اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

اما و اگرهای تغییر کاربری پارک آفرینش بجنورد؛ آیا این طرح کارشناسی شده است؟

تغییر کاربری پارک آفرینش بجنورد به پارک بانوان، تنها پارک عمومیِ در دسترس غرب این شهرستان که با تصمیم شورای شهر و شهرداری بجنورد و همچنین با حمایت مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی صورت گرفته، باعث نقدهای فراوانی در این خصوص شده است، نقدهایی که شاید با تأمل در آن منطقی بودن آن را قوت ببخشد.

اما و اگرهای تغییر کاربری پارک آفرینش بجنورد؛ آیا این طرح کارشناسی شده است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، خانم‌های دهه‌های اخیر بازمان قدیم خیلی متفاوت‌اند؛ چراکه دیگر مثل نسل‌های گذشته مجبور نیستند برای شستن ظرف و لباس آب از چاه‌ بکشند و یا به چشمه و رود اطراف خانه مراجعه کنند.

بانوان امروزی حتی آن‌قدر سرشان شلوغ نیست که از شدت سروصدای بچه‌های قدونیم‌قد، روسری به پیشانی ببندند و نان تنوری بپزند.

امروزه لباس‌شویی‌ها، سبزی خردکن‌ها، چرخ‌گوشت‌ها، پلوپزها و چنین وسایلی کار خانم‌ها را آسان کرده و کارهای منزل به‌صورت رباتیک جلو می‌رود.

با توجه به اینکه حجم زیادی از فعالیت‌های بانوان کاسته شده، برخی نیاز به تحرک و ورزش را از طریق رفتن به باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی برطرف می‌کنند، هرچند برای همین امر نیز مخارج بالایی برای لباس و کفش و چه و چه صرف می‌شود.

با این‌ وجود جای خالی یک محیط مناسب، رایگان، امن و بانشاط برای بانوان در فضای اجتماعی حس می‌شود، به نظر می‌آید در خراسان‌شمالی این نوع محیط با امکانات برای ورزش مقرون‌به‌صرفه و مناسب بانوان هنوز فراهم نشده است.

وجود پارک یا مکانی که بانوان بتوانند به‌راحتی در آن حضورداشته باشند و بتوانند با خیالی آسوده ورزش کنند یکی از دغدغه‌های نه‌تنها بانوان بلکه خانواده‌های نیز می‌تواند باشد، قشری از جامعه که اگر شاداب باشند خانواده‌ها نیز شاداب‌اند.

با نگاهی به وضعیت پارک‌های بانوان در خراسان‌شمالی خواهیم که 6 پارک اختصاصی در 8 شهرستان وجود دارد، پارک‌هایی که به‌زعم بسیاری از خانم‌ها، شاید کمیتشان بر کیفیتشان بچربد.

اما «تغییر پارک آفرینش بجنورد به پارک بانوان»، این تصمیم شورای شهر و شهرداری بجنورد بود که با حمایت مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی گرفته شد و در چند روز گذشته باعث نقدهای فراوانی در این خصوص شده است، نقدهایی که شاید با تأمل در آن منطقی بودن آن را قوت ببخشد.

۲۰ هزار مترمربع از پارک آفرینش تبدیل به پارک بانوان می‌شود

علی کشمیری، معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد، یکی از نیازهای بانوان به‌عنوان نیمی از جامعه، ورزش است لذا یکی از وظایف شهرداری فراهم آوردن فضایی برای استفاده بانوان با محدودیت‌های حداقلی از امکانات رایگان است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد ادامه داد: برای پارک بانوان بجنورد ایده‌های مختلفی وجود داشت که به دلایل مختلف هیچ‌کدام به نتیجه نرسید.

وی افزود: پس از بررسی‌های متعدد پارک آفرینش بجنورد به دلایلی همچون امنیت بالا، امکانات داخل پارک ازجمله لوازم ورزشی، پیست اسکیت، رستوران و کافی‌شاپ مناسب و استفاده اندک شهروندان از آن انتخاب شد.

کشمیری با اشاره به اینکه ۲۰ هزار مترمربع برای این پارک در نظر گرفته‌شده است، گفت: از کمک‌های دولتی برای محصور کردن فضا بهره خواهیم برد همچنین امکانات نیز آماده بهره‌برداری است.


معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد از لزوم دیوارکشی فضا به مساحت ۵۰۰ مترمربع خبر داد و بیان کرد: مهندسان شهرداری سعی دارند با نماسازی زیبا حالت حصارکشی را از بین ببرند.

وی افزود: مجموعه مهربانو برای جمعیت بانوان بجنورد کفاف نمی‌داد؛ همچنین از مجموعه سربسته پارک مهربانو به‌خوبی استفاده می‌شود اما بانوان رضایت مناسب از فضای باز این پارک را ندارند لذا پارک آفرینش برای ورزش در فضای باز بسیار مفید است.

کشمیری در پاسخ به این سؤال که پیش‌ازاین پارک آفرینش مورداستفاده مسافران بود، تصریح کرد: اولویت اختصاص فضای شهری و امکانات به بانوان خود شهر است و نه مسافران.

وی در انتها گفت: بااین‌حال پیش‌ازاین نیز استقرار مسافران در محل موردنظر ممنوع بود و مسافران باید در ضلع شرقی اتراق می‌کردند لذا عملاً تفاوتی ایجاد نشده است؛ ضمن آنکه امکانات ضلع شرقی نیز برای استفاده بیشتر مسافران افزوده خواهد شد.

اردیبهشت‌ماه پارک آفرینش به بانوان تحویل داده می‌شود

ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به تصویب ایجاد دومین پارک بانوان بجنورد در مجموعه آفرینش این شهر، اظهار کرد: خراسان‌شمالی هم‌اکنون ۶ پارک بانوان در خراسان‌شمالی در اختیار بانوان استان هستند.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی بیان کرد: تنها محیط پارک بانوان بجنورد مجموعه مهربانو است که پاسخگوی نیاز شهر نیست.

وی با تأکید بر اینکه وجود پارک مختص بانوان در همه جهان وجود دارد، افزود: بانوان باید محیط تفریحی و ورزشی مختص خود داشته باشند و این موضوع تازگی ندارد.

یغمایی بیان کرد: عملیات اجرایی پارک بانوان از دهه فجر آغازشده و این مسئله تا اردیبهشت‌ماه به پایان رسیده و در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی امنیت منطقه را یکی از مزیت‌های این پارک عنوان کرد و گفت: نهادهای امنیتی، قضائی و تخصصی ازجمله شهرداری و شورای شهر این محیط را برای ایجاد پارک بانوان تأیید کردند.

وی افزود: درون پارک آفرینش رستوران، سوله ورزشی، سرویس بهداشتی، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و پیست اسکیت وجود دارد که می‌تواند خدمات بهتری را به بانوان ارائه دهد.

یغمایی تصریح کرد: همه مسئولان از این موضوع حمایت می‌کنند و این مسئله سرعت پروژه را افزایش خواهد داد.

ایجاد پارک جدید یا تغییر پارک‌های موجود!

در حالی خانم یغمایی از ایجاد پارک جدید در بجنورد صحبت می‌کنند که تاکنون و در حضور چندساله وی در سکان امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی، پارک جدیدی برای بانوان در بجنورد ایجاد نشده است و هر 2 پارک موجود در بجنورد از تغییر پارک‌های عمومی و کاستن از سرانه فضای سبز عموم مردم انجام‌ شده است.

این تغییر کارشناسی شده نیست!

سید محسن موسوی، عضو شورای شهر بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان در خصوص تبدیل پارک آفرینش بجنورد به پارک بانوان، اظهار کرد، این پارک که به‌عنوان دومین پارک بانوان در بجنورد شناخته می‌شود در محل کنونی پارک آفرینش در حال احداث است.

وی گفت: کار کارشناسی دقیقی در این خصوص انجام‌نشده و صرفاً به ارزیابی‌های درون‌سازمانی شهرداری اکتفا شده است.

عضو شورای شهر بجنورد افزود: پارک آفرینش تنها پارک در دسترس در غرب بجنورد بود که پس از تصویب شورای شهر به پارک بانوان مبدل خواهد شد و هم‌اکنون نیز مراحل فنی و زیرساختی آن در حال انجام است.

موسوی بیان داشت: طبق صحبت‌های موافقین این طرح، با توجه به اینکه در شرق بجنورد و در محل شهربازی بجنورد، پارک بانوان وجود دارد، نیاز است در تقارن آن و در غرب بجنورد برای بانوان پارکی در نظر گرفته شود و پارک آفرینش این بستر را دارا بوده است.

وی تصریح کرد: به نظر من در این طرح کارشناسی دقیقی در خصوص میزان بازدهی این پارک صورت نگرفته است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: پارک آفرینش در محل ورود مسافر به بجنورد و همچنین محل تقسیم مسافرین به خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد که اگر موضوع مهم مسافران را نیز در نظر نداشته باشیم، هم‌اکنون در غرب بجنورد پارکی برای حضور خانواده‌های بجنوردی وجود ندارد و این‌یک آسیب می‌تواند قلمداد شود.

موسوی در پایان در خصوص شفاف‌سازی رأی به این طرح نیز اعلام کرد، رأی وی به این طرح منفی بوده است.

اما مردم هم در این رابطه نظرات خاص خود را داشته‌اند، به همین دلیل خبرنگار خبرگزاری فارس بین مردم در محل پارک آفرینش رفته تا نظرات آن‌ها را نیز جویا شود.

 

این تغییر کارشناسی شده بود!

اما نظر جمشید عین بیگی، رئیس شورای شهر بجنورد متفاوت است و در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با توجه به‌ضرورت برخورداری بانوان بجنوردی از فضای پارک‌ها و فضایی که کمترین اشراف از ساختمان‌های مجاور را داشته باشد تا ورزش و پیاده‌روی خود را با آسودگی انجام دهند از ۳ نقطه پیشنهادی، تصمیم بر تغییر کاربری این پارک به پارک بانوان گرفته شد.

وی گفت: بخش بهره‌مندی مسافرین به همراه امکانات بهداشتی و رفاهی نیز حفظ‌شده و همچنین اتراقگاه‌های مسافرین در ورودی‌های شهر بجنورد پیش‌بینی‌شده است.

رئیس شورای شهر بجنورد افزود: در آینده توسعه پارک آفرینش به سمت  دادسرا و پارک اروند خواهد بود و این موضوع پیش‌بینی‌شده است.

وی بیان داشت: کار کارشناسی این موضوع را واحدهای عمرانی شهرداری انجام داده‌اند و موضوعاتی مانند عفاف و حجاب نیز در ستاد امربه‌معروف مطرح‌شده و نظرات از برخی صاحب‌نظران گرفته‌شده است.

عضو شورای شهر بجنورد افزود: کمیته‌ای در شهرداری با ترکیبی از بانوان و همچنین امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی، کار کارشناسی این موضوع را انجام داده و معتقد هستیم باید نقد در این موضوع انجام شود تا کار ناپخته‌ای مانند استخر روباز بانوان که هم‌اکنون بلااستفاده مانده نشود.

عین بیگی تصریح کرد: در هر کاری قطعاً تعدادی رضایت دارند و تعدادی نیز ناراضی خواهند بود و چیزی که مشخص است در بجنورد جای دیگری برای ایجاد پارک بانوان وجود ندارد.

وی در پایان گفت: فرایند رأی‌گیری این طرح نیز این‌طور بود که  این طرح ابتدا در کمیسیون فرهنگی مورد ارزیابی قرارگرفته و بعد در کمیسیون عمران و سپس در صحن شورا به رأی گذاشته‌شده است.

طرح مجدداً بررسی شود

پس از کش‌وقوس فراوان خبری به‌صورت غیررسمی به نقل از استاندار خراسان‌شمالی منتشر شد در این خبر آمده است، بر اساس دیدگاه و توصیه استاندار محترم که به فرمانداری بجنورد اعلام‌شده، این پارک در مسیر رفت‌وآمد مسافران و در نزدیکی دستگاه‌های پررفت‌وآمد مانند بیمارستان دادگستری  آب‌وفاضلاب،  بهداشت و درمان،  جهاد کشاورزی، محیط‌زیست و.... بوده و از همه مهم‌تر مصلی نماز جمعه که محل برگزاری مراسمات متعددی است و  نمازگزاران و شرکت‌کنندگان در سایر مراسمات نیز از آن استفاده می‌نمایند و همچنین این پارک در طول کانال خندق بوده که محل نمازخانه سرویس بهداشتی و رستوران غذاخوری هم در محدود دیوارکشی قرار دارد و محلی برای استراحت و اتراق زائران امام هشتم(ع) نیز است لازم است موردبررسی مجدد قرار گیرد.

اما ادامه روند ساخت‌وساز شاید نشان از جدی نبودن این دستور و یا جدی نگرفتن آن باشد!

هزینه‌های اضافی به دلیل تصمیات غیرکارشناسی

متأسفانه در خراسان‌شمالی و مخصوصاً بجنورد مردم شاهد تصمیماتی با هزینه‌های بالایی بوده‌اند مانند استخر روباز بانوان که بر روی کوهی در حوالی پارک بش‌قارداش ایجاد و در زمستان مراسم افتتاحیه‌ای برای آن گرفته شد، این استخر که با هزینه میلیاردی ایجادشده بود هیچ‌وقت مورداستفاده قرار نگرفت.

همچنین ایجاد محل عبور دوچرخه دریکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های بجنورد که علاوه بر شلوغی، تعداد زیادی از ادارات که محل حضور ارباب‌رجوع نیز است، با محدودسازی خیابان و افزایش بار ترافیکی آن انجام شد و هم‌اکنون شاید روزانه تعداد انگشت‌شماری از مردم رغبت کنند در این محل دوچرخه‌سواری کنند!

سؤالاتی مانند در نظر نگرفتن کسبه‌ای که به امید حضور مسافرین در این پارک سال‌هاست در این محل فعالیتشان را شروع کرده‌اند و یا نبود هیچ پارک عمومی در این منطقه که خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و هم‌چنین نبود استراحت گاه مناسبی به‌جز این پارک در ورودی شهر دلایل تصمیم عجولانه و نبود کارشناسی خاصی در خصوص این موضوع است که شاید در آینده اعضای شورای شهر و شهرداری به این نتیجه برسند که همه چیز را به حالت اول برگردانند، البته به‌جز هزینه‌های انجام‌شده!

انتهای پیام/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول