اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حضور اتباع چین، ازبکستان و عربستان در شورش‌های ژانویه قزاقستان

کمیسیون عمومی حقیقت قزاقستان اعلام کرد در شورش و اغتشاشات ماه ژانویه سال جاری در این کشور ستیزه‌جویانی از کشورهای چین، ازبکستان و عربستان سعودی حضور داشتند.

حضور اتباع چین، ازبکستان و عربستان در شورش‌های ژانویه قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کمیسیون عمومی «حقیقت» قزاقستان از کشورهایی نام برد که شبه نظامیانی از آنها در شورش‌های ماه ژانویه امسال این کشور شرکت کردند.

«ایمان عمر اف»، وکیل مشهور قزاق در شبکه تلویزیونی «ک.ت.ک» نام کشورهای را که از آن ترویست‌هایی به این کشور  آمده‌اند، را اعلام کرد که بنابر اطلاعات تروریست‌هایی از کشورهای چین، ازبکستان و عربستان سعودی بودند.

پس از حوادث ماه ژانویه، با حضور وکلای مستقل قزاقستان با هدف تحقیق در مورد اغتشاشات، کمیسیون عمومی با نام «حقیقت» ایجاد شد.

بنابر اطلاعات آن، تنها در شهر آلماتی در حال حاضر 308 نفر که به دلیل شرکت در شورش‌های دسته جمعی در بازداشتگاه قرار دارند. بخش عمده آنها اتهامات را رد می‌کنند، اما هنوز آزاد نشده‌اند. هزار  و 962 پرونده قضایی شامل سرقت، تخریب عمدی اموال دیگران و نگهداری غیرقانونی مهمات افتتاح شده است.

در پی افزایش قیمت گاز مایع در قزاقستان، در اوایل ماه ژانویه سال جاری تجمعات اعتراضی گسترده‌ای برگزار شد. دولت قزاقستان در پی این اعتراضات استعفا داد، اما تظاهرات با این اقدام پایان نیافت بلکه گسترده‌تر و به شورش و اغتشاشات تبدیل شد.

این امر باعث شد که «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در سراسر این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کند و از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست اعزام نیروهای حافظ صلح کند.

به این ترتیب، به منظور برقراری نظم و قانون در یکی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای اولین بار از نیروهای حافظ صلح کشورهای عضو این سازمان استفاده شدند.

در تاریخ 13 ژانویه رئیس جمهور قزاقستان، پایان عملیات ضد تروریستی در اکثر مناطق این کشور را اعلام کرد.

در نتیجه شورش‌های ماه ژانویه در قزاقستان 225 نفر کشته شدند.    

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول