اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

شکارچیان آرام گرفتند اما برای چهل و یکمین بار آتش به جان میانکاله افتاد

وضعیت تالاب میانکاله حدود 10 روز است که آرام شده و خبری از یورش مسلحانه شکارچیان نیست اما این بار یک آتش سوزی با عامل انسانی بلای جان این تالاب بی آب شده است.

شکارچیان آرام گرفتند اما برای چهل و یکمین بار آتش به جان  میانکاله افتاد

به گزارش خبرنگار فارس، خبر رسیده است که روز گذشته حدود ۲۰ هکتار از میانکاله در جزیره «اسمال‌سای»، خلیج میانکاله در آتش سوخت. جزیره اسمال‌سای در تالاب پلنگان واقع شده و دومین جزیره دریای خزر از نظر وسعت بعد از جزیره آشوراده محسوب می‌شود اما به دلیل پایین رفتن سطح آب  تالاب از حالت جزیره خارج شده است.

عامل انسانی علت وقوع آتش سوزی در یکی از جزایر زیبای میانکاله

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس،  علت وقوع این آتش سوزی را عامل انسانی دانسته و اعلام کرد: در حال بررسی علت آن هستیم.

پوشش غالب گیاهی اسمال سای علفزار است و با پراکندگی زیاد درخت انار و بوته تمشک در آن  وجود دارد، اما این جزیره یکی از بی‌نظیرترین اکوسیستم‌های تالابی ایران را دارد.که آن را دارای جاذبه‌های شگفت انگیز طبیعی و زیست محیطی کم‌ نظیری کرده است.که عمده‌ترین آنها پوشش گیاهی ویژه و حیات وحش منحصر به فرد آن است و چشم اندازهای ساحلی، بیشه‌ای و خلیج گرگان، این بخش از استان مازندران و سواحل خزر را به یکی از جالب‌ترین نقاط گردشگری تبدیل کرده است.

حالا پس از حمله جمع 150 نفری شکارچیان به تالاب میانکاله به نظر می‌رسد که این آتش سوزی نیز نوعی اعلام اعتراض به عدم صدور پروانه شکار باشد.

چهل یکمین حریق بی‌سابقه در میانکاله به ثبت رسید

 مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه حریق در فصل زمستان در این تالاب یک اتفاق بی‌سابقه‌ای است، گفت: این حریق چهل و یکمین حریق است که در میانکاله شاهد آن هستیم.

از حدود 20 روز پیش در سه مرحله جمعی 150 نفره از شکارچیان محلی بدون کسب مجوز شکار به صورت هماهنگ طی سه مرحله به اعتراض به عدم صدور پروانه شکار وارد تالاب میانکاله شدند که این ورود غیرقانونی منجر به درگیری با محیط بانان و ورود نیروی انتظامی شد.

صحبت‌های اخیر استاندار گلستان درباره دخالت‌های محیط زیست مازندران در جزیره آشوراده، که گفته بود: در حوزه خلیج گرگان و شبیه جزیره آشوراده قانون‌گذار تکلیف را روشن کرده و اقدامات آنجا باید در شورای راهبری تصمیم‌گیری شود را برخی از کارشناسان دلیل جری شدن متخلفان دانستند.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه بیش از 10 روز است که وضعیت تالاب میانکاله آرام شده است، ابراز داشت: چند نفر از این متخلفین دستگیر شدند و پرونده قضایی برای آن تشکیل شده است.

وی اوضاع  میانکاله را آرام دانست و گفت: در جلسه شورای راهبردی استان که با حضور استانداری و نمایندگان محیط زیست و رئیس سازمان برگزار شد، تفاهم خوبی درباره نحوه مدیریت این تالاب صورت گرفت. و نمایندگان حاضر در جلسه بر روی مدیریت یکپارچه تالاب به توافق رسیدند.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: با توافق صورت گرفته همچنان مدیریت محیط زیست با مازندران خواهد بود اما مدیران استان گلستان بیشتر به دنبال توسعه گردشگری در این محدوه هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول