه حرکتی و راهبرد مشخصی انجام می‌شده است، توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و برگزاری جلسات اندیشه‌ورزی، ما از منظر برنامه‌ریزی ۵ خط مشی اصلی برای مدیریت آرامستان مشخص کرده‌ایم که شامل راهبرد، مخاطب، مکان، زمان و خدمت است و رسالت اصلی هم برای خود تعیین کرده‌ایم که امور شرعی متوفیان، رضایت مخاطبان، توسعه فیزیکی و مباحث فرهنگی را شامل می‌شود.

حاجیان در ادامه با اشاره به مناسبت‌های روز مرد و روز زن  هم گفت: برای خانواده‌هایی که در ۱۰ سال گذشته مادر و یا پدر خود را از دست داده‌اند، پیامک یادآوری با محتواهای کارشناسی شده و فرهنگی دادیم که برای زیارت به آرامستان باغ رضوان بیایند و با ذکر فاتحه و صلوات به یاد درگذشتگان خود باشند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان همچنین اذعان کرد: مرکز اعزام خودروهای حمل متوفی سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با شماره تلفن چهار رقمی ۱۵۳۰ در تمام ساعات شبانه روز به شهروندانی که یکی از بستگان خود را از دست داده‌اند و نیاز به خودرو و خدمات آرامستان باغ رضوان دارند، پاسخگو است.

وی در توضیح خدمات این مرکز بیان کرد: در این مرکز در صورت درخواست شهروندان خودروهای حل متوفی برای حمل متوفیان اعزام می‌شود و اگر متوفایی از بیمارستان یا منزل به سازمان آرامستان حمل شود، هزینه آن رایگان و هیچ مبلغی از مردم دریافت نخواهد شد، اما اگر متوفی از منزل یا بیمارستان به آرامستان و از آنجا به جای دیگری برود، بر اساس تعرفه مصوبه شورای اسلامی شهر هزینه آن دریافت می‌شود.

حاجیان گفت: برای رفاه و افزایش رضایت مراجعان خدمات اعزام مداحان و قاریان برای برگزاری مجالس ترحیم وختم قرآن کریم، خدمات پذیرایی و تشریفات مجالس ترحیم و رزرو تالارها و رستوران های سطح شهر، خدمات مجالس اعم از ارائه چادر، میز، صندلی، فرش، ظروف و سیستم صوت، فروش قاب و کاور عکس بالای سر مزار، فروش سنگ مزار وکتیبه و خدمات فروش مواد غذایی و فروش گل در آرامستان باغ رضوان ارائه می‌شود.

فضای سبز ۱۸۰ هکتاری باغ رضوان، در کنترل ریزگردها نقش مهمی دارد

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به نقش حیاتی و راهبردی فضای سبز ۱۸۰ هکتاری آرامستان باغ رضوان به عنوان دیوار سبز واقع در شرق اصفهان و کنترل‌کننده ریزگردهای شرق اصفهان و تأثیر آن در پاکیزگی شهر به عنوان ریه تنفسی شهر اصفهان اعلام کرد: با همه وجود و علیرغم همه مشکلات از قبیل کمبود آب، خشکسالی و غیره برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود تلاش می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به زحمات طاقت فرسا و هزینه‌های زیادی که برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود می‌شود از همه مردم و زائران گرامی آرامستان باغ رضوان درخواست می‌کنیم در همین راستا با مشارکت و اهتمام بیشتر، یاری‌کننده خادمان خود در آرامستان باغ رضوان باشند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول