اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

روایت دختر گلیم‌بافی که برای ایران می‌دَود/ از تمرین در روستا تا ایستادن در سکوی جهانی

حدیث احمدی، نایب قهرمان جهان تار و پود امید را با دست بافته‌ای به نام گلیم در هم می‌تند و برای افتخارآفرینی در میادین جهانی شبانه‌روز تلاش می‌کند. دختر ورزشکار ما از سختی‌ها پلی به سوی موفقیت ساخته و حال رویای المپیکی شدن را در سر دارد.

روایت دختر گلیم‌بافی که برای ایران می‌دَود/ از تمرین در روستا تا ایستادن در سکوی جهانی

خبرگزاری فارس _ اردبیل|کبری عزیزی: در دنیای دخترانه‌ خود با مشکلات بر سر راه ‌جنگید تا ثابت کند می‌تواند با تکیه بر توانایی‌های خود و با روحیه خودباوری بالا به موفقیت برسی. حدیث سال‌هاست که با تمام توان به سوی آرزوهایش میدود. دوندگی را از همان روزهای مدرسه‌ یاد گرفت و همچنان برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف بلند مدتش تلاش می‌کند.

راستش را بخواهید برای من هم عجیب بود که حدیث، دونده‌کار جوان ما و همان نائب قهرمان جهان برای رسیدن به موفقیت، تار و پود امید را با دست بافته‌ای به نام گلیم در هم می‌تند. آری حدیث احمدی برای رسیدن به قله‌های موفقیت گلیم می‌بافد، تا هزینه ورزش حرفه‌ای را با دستان خود به دست بیاورد و این امید و تلاش حدیث را متفا‌وت‌تر از سایر ورزشکاران کرده است.

با اینکه سن زیادی ندارد ولی ۱۳ سال است که رویا و دنیایش ورزش و دویدن شده است. به گفته خودش از کودکی به ورزش علاقه داشته و استعدادش در مسابقات استعدادیابی بین مدارس به خودش ثابت شده و همین مسابقه را شروعی برای روزهای درخشان ورزشش می‌داند.

برای حدیث نه کمبود امکانات ورزشی مانع شد و نه مشکلات مالی، این دونده جوان اردبیلی زمانی‌که هزینه‌‌ی ورزشش زیاد شد، به جای گلایه و شکایت و حتی به جای فرار و خداحافظی ماندن را ترجیح داد و همین ماندن او را جهانی کرد‌.

حدیث با وجود اینکه بارها برای ایران و اردبیل افتخارآفرینی کرده است ولی همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و بیشتر مشکلات را، به دلیل عدم توجه مسؤولان ورزش به ورزشکاران می‌داند.

پای صحبت‌های دختری نشستیم که رویای قهرمانی جهان و المپیک را در سر می‌پروارند. وی متولد ۱۳۷۵ و دارای مدرک کارشناسی دبیری تربیت بدنی است.

گاهی باید کسی یا کسانی باشند که راه را نشان داده و ما را به سوی آرزوها و استعدادهایمان هُل دهند. قطعا هر استعدادی برای شکوفا شدن باید در وهله اول کشف شود و کشف این استعداد‌ها اگر در زمان و مکان درست خود یعنی دوران کودکی و نوجوانی اتفاق بیفتد روزهای خوب و غرورآفرینی را به ارمغان خواهد آورد. حدیث احمدی هم از همان جوانانی است که استعدادش در مدرسه شکوفا شد و راه خود را یافت.

 

شرکت در مسابقه استعدادیابی مدرسه مسیر افتخارآفرینی را نشان داد

فارس: از چه زمانی و چطور شد که وارد دنیای ورزش شدید؟

احمدی: ورود به دنیای ورزش را مدیون مسابقات استعدادیابی درون مدرسه‌ای هستم. دوران راهنمایی مسابقه‌ای با عنوان استعدادیابی در رشته‌های مختلف ورزشی در مدرسه برگزار شد که همین مسابقه باعث شد تا به استعداد خود در رشته دو و میدانی پی ببرم.

بعدها در مسابقات استعدادیابی بین مدارس اردبیل شرکت کردم و در اولین حضور موفق شدم مقام قهرمانی در رشته پرش طول را به دست آورم. در طول دوران راهنمایی و دبیرستان همچنان ورزش دو و میدانی را ادامه دادم و بارها در مسابقات استانی شرکت کردم و به علت کسب مقام‌های خوب، به مسابقات کشوری هم راه پیدا می‌کردم.

اگر به مدت زمان فعالیت در ورزش و رشته دو و میدانی اشاره کنم باید بگویم حدود ۱۳ سال است که وارد ورزش شده‌ام و نزدیک به ۸ سال می‌شود که رشته پرش سه گام و پرش طول را به صورت جدی، حرفه‌ای و زیر نظر مربیان استانی و کشوری ادامه می‌دهم. البته از همان کودکی و دوران ابتدایی به ورزش به خصوص دو و میدانی علاقه‌مند بودم و خدا را شاکر هستم که خیلی سریع وارد ورزش شدم.

موفقیت‌هایم را مدیون پدر و مادرم هستم

یکی از دلایلی که باعث شد ورزش را ادامه دهم تشویق‌های خانواده‌ام بود‌‌. خانواده من کاملا ورزش را دوست دارند و همیشه حامی و مشوق من بودند تا جایی که پدر و مادرم حتی بیشتر از من خواستار موفقیت و شرکت در مسابقات جهانی هستند که همین تشویق‌هایشان قوت قلب برای من در طی این سال‌ها بوده است و امروز موفقیت‌هایم را مدیون پدر و مادرم هستم.

برای افتخارآفرینی سال‌ها به تنهایی تلاش کرد تا آن‌جا که برای موفقیت بیشتر رشته دانشگاهی خود را هم تربیت بدنی انتخاب کرد تا ورزشکارِ مسلط به حوزه ورزش باشد. تمرینات سخت و روزهای پُر از چالش، حالا با کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات مختلف برایش شیرین می‌شود‌.

 

کسب دو مدال نقره در مسابقات جهانی، پاداش سختی‌ها شد

فارس: از سال‌های فعالیت حرفه‌ای و کسب مقام‌های متعدد بگویید؟

احمدی: از اواخر دوران دبیرستان، دو و میدانی را کاملا به صورت حرفه‌ای دنبال کردم  و همان زمان به خود قول دادم تا در برابر تمام سختی‌ها و مشکلات ایستادگی کنم تا بتوانم روزی در میادین جهانی پرچم کشور عزیزم را به اهتزاز در بیاورم.

بعد از حضور در مسابقات استانی و کسب عناوین برتر، در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان ایران به دفعات شرکت کردم و در هر مسابقه عناوین مختلفی را به دست آوردم. سه قهرمانی در لیگ باشگاه‌های کشور، مدال طلای مسابقات دانشجویان کشور و نائب قهرمانی جایزه بزرگ مسابقات سال ۹۹ را در کارنامه دارم.

اما سال ۹۷ و مسابقات انتخابی جهت اعزام به مسابقات جهانی برای من یک سال خاص و سرنوشت‌ساز شد؛ چرا که با موفقیت در این مسابقه به عنوان ترکیب اصلی تیم دو و میدانی کارگران کشور جواز حضور در بازی‌های ورزشی کارگران جهان در اسپانیا را کسب می‌کردم.

خوشبختانه موفق شدم در ترکیب ۲۰ نفری تیم ملی ایران قرار بگیرم و سال ۹۸ در رقابت‌های مسابقات جهانی کارگران در اسپانیا موفق شدم ۲ مدال نقره در رشته های پرش طول و پرش سه گام به دست آورم.

حضور در میادین جهانی آرزوی هر ورزشکاری است که خدا را شکر، من این آرزو را به واقعیت تبدیل کردم و حتی موفق شدم ۲ مدال را به نام ایران ازآن خود کنم. برای آینده هدف‌های دیگری دارم که در راستای رسیدن به آرزوها و اهدافم تلاش می‌کنم.

در حال حاضر خود را برای حضور در مسابقات کشوری که سال آینده برگزار خواهد شد آماده می‌کنم و تمرینات را به صورت مرتب انجام می‌دهم. البته امسال در مسابقات قهرمان کشوری هم توانستم مدال طلا را ازآن خود کنم که ۱۲ متر و ۶۷ سانتی متر هم آخرین رکورد پرش سه گام من است.

حدیث احمدی‌های زیادی هدف در ورزش را صرفا پیروزی نمی‌دانند بلکه پیروزی زمانی برایشان شیرین و دلچسب می‌شود که اخلاق و روحیه جوانمردی هم در آن دیده شود. قطعا هر ورزشکاری زمانی به چهره محبوب مردمی تبدیل می‌شود که در کنار ورزش حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای هم داشته باشد.

دختران ورزشکار سرزمین من در میادین مختلف همیشه با حجاب کامل و روحیه جوانمردی حاضر شده و برای ایران‌مان افتخار آفرینی کردند. نمونه دختران بااخلاق کشورمان، حدیث دو و میدانی کار اردبیلی است.

 

اخلاق و جوانمردی از مدال طلا هم ارزشمند است/ حجاب مانع پیشرفت نیست

فارس: امسال به عنوان بانوی اخلاق در ورزش انتخاب شدید؟ حجاب در ورزش می‌تواند مانع باشد؟

احمدی: از اتفاق‌های خوب امسال در حوزه ورزش برای من، کسب عنوان بانوی اخلاقِ ورزش کشور بود. این مراسم چند روز پیش در آکادمی ملی المپیک برگزار شد و برای این عنوان بسیار خوشحال شدم.

از نظر بنده اخلاق و روحیه جوانمردی در ورزش حرف اول را می‌زند و مهم‌ترین اصل زندگی هر ورزشکار اخلاق است. ورزش علاوه بر بُعد قهرمانی باعث شد روحیه و اخلاقم هم قوی شود. همیشه تمام تلاش و توانم در این بوده که به مربیان ورزشکاران و پیشکسوتان احترام بگذارم . مخصوصا در مسابقات کشوری که استرس همه عوامل بالا است سعی کردم با احترام و ادب برخورد کنم چرا که برای من اخلاق در اولویت است.

ورزشکار بدون اخلاق  بین مردم هم، جایگاهی نخواهد داشت، چرا که یک ورزشکار علاوه براینکه در ورزش الگو است از لحاظ اخلاق و روحیه جوانمردی هم به عنوان الگو قرار می‌گیرد، بنابراین باید ورزشکاران اخلاق را بالاتر از هر چیزی بدانند.

در کنار اخلاق، حجاب برای ما ورزشکاران بسیار مهم است و در تمامی میادین با افتخار با حجاب ظاهر می‌شویم و با همین حجاب بارها مدال‌های رنگارنگ را کسب کردیم پس حجاب نمی‌تواند مانع باشد.

 

دَر سالن دو و میدانی اردبیل به روی ورزشکاران بسته است/  بدون حضور مربی تمرین می‌کنم

فارس: از مشکلات و چالش‌های بر سر راهتان بگویید؟

احمدی: یک ورزشکار همیشه باید به تمرینات خود بپردازد چرا که با کوچک‌ترین کوتاهی، آمادگی جسمانی خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین برای ما زمستان و تابستان فرقی ندارد و باید همواره بر سر تمرینات خود حاضر شویم. اما مشکل دقیقا همین‌جاست که درِ سالن تخصصی دو و میدانی به روی ورزشکاران اردبیل همیشه بسته است .

شرایط نامساعد آب و هوایی جز چند ماه تابستان، اجازه تمرین در محیط باز را نمی‌دهد و ورزشکاران برای تداوم تمرینات خود به سالن مناسب نیاز دارند. به خصوص در رشته‌ای همچون دو و میدانی باید همه روزه تمرینات را ادامه دهیم  و به خاطر نبود سالن مناسب در فصل زمستان بیشتر با مشکلات دسته پنجه نرم می‌کنیم.

از طرفی با وجود اینکه نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارم ولی در حال حاضر تمرینات را به تنهایی و با برنامه از راه دور ادامه می‌دهم‌. یعنی آقای امیر مسعودیان مربی بنده هستند ولی تمرینات را بدون حضور وی انجام می‌دهم قطعا تمرینات زیر نظر مربی کیفیت بهتر دارد و در آمادگی ورزشکار هم بسیار موثر است.

در روزهای کرونا روزانه ۳ الی۴ ساعت تمرین می‌کنم و بیشتر تمریناتم قدرتی است که بتوانم آمادگی بدنم را برای مسابقات بالا ببرم. البته چون خانه مادر بزرگم در روستا است زمان‌های اوج کرونا در روستا  تمرینات را در هوای باز انجام می‌دهم.

از دیگر مشکلات من در حوزه ورزش، نبود اسپانسر مالی برای حمایت و تامین مخارج ورزش حرفه‌ای است. اداره کل ورزش و جوانان که هیچ‌گونه کمک مالی ندارد و نبود اسپانسر هم باعث می‌شود تا تمام مخارج ورزش قهرمانی به عهده خود ورزشکار باشد و این جدا برای ورزشکارانی که خود را برای میادین جهانی و بین‌المللی آماده می‌کنند ناحقی بزرگی است.

اگر بی‌توجهی از سوی متولیان ورزش به ورزشکاران همینطور ادامه پیدا کند در سال‌های نه چندان دور بیشتر ورزشکاران در اوج از ورزش خداحافظی می‌کنند یا حداقل به استان‌های دیگر می‌روند. امیدوارم اداره ورزش گام مثبتی در حمایت از ورزشکاران بردارد تا ما هم با تمرکز بیشتر برای رسیدن به اهداف و آرزوهایمان تلاش کنیم.

 

با هر ضربه‌ به گلیم، در ذهنم صدای قهرمانی می‌پیچد/ ورزشکاران تمام سختی‌ها را تنهایی به دوش می‌کشند

فارس: ما شنیدیم شما در کنار ورزش گلیم هم می‌بافید. چه چیزی باعث شد به سراغ گلیم بافی بروید؟

احمدی: هزینه‌های بالای ورزش حرفه‌ای مرا مجبور کرد در کنار ورزش، کاری دیگر را برای درآمدزایی انجام دهم. بنابراین تصمیم گرفتم در کنار مادرم در کارگاه گلیم بافی مشغول به بافت گلیم شوم. هرچند این تصمیم سخت بود ولی برای ادامه ورزش و حضور در میادین مختلف باید اقدامی انجام می‌دادم.

با  بافت گلیم می‌توانم بخشی از هزینه‌های ورزش را تامین کنم و اگر کمک‌های مالی و معنوی خانواده  نباشد قطعا ادامه دادن برای من سخت می‌شود. هر ورزشکاری برای موفقیت نیاز به تمرکز بیشتر، تمرینات مرتب، امکانات مناسب و حمایت مالی دارد که متاسفانه هیچکدام از این مورد در اردبیل برای ما ورزشکاران وجود ندارد.

بعد از تصمیم به بافت گلیم، شرایط سختی برای من به وجود آمد از جمله اینکه خستگی ناشی از کار، روی تمرینات من تاثیر گذاشت؛ اما چون هیچ راه دیگری وجود نداشت به مرور با کمک خداوند و برنامه‌ریزی‌ دقیق توانستم شرایط را تا حدودی کنترل کنم و اجازه ندهم کار زیاد مرا از تمرینات دور کند.

بسیار جای تعجب است که چرا به ورزش و ورزشکاران اهمیت داده نمی‌شود. ورزشکار با تلاش و سختی‌های فراوان در مسابقات شرکت می‌کند ولی متاسفانه مسؤولان هیچ حمایت مالی و معنوی نمی‌کنند و باید بگویم یک ورزشکار خودش تنهایی تمام سختی‌ها را به دوش می‌کشد.

 

به مدال طلای المپیک فکر می‌کنم/ نمی‌خواهم با شکست خستگی تمرینات بماند

فارس: با وجود مشکلات چرا کم نیاورید؟ و از آرزو‌ها و اهداف‌تان به عنوان حرف پایانی بگویید؟

احمدی: هیچ موفقیتی در عرض یک شب به دست نیامده است بلکه پشت موفقیت‌ها، مشکلات و شکست‌هایی پنهان شده که فقط خودمان از آن خبر داریم. سختی‌ها را باید راه و پل دانست چرا که تا سختی‌ها نباشد نمی‌توان یک آدم پخته و کارکُشته شد. و از طرفی پیروزی بدون شکست و لمس سختی‌ها فکر نمی‌کنم زیاد لذت‌بخش باشد.

در کل ورزش در اردبیل کمی سخت‌ است. متاسفانه از طرف مسؤولان اهمیت کمتری به ورزشکاران داده می‌شود و ما ورزشکاران یک تنه تمام کارها را به دوش می‌کشیم‌‌‌ اما همه این مشکلات در برابر هدف و آرزوها موضوع مهمی نیستند.

حضور در المپیک و کسب عنوان قهرمانی و همچنین تبدیل مدال نقره‌ی جهانی به طلا هدف و آرزوی من است. برای رسیدن به این هدف شبانه روز تلاش کردم و خواهم کرد. تا روزی که مدال نقره جهانی را به مدال طلای المپیک تبدیل کنم. تلاش می‌کنم چرا که حضور در  المپیک آرزوی هر ورزشکاری است.

به عنوان حرف پایانی از دختران ورزشکار می‌خواهم هیچ‌گاه از آرزوهای خود دست برندارند و همیشه نگاهشان با افتخارات بزرگ باشد چرا که آرزوها مسیر درست را به ما نشان می‌دهند و باعث افتخارآفرینی و تلاش مضاعف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، هدف و آرزو زمانی که واقعی باشد هیچ سختی و ناملایمتی نمی‌تواند مانع شود‌ چرا که برای یک ورزشکار، امید تمام شدنی نیست و با همین امید به آینده از پستی‌ و بلندی‌ مسیر ورزشی خود عبور می‌کند و به قله‌های موفقیت می‌رسد.

اما گفتن واقعیت‌های تلخ را هم نباید فراموش کنیم،  مسؤولان و متولیان ورزش آن طور که باید از قهرمانان ملی حمایت کنند پای کار نیامدند و متاسفانه سال به سال در خود اردبیل شاهد بروز مشکلاتی برای  قهرمانان بی‌شماری می‌شویم که رفع هم نمی‌شود. قهرمانی که با دست خالی و جان و دل تلاش می‌کنند تا برای ایران‌مان افتخارآفرینی کنند باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول