اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پوست و پروستات شایع‌ترین سرطان‌ در مردان همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شایعترین سرطان‌ها در مردان همدان به ترتیب پوست، پروستات، معده، مثانه و روده بزرگ را شامل می‌شود.

پوست و پروستات شایع‌ترین سرطان‌ در مردان همدان

فاطمه ترکمان‌اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به هفته ملی سلامت مردان ایرانی با شعار «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری (کرونا)، محافظت جمعی» بر اهمیت شیوه زندگی سالم و انجام واکسیناسیون به موقع با توجه به شرایط بیماری کرونا در این قشر تأکید کرد.

 وی شایع‌ترین بیماری‌های سرطان ایران و جهان را نام برد و گفت: متاسفانه سرطان دومین عامل مرگ در جهان به شمار می‌رود و شایعترین آنها در مردان ایران پروستات، معده، پوست، کولورکتال و مثانه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شایعترین سرطان‌ها در مردان استان همدان به ترتیب پوست، پروستات، معده، مثانه و روده بزرگ است افزود: در سال ۱۳۹۷، ۲ هزار و ۷۴۶ مورد جدید ابتلا به سرطان در استان همدان ثبت شده که ۵۴ موارد در مردان و ۴۶ درصد در زنان بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۶.۹ میلیون مرگ یا یک مرگ از هر ۶ مرگ در جهان به علت سرطان بوده است خاطرنشان کرد: سرطان ریه، پروستات، کلورکتال، معده و کبد شایع‌ترین سرطانها در مردان در دنیا است.

ترکمان اسدی با تاکید به اینکه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان، با تغییر یا اجتناب از عوامل خطر سرطان‌ها قابل پیشگیری است افزود: حفظ وزن طبیعی، رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزی، ورزش منظم و اجتناب از مصرف تنباکو شامل سیگار و تنباکو بدون دود از عوامل پیشگیری از بروز سرطانهای مختلف به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی ناسالم یک عامل خطر جهانی برای سلامتی به شمار می‌رود گفت: افزایش تولید غذاهای فرآوری شده، توسعه سریع شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی منجر به تغییر در الگوی رژیم غذایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: مصرف مواد غذایی با انرژی زیاد، چربی، شکر و نمک افزایش یافته و افراد زیادی مقدار کافی میوه، سبزی و سایر منابع فیبر غذایی مانند غلات دانه کامل دریافت نمی‌کنند و این تغییرات منجر به افزایش بروز بیماری‌های مزمن نظیر انواع سرطان شده است.

وی بیان کرد: اضافه وزن و چاقی که با میزان بیشتر چربی در بدن همراه است، موجب افزایش خطر سرطان‌های دهان، حلق و حنجره، مری، معده، پانکراس، کیسه صفرا، کبد، کلورکتال، پروستات و کلیه می‌شود و بنابراین کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی و حفظ یک وزن طبیعی در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی دارای انرژی و کالری زیاد مانند انواع فست فودها با ازدیاد وزن، خطر سرطان را افزایش می‌دهند گفت: گوشت قرمز فاقد فیبر و دیگر مواد مغذی ضد سرطان است و اغلب میزان بالایی از چربی اشباع شده دارد. 

وی با تاکید به اینکه مصرف زیاد گوشت قرمز با افزایش خطر سرطان کولورکتال همراه است افزود: با کاهش مصرف گوشت قرمز می‌توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد و از سوی دیگر، کباب کردن گوشت روی زغال یا سوزاندن آن موجب ایجاد مواد سرطانزا در آن می‌شود، بنابراین استفاده از روشهای سالم پخت گوشت توصیه می‌شود و اگر هم گوشت به روش کبابی آماده می‌شود، از حرارت زیاد اجتناب شود. 

ترکمان اسدی با بیان اینکه گوشت‌های فرآوری شده، نمک سود و دودی مانند سوسیس و کالباس با افزایش خطر سرطان روده بزرگ، راست روده و معده همراه ماست تصریح کرد: این اثر به واسطه ترکیبات نیتریت است که به این محصولات اضافه می‌شود و گوشت‌های نمک‌سود و دودی نیز خطر سرطان معده را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه چربی‌های اشباع و ترانس برای سلامتی مضر هستند و خطر بروز سرطان را بیشتر می‌کنند عنوان کرد: چربی‌های اشباع به طور عمده در محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و روغن‌های جامد یافت می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از گوشت در مقادیر متعادل و از نوع کم چربی، همچنین مصرف لبنیات کم چرب و استفاده از روغن مایع و کاهش میزان مصرف چربی‌های اشباع به کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن نظیر سرطان کمک می‌کند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیت بدنی را در پیشگیری از بیماری‌ها موثر دانست و افزود: کم تحرکی از عوامل خطر بیماری‌های مزمن و مرگ در جهان است و موجب افزایش خطر سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌شود و برآورد می‌شود که در صورت افزایش فعالیت بدنی، سالانه از ۴ تا ۵ میلیون مرگ جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه طبق برآورد از هر ۴ فرد بزرگسال، یک نفر فعالیت بدنی کافی ندارند گفت: فعالیت بدنی کافی، بروز سرطانهای مثانه، کولون، مری، معده و کلیه را در افراد بزرگسال کاهش می‌دهد و برای افراد بهبود یافته از سرطان، فعالیت بدنی میزان مرگ ناشی از تمام علت‌ها را کاهش می‌دهد و خطر عود مجدد سرطان را نیز کم می‌کند.

ترکمان اسدی با بیان اینکه دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی است که بیش از ۴۰ نوع آنها، مواد محرک یا سمی و سرطان‌زا هستند عنوان کرد: مصرف دخانیات منجر به افزایش خطر بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و افزایش خطر بروز بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان‌های سر و گردن، ریه، معده، مری، روده، مثانه، کلیه، خون می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ فرد مبتلا به سرطان ریه، ۹ نفر دخانیات مصرف می‌کرده‌اند گفت: قلیان نیز ۴۰۰ ماده سمی و سرطانزا دارد و تنباکوهای میوه‌ای علاوه بر این ۴۰۰ نوع سم، مواد مضرتری نیز دارند که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می‌شوند و می‌توانند باعث آلرژی، آسم و حساسیت شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هر وعده قلیان معادل ۱۰۰– ۵۰ نخ سیگار است خاطرنشان کرد: افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار اطرافیان خود هستند، در معرض افزایش خطر و ابتلا به همان بیماریهای افراد سیگاری قرار دارند و یک مرگ از هر ۱۰ مرگ ناشی از مصرف دخانیات در افراد در معرض دود سیگار اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول