اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی شعر و داستان انگیزه‌ای برای استقامت می‌شود/ روایت واقعه چوار ایلام به قلم نویسنده اهل فارس

عین‌الله نوروزی اهل کربال شهرستان خرامه، معلولی است که موانع را به زانو درآورده و سالها است به عنوان شاعر، نویسنده، کارآفرین در رشته پیکرتراشی و مجسمه‌سازی فعالیت می‌کند؛ او همچنین مشاور شهردار منطقه پنج شهرستان شیراز و مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز در امور معلولین و جانبازان است.

وقتی شعر و داستان انگیزه‌ای برای استقامت می‌شود/ روایت واقعه چوار ایلام به قلم نویسنده اهل فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عین‌الله نوروزی اهل کربال شهرستان خرامه، معلولی است که موانع را به زانو درآورده و سالها است به عنوان شاعر، نویسنده، کارآفرین در رشته پیکرتراشی و مجسمه‌سازی فعالیت می‌کند؛ او همچنین مشاور شهردار منطقه پنج شهرستان شیراز و مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز در امور معلولین و جانبازان است.

نوروزی در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به اینکه  چگونه به سرودن شعر روی آورده است، گفت: رویکردم  به سرودن  شعر به دوران تحصیل در دبیرستان باز می‌گردد اگر چه شاعری را از کسی به ارث نبردم امّا منشأ ذوقم از دوران تحصیلات دبیرستان در کنار استادان ادبیات فارسی و همچنین دوست همکلاسی شاعرم  شهید فردین ایزدی آغاز شد و چون شیفته این هنر بودم سال دوّم دبیرستان تحصیلاتم را در رشته فرهنگ و ادب  دنبال نمودم.

وی گفت: در سال ۱۳۶۷ در شهرستان خَرامه، محفلی به اتّفاق شاعران و نویسندگان ادبیات داستانی و نمایشی پی ‎ریزی شد که کانون شهدای دانش ‎آموزی نام گرفت.

این شاعر افزود: بنده از همان سال، ضمن تحصیل به فعالیت‌های فرهنگی هنری از جمله، نمایشنامه ‎نویسی، داستان ‎نویسی و بازیگری تئاتر در این کانون مشغول شدم و نیز شهادت دو تن از دوستانم به نام شهید منصور زارع و شهید فردین ایزدی و تأمّل در وصیت‌ نامه شهدای دوران دفاع مقدّس، باعث تعلّق خاطر فراوان بنده نسبت به آرمان‌های دفاع مقدّس شد.

نوروزی بیان داشت: حضور مستمر در جشنواره‎ های تئاتر و سرود دانش ‎آموزی، شرکت در مسابقات فرهنگی هنری مناسبت‎های ویژه صدا و سیمای مرکز فارس و شبکه ‎های سراسری رادیو و تلویزیون تا پایان دوره متوسطه ادامه داشت.

 وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۲ با اخذ دیپلم فرهنگ و ادب از دبیرستان سیّد جمال‌الدین اسدآبادی شیراز، به دلیل مشکلات خانوادگی از ادامه تحصیل در مراکز عالی باز ماندم و در اسفندماه همین سال به ‎منظور گذراندن خدمت سربازی، عازم مرکز صفر پنج کرمان شدم و پس از طی کردن دوره آموزشی به شهرستان دزفول رفتم.

این معلول جسمی حرکتی بیان کرد: تأثیرپذیری بنده از مشاهدات آثار هشت سال دفاع مقدّس در مناطق مرزی و جنگ‎زده جنوب، باعث شد که  بر اساس تکلیف الهی و به ‎منظور تجدید میثاق با آرمان‎های مقدّس امام شهدا (ره)، گوشه‎ای از رشادتها و حماسه ‎آفرینی‎ اسطوره‎ های جاوید دفاع مقدّس را با توکّل به خدا و استمداد از انفاس قدسی ائمه معصومین (علیهم‎السلام) و شهیدان خدایی، داستان «روز خونبار» را به رشته تحریر درآورم و پس از ترخیص شدن از نظام مقدّس سربازی در سال ۱۳۷۹ به دلیل بحران خشکسالی منطقه کُربال از زادگاه خویش به شیراز مهاجرت کردم که پس از آن حضور در محافل ادبی، باعث شد به‎ صورت جدی‌تری به سرودن شعر و نویسندگی بپردازم.

عضو هیئت امناء جامعه معلولین فارس بیان داشت: شرکت در مسابقات و جشنواره‎ های فرهنگی  هنری از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ‎های دفاع مقدّس، حوزه هنری تبلیغات اسلامی، کانون مساجد، جشنواره ره‎آورد سرزمینِ نور، شب‎های شعر خورشید ولایت (مؤسسه آفرینش ‎های هنری آستان قدس رضوی) همچنین سفر در اقصی نقاط کشور برای شعرخوانی در جشنواره‌ها و همایش‌های ادبی و یادواره‎ های شهدای دفاع مقدّس تا سال ۱۳۸۶ باعث شد که علاقه‎ مندی خود را با حضور در این عرصه‌ ها نشان دهم.

نوروزی بیان کرد: زیارت بارگاه ملکوتی امام عشق حضرت سیّدالشّهدا، به‎ عنوان بزرگ‎ترین آرزوی شیرین هر مسلمانی، در تمام دعاها و زیارت‎ها تبلوری عینی می‎یابد. شعله‎ ور شدن عطش عشق زیارت قبر شش‌ گوشه سیدالشهدا در دلم ریشه دواند که در این  سفر زیارتی که   در دی‎ماه ۱۳۸۷ افتخارش نصیبم گردید، در زمان بازگشت از عتبات عالیات در اثر واژگونی اتومبیل حامی زائران از ناحیه کمر به‎ شدت آسیب دیدم و دست سرنوشت  مرا روی ویلچر نشاند.

بی هیچ واهمه با افراد سالم به رقابت پرداختم

وی در پاسخ به اینکه آیا معلولیت تأثیری در فعالیتهای شما داشته است؟ بیان داشت: پس از سه سال انزوا و گوشه‌ گیری، با لطف الهی  با اراده‌ای مصمّم و روحیه‎ ای بالا، اوقات فراغت خود را مجدد صرف مطالعه در متون ادبی، سرودن شعر و نوشتن مقالات ادبی، نمایشنامه‌ نویسی، قصّه، رمان، داستان‌ نویسی و همچنین تحقیق و پژوهش در تاریخ و عرفان نمودم.

نوروزی اضافه کرد: کتاب «حدیث عشق» یکی از پرفروش ‎ترین آثار بنده در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات بین‎المللی نوید شیراز چاپ و منتشر گردید; در زمینهٔ سرودن شعر فعّال بودم و شعرهایم بیشتر به‎ صورت پراکنده در برخی از نشریات ازجمله صفحه هنر و اندیشه روزنامۀ «خبر جنوب»، مجله «پیک امید» کمیته فرهنگی جامعه معلولین فارس و ماهنامه فرهنگی تربیتی «ندای دوست» کانون ره پویان مکتب اهل‌بیت (علیهم‎السلام) انتشار یافت.

عضو هیئت‌امنا موسسه آسیب های نخاعی فارس خاطرنشان کرد: ذوق و قریحه بنده به سرودن شعر باعث شد که به درخواست دوستان نخستین مجموعه اشعار خویش را با عنوان «اشک سحر» در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات بین‌المللی نوید شیراز به رشته تحریر درآورم و در کنار نویسندگی و کارآفرینی در همایشها و جشنواره‌ های ادبی سراسری شرکت کنم و با افراد سالم بدون هیچ تفاوتی، به رقابت بپردازم.

روایت آن قهرمان ملی در دقیقه 55

نوروزی بیان داشت: در پی بیانات مقام معظم رهبری در ۳۰ آبان ماه امسال به دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان ایلام و اشاره معظم له به حادثه بمباران زمین فوتبال چوار و نقش نویسندگان و هنرمندان در بازتاب و شناساندن ابعاد این حادثه، اندیشه نوشتن داستان بلند "دقیقه ۵۵" بر اساس فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار ایلام، در ذهن و  قلمم مجسم گردید که کتاب چهارم خویش را با عنوان "دقیقه ۵۵" برای علاقه‌مندان به نگارش درآورم.

 وی اضافه کرد: در این داستانی که در حال نگارش آن هستم، کوشش شده موضوع به‌گونه‌ای در ذهن مخاطب به تصویر کشیده شود که هیچ تحریف تاریخی در این موضوع صورت نگیرد و این سوژه با واقعیت نزدیک باشد، «داستان دقیقه ۵۵» حکایت زندگی قهرمان ملی است که در برهه حساس جنگ در یک منطقه محروم مرزی  تمام هم‌ و غمش و اوقات فراغتش، صرف عشق به وطن،  دستگیری، گره‌ گشایی، دلجویی و خدمت‌ رسانی به هموطنانش است.

نوروزی اظهار داشت: آنچه موضوع این داستان را دلنشین و خواننده را با قهرمانان آن نزدیک، همدرد و یگانه  می‌سازد، عجین شدن قهرمان داستان با فضای زندگی مردمی پرتلاش، صبور و زحمتکش است که سالیان سال در زیر پرتاب موشک‌ها و بمب‌افکن‌های رژیم بعث عراق دست از مقاومت برنداشته و همچنان استوار و جسور ایستاده‌اند و به کار و تلاش روزانه خویش ادامه می‌دهند. تمام شخصیتها، از ابتدا تا انتهای داستان با مخاطب همراه است، آنها دردی کشیده‌اند که تا به‌ حال هیچ جامعه بشری، چنین درد و رنجی ندیده و تحمل  نکرده‌اند.

به گزارش فارس، رمان « نهال‌های خشکیده» ، اشک سحر (مجموعه شعر)، گنجینه‌ عاطفه‌ها (مجموعه شعر)، شعر در سینما، سفر عشق (سفرنامه‌ زیارت عتبات)، خاطرات سبز (خاطرات دوران مقدس سربازی)، داستان کوتاه به نام روز مسابقه (داستانی از دوران دفاع مقدس)، خورشید انقلاب (مجموعه شعر جمع‌آوری‌شده از دوران انقلاب از شاعران پیرو خط امام) مجموعه ای از آثار این نویسنده و شاعر است.

انتهای پیام/س/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول