اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

یادداشت | دیپلماسی مرزی فرصتی برای جهش اقتصادی

موقعیت بی نظیر آذربایجان غربی از نظر جغرافیای سیاسی به این استان موقعیت استراتژیک داده است که در کنار سایر توانمندی های محیطی استان، 996 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور می تواند بخش اقتصادی استان را با تحولی بزرگ روبرو کند.

یادداشت | دیپلماسی مرزی فرصتی برای جهش اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه ـ یکی از پیشران‌های اقتصادی استفاده از مزیت‌های مرزی و تبدیل شدن به شاهراه تجاری در مسیر تجارت جهانی است و در این مسیر باید از گمرک بازرگان، بازرچه های مرزی با عمق تجاری و استفاده از مزیت تولیدات، محصول کشاورزی به ارزش 310 هزار میلیارد در کنار صنایع تبدیلی بهره لازم را برد.

این عوامل صادرات استان را از بعد شاخص‌ها و مولفه‌های پیشرفت در موقعیت کم نظیر قرار داده است، با آمدن معتمدیان شاهد توجه ویژه به مولفه‌های قدرت اقتصادی در قالب دیپلماسی مرزی هستیم.

در این دوره 4 ماهه دیدارهای استاندار معتمدیان،( اربیل، آذربایجان) نشان از هدف گذاری هوشمند وی در مسیری که سرعت رشد اقتصادی را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود.

 در این میان نیازمند همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی هستیم که جهاد کشاورزی با تولید محوصلات کیفی صاردات محور و حمایت از بخش کشاورزی مدرن و هوشمند در کنار استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حمایت از صنایع تبدیلی با ارزش افزوده و بهره بالا می تواند نقش موثری را ایفا کند.

دانشکده‌های کشاورزی با اساتید خبر در کنار سایر اقشار تاثیرگذار با آموزش می‌توانند یاریگر کشاورزان و مدیریت کلان استان برای رشد در مسیر اقتصاد کشاورزی باشند.

همچنین دانشگاه‌های مدیریت و اقتصاد در امر آموزش، تجاری سازی، برند سازی محصولات استان در کنار اتاق بازرگانی می تواند پیشران تجرات  هوشمند و تبدیل استان به یک استان تجاری را رقم بزنند.

اشاره به این مساله مهم است که تجارت و بازرگانی خارجی با محوریت همسایگان و نگاه به تجرات جهانی سهل الوصول ترین راه برای ایجاد تحول اقتصادی در آذربایجان غربی است.

یادداشت از رضا صدر

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول