اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

شناسایی سیارکی با سه قمر برای اولین بار

محققان برای اولین بار سیارکی به نام 130 الکترا را در منظومه شمسی شناسایی کرده اند که دارای سه قمر است. این پدیده موجب حیرت ستاره شناسان شده است.

شناسایی سیارکی با سه قمر برای اولین بار

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ویونیوز، ما به طور کلی با ایده چرخش سیارات به دور ستاره ها یا چرخش قمرها به دور یک سیاره آشنایی داریم. اما بسیاری از ما هنوز اطلاع نداریم که سیارک ها هم می توانند دارای یک یا چند قمر باشند.

برای نخستین بار مشخص شده که یکی از میلیون ها سیارک منظومه شمسی دارای سه قمر است. این سیارک 130 Elektra نامیده می شود.  گروهی از اخترشناسان به رهبری آنتونی بردئو از موسسه ملی تحقیقات نجوم تایلند در مقاله خود در این مورد نوشتند: الکترا اولین سیستم چهارگانه ای است که تاکنون کشف شده است.

 سیارک الکترا 260 کیلومتر (160 مایل) عرض دارد و اولین بار در سال 1873 کشف شد. اما اولین قمر آن به نام S/2003 (130) 1 حدود 130 سال بعد کشف شد. دومین قمر این سیارک موسوم به S/2014 (130) 1 در سال 2014 کشف شد. کشف سومین قمر سیارک یادشده در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کشف سیارک ها کار سختی است، زیرا آنها بسیار کوچکتر از سیارات هستند و نور خورشید رویت آنها را دشوار می کند. شناسایی قمرهای سیارک‌ها (در صورت وجود) سخت‌تر است، زیرا آنها معمولا به شکل لکه‌های بسیار ریز نور به نظر می رسند که اغلب توسط سیارک مادرشان محو شده اند.

S/2003 (130) 1 فقط 6 کیلومتر عرض دارد و در فاصله متوسط 1300 کیلومتری به دور الکترا می گردد. S/2014 (130) 1 تنها 2 کیلومتر عرض دارد و میانگین فاصله مداری آن 500 کیلومتر است. قمر تازه کشف شده S/2014 (130) 2 نام دارد و حتی کوچکتر و نزدیکتر است. این قمر فقط 1.6 کیلومتر عرض داشته و در فاصله مداری متوسط 340 کیلومترقرار دارد و همچنین 15000 بار کم نورتر از خود سیارک الکترا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول