اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  پژوهش

دانشگاه‌ها 15 درصد بودجه‌شان را باید به پژوهش تخصیص دهند

وزیر علوم گفت: از بودجه کل دانشگاه، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. دانشگاه ها بودجه پژوهشی را مستقل کنند؛ یعنی خود معاون تصمیم بگیرد و چک امضاء کند.

دانشگاه‌ها 15 درصد بودجه‌شان را باید به پژوهش تخصیص دهند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد علی زلفی گل در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها و روسای پژوهشگاه های کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه باید با پشتوانه تجربیات ۴ دهه گذشته، گام های موثری برای علم و فناوری برداریم و شاخص های علمی را ارتقاء دهیم، گفت: ما خوشبختانه منابع انسانی سرشاری داریم و یکی از عوامل موثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که هم علاقه‌مند باشند و هم ظهور و بروز داشته باشد.

وی گفت: نظام ملی نوآوری در کشور حال تکامل است، ما در این دوره در پی این هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع الاطراف ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.

 به گفته زلفی گل در طرح جدیدی که در معاونت فناوری وزارت علوم دنبال می شود، هر عضو هیات علمی که شرکت دانش بنیان ایجاد کند، به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ التحصیل دانشگاهی در این شرکت، یک پایه تشویقی به او تعلق می گیرد. اگر عضو هیات علمی بتواند مجلات فارسی زبان را بین المللی کنند، امتیازات بیشتری به او اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه تولید علم برای کشور مرجعیت ایجاد و مصرف علم رفاه ایجاد می کند، افزود: ما به دنبال تولید و مرجعیت علم هستیم و در مقابل، جامعه در مقابل تغییرات دانش بنیان هم نباید مقاومت کند. در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش محور و آموزش مهارت محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جدی دنبال شود.

وزیر علوم از خیرالدین معاون فناوری وزارت علوم خواست که سند ملی نوآوری را تدوین کند و تاکید کرد: با دانشمندان و استادان و پژوهشگران رفتار توام با تحکم جواب نمی دهد،  البته تا یک جایی چهارچوب و شاخص باید داشته باشیم اما اگر می خواهیم از نهایت پتانسیل دانشگاهیان و پژوهشگران استفاده کنیم، باید بدانیم که ترغیب و تشویق بیشتر جواب می‌دهد. معاونان پژوهشی دانشگاه ها بدانند که آیین نامه ارتقا، وحی منزل نیست و می توانید تغییرش دهید. در سیستم علمی نباید حسادت نداشته باشیم؛ کسی که مدیر علمی می شود باید خیلی سخاوتمند باشد.

* تسهیل رفت و آمد اساتید به خارج از کشور برای گذراندن دوره های پژوهشی

وی با تاکید بر تسهیل رفت و آمد اساتید به خارج از کشور برای گذراندن دوره های پژوهشی، خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع باید تسهیل شوند. خوب نیست که ما از بالا بگوییم دانشگاه ها چه کنند تصمیم با خود شماست و دانشگاه ها باید به ما بگویند چه کار کنیم.

وزیر علوم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره بحث تربیت دانشمند برای آینده، گفت: ما باید در بحث نخبه گزینی و نخبه پروری جدی باشیم که البته بخشی به آموزش و پرورش برمی گردد. باید در رشته های علوم پایه و علوم انسانی توزیع متوازن صورت گیرد. اینکه به طور مثال دانش آموزی مدال المپیاد ریاضی کسب کرده اما به دلیل دغدغه اشتغال در رشته دیگری درس می خواند، یک عیب است. وظیفه ما این است که برای مدال آوران و اشتغال آن برنامه ریزی کنیم. به طور مثال می توان آن ها را بورس کرد.

وی گفت: معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها باید سهمشان از بودجه های دانشگاه را بگیرند. از بودجه کل دانشگاه، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. دانشگاه ها بودجه پژوهشی را مستقل کنند؛ یعنی خود معاون تصمیم بگیرد و چک امضاء کند.

عباس امامی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول