اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

140 هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت/ بررسی چرایی عدم پرواز بالگرد برای اطفا حریق میانکاله

۱۴۰ هکتار از اراضی میانکاله در آتش‌سوزی روز گذشته تا ساعت ۲۲ در حالی سوخت که از ظرفیت بالگرد اطفا حریق در استان مازندران استفاده‌ای نشده است.

140 هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت/ بررسی چرایی عدم پرواز بالگرد برای اطفا حریق میانکاله

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آتش‌سوزی در میانکاله از ظهر دیروز آغاز شد و تا ساعت ۲۲ یک‌شنبه ادامه داشت، در این آتش‌سوزی حدود ۱۴۰ هکتار از عرصه‌های میانکاله بنا به گفته مسؤولان محیط زیست در آتش سوخت.

اما سؤالی که برای افکار عمومی پیش آمده است، چرا با وجود استقرار بالگرد امداد در مازندران خبری از پرواز و اطفا حریق به میانکاله منتشر نشده است.

علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در پاسخ به این سؤال که چرا بالگرد برای مهار آتش میانکاله اعزام نشد،گفت: در دستورالعمل اطفاء حریق، پیگیری برای مهار آتش در مناطق حفاظت شده برعهده محیط زیست بوده و منابع طبیعی و آبخیزداری مسؤول پیگیری مهار آتش در مناطق عادی و جنگلی است.

وی اظهار کرد: پس از وقوع آتش افراد حاضر در منطقه تصورشان این بوده که خودشان می‌توانند نسبت به مهار آتش اقدام کنند.

احمدی در پاسخ به این سوال که چرا برای مهار آتش از بالگرد استفاده نشده است، گفت: مدیریت بحران ساعت ۲۰ شب در جریان آتش‌سوزی قرار گرفت که امکان پرواز بالگرد نبوده است.

*نماینده مدیریت بحران در جریان قرار داشت

عباسعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس میزان آتش‌سوزی مرتع در میانکاله را  ۱۴۰ هکتار اعلام کرد و در پاسخ به این سوال که چرا از ظرفیت بالگرد استفاده نشده، گفت: براساس قانون مدیریت بحران بند ج ماده ۱۴ اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع برعهده جهادکشاورزی و منابع طبیعی است.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: برای اطفا حریق اعتباراتی در اختیار منابع طبیعی  است  که میزان آن در سالجاری ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی در تشریح بیشتر این حادثه، اظهار کرد: پس از دریافت اطلاعات آتش‌سوزی نیاز بود که همکاران ما برآورد اولیه از وضعیت حادثه دریافت می‌کردند.

ابراهیمی با اشاره به فاصله دو کیلومتری محل حادثه با منطقه اسکان محیط‌بانان، افزود: دسترسی به این منطقه هم تابع شرایط سخت بود با این وجود پس از دسترسی به محل آتش‌سوزی و بررسی جوانب اطلاعات مربوط به آتش‌سوزی را به نماینده مدیریت بحران در فرمانداری بهشهر اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: کلانه رئیس منطقه  مراتب را به داوودی نماینده مدیر بحران در فرمانداری و رئیس منابع طبیعی اعلام کردند.

*درخواست بالگرد نداشتیم

در همین ارتباط گفت‌وگویی انجام دادیم با  مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران که در پیگیری ما اظهار کرد: عرصه میانکاله تحویل محیط زیست بوده و دور تا دور منطقه آتش‌سوزی شده، نیزار بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیگیری برای بالگرد و هماهنگی با شما است، افزود: این اقدامات باید توسط مدیریت بحران انجام شود اما چون عرصه در اختیار محیط زیست است، باید در این زمینه پیگیری لازم را انجام می‌داد.

  فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران خاطر نشان کرد: روز گذشته زمان آتش‌سوزی را به ما اطلاع دادند و اصلا درخواستی برای بالگرد ارائه نشده است.

علی باقری جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در پیگیری خبرنگار فارس گفت: پس از دریافت اطلاعات اولیه درباره آتش‌سوزی بنده به مدیریت بحران اطلاع دادم که عرصه میانکاله در حال آتش‌سوزی است.

در حال جمع‌بندی گزارش بودیم که اسحاق عطائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری هم در ارتباط با آتش‌سوزی در میانکاله، بیان کرد: براساس قانون منابع طبیعی مسؤولیتی در مناطق حفاظت شده ندارد.

به گزارش فارس، آنچه که در این گزارش بیشتر به چشم می‌آید ضعف در هماهنگی بین مسؤولان اجرایی مشهود است که نشان می‌دهد هنوز متولیان امر اهمیت وجود بالگرد و قابلیت‌های استفاده از آن را درک نکرده‌اند.

وقتی بالگردی برای همین منظور در استان تامین شده توضیحات مسؤولان و متولیان امر از بین رفتن حتی یک هکتار مناطق جنگلی و منابع طبیعی هم توجیه است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول