اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

پاسخ‌ محققان به شایع‌ترین سوال مادران باردار

محققان به شایع‌ترین سوال مادران باردار که درباره میزان نرمال اضافه کردن وزن در طول این 9 ماه است، پاسخ دادند.

پاسخ‌ محققان به شایع‌ترین سوال مادران باردار

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از هندوستان تایمز، محققان تاکید می‌کنند، اگر زنان باردار می‌خواهند دیابت بارداری و پره اکلامپسی را از خود دور کنند، باید از شعار «دو نفر غذا خوردن» و «به اندازه‌ای که میل دارید بخورید» اجتناب کنند.

دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند. با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری ضروری است. پری اکلامپسیا نیز از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است که در ۵ تا ۷ درصد از حاملگی‌ها در کشورهای غربی رخ می‌دهد. این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار است که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود. 

نها گیل،  محقق هندی این مطالعه می‌گویند، وقتی صحبت از بارداری به میان می‌آید، مادران باردار احتمالاً دچار برخی افسانه‌ها می‌شوند. برخی از این موارد می توانند زنان باردار را در معرض خطر برخی از مشکلات سلامتی قرار دهند و مهم است که با پزشک خود مشورت کنند و از توصیه های ناخواسته همسایگان و بستگان پیروی نکنند.افزایش وزن سالم همان چیزی است که مادران باردار باید به دنبال آن باشند، زیرا افزایش بیش از حد یا وزن کمتر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

بررسی‌ها نشان داده، اگر مادران باردار بیش از اندازه وزن اضافه کنند، شانس ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا در بارداری افزایش می‌یابد.

وی هشدار می‌دهد، مادران باید مطمئن شوند که وزن لازم را در دوران بارداری به دست می‌آورند تا از زایمان زودرس یا تولد نوزاد کوچک جلوگیری کنند. این متخصص می‌گوید: «نوزادان کوچک در معرض خطر بیماری هستند یا ممکن است در رسیدن به نقاط عطف تاخیر داشته باشند. در روزهای اولیه زندگی شیردهی نیز دشوار می‌شود».

محقق این پژوهش تاکید می‌کند، افزایش وزن ایده آل بارداری به BMI قبل از بارداری یا اوایل بارداری (شاخص توده بدنی) بستگی دارد. دستورالعمل‌های افزایش وزن بارداری بر اساس موسسه پزشکی و شورای تحقیقات ملی بدین شرح است:

وزن قبل از بارداری و افزایش وزن توصیه شده: 

  ۱. کم وزنی (BMI زیر ۱۸.۵) ۱۳-۱۸ کیلوگرم

۲.  وزن طبیعی (BMI ۱۸.۵-۲۴.۹) ۱۱-۱۶ کیلوگرم

۳.  اضافه وزن (BMI ۲۵-۲۹.۹) ۷-۱۱ کیلوگرم.

۴.چاقی (BMI ۳۰ یا بیشتر) ۵-۹ کیلوگرم

به گفته نها گیل، اگر یک مادر دوقلو یا چند قلو باردار باشد، انتظار می‌رود طبق نظر پزشک وزن بیشتری اضافه کند.به طورکلی مادر باردار باید در ۳ ماه اول حدود ۰.۹ تا ۱.۸ کیلوگرم و در بقیه دوران بارداری حدود ۰.۵ کیلوگرم در هفته وزن اضافه کند.

علاوه بر این کارشناسان تاکید می‌کنند،  مادران باردار ورزش کنند؛ ورزش سیستم عصبی سمپاتیک ما را تحریک می‌کند که به حفظ هموستاز مناسب برای افزایش تلاش سیستم های فیزیکی، متابولیک، تنفسی و قلبی عروقی کمک می‌کند. در دوران بارداری، سیستم متابولیک کند می‌شود و زمانی که افراد برنامه ورزشی داشته باشند متابولیسم آنها افزایش می‌یابد. همچنین لازم است آنها از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنند؛ از مصرف محصولات چرب یا قندی خودداری کنند؛ خود را درگیر یک رژیم تناسب اندام قبل از تولد کنند و سعی کنند به طور منظم پیاده روی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول