اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

فارس من| بازی با آمار اشتغال بومی‌ها در پارس جنوبی/ جوانان بوشهر بیکار و سرگردان

یکی از مهمترین اتفاقات در مسیر اشتغال‌زایی، مصوبه سهم ۵۰ درصدی نیروی بومی در منطقه پارس جنوبی است ولی علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته در دولت‌های مختلف و پیگیری نمایندگان ادوار مجلس، این موضوع آنگونه که انتظار می‌رفته محقق نشده است.


فارس من| بازی با آمار اشتغال بومی‌ها در پارس جنوبی/ جوانان بوشهر بیکار و سرگردان

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، مخاطبان با ثبت سوژه‌ای با عنوان «اشتغال حداکثری جوانان بومی در صنایع پالایشی و پتروشیمی بوشهر» در بخش فارس‌من خواستار پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران فارس شدند.

در توضیح سوژه ثبت شده آمده: وجود پالایشگاه‌های گاز و مجتمع‌های عظیم پتروشیمی در جنوب استان بوشهر باعث شده است این استان به پایتخت انرژی کشور لقب گیرد اما بعد از گذشت سالیان متمادی، آلودگی‌های زیست محیطی، محرومیت و بیکاری بومیان تحصیلکرده و جویای کار تنها عایدی مردم مظلوم و شریف استان بوشهر بوده است.

با وجود اینکه در این استان حدود ۹ درصد کل ذخایر گازی جهان و حدود ۴۸ درصد کل ذخایر گاز غنی شده میدان‌های مستقل کشور وجود دارد و بزرگترین میدان‌های نفتی محدوده فلات قاره ایران در این استان است و لیکن نرخ بیکاری جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال در تابستان سال جاری حدود ۱۷.۶ درصد می باشد.

جوانان بوشهر بیکار و سرگردان

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر اکثریت کارمندان و کارگران شاغل در قطب انرژی کشور، غیربومی و بعضاً پروازی هستند. تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌ کرده جنوب استان بوشهر در حالی بیکار و سرگردان به سر می‌برند که در اوج محرومیت و بدترین شرایط آب و هوایی، دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و تخصص فنی هستند ولی تقاضاهای کاری آنان در بایگانی صنایع مستقر خاک می‌خورد تا جای که بعضاً شاهد جذب نیروهای غیربومی و حتی گزینش‌های فامیلی در پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی هستند.

از زمان تأسیس و شروع به کار صنایع استفاده از بومیان در صنایع مستقر از جمله مطالبه اصلی جوانان جویای کار بوده اما آن گونه که باید زیرساخت‌های لازم توسط مسؤولان ارشد استانی برای رفع این مشکل فراهم نشده است. لذا خواست و اراده جدی جوانان تحصیلکرده در موقعیت فعلی این است که مطابق یک نقشه راه جامع که در آن نقش همه نهادهای مربوطه و مدیران ارشد مشخص شده باشد، اشتغال حداکثری جوانان بومی استان بوشهر به عنوان یک مطالبه بحق تا حصول نتیجه پیگیری گردد.

تنها ۱۵ درصد از شاغلان در عسلویه بومی هستند

 

در همین خصوص مصدق کشاورزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در جمع خبرنگاران با رد برخی ادعاها مبنی بر اشتغال بیش از ۳۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی اظهار داشت: بر اساس کد ملی بررسی کرده‌ایم و در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از نیروهای شاغل در پارس جنوبی بومی استان بوشهر هستند.

وی اشتغال را یک حق برای جوانان استان دانست و خاطرنشان کرد: پیگیری‌های بسیار زیادی برای تقویت اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی داشته‌ایم و امیدواریم در آینده شاهد بهبود این آمار باشیم.

 مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در مورد عدم استفاده از ظرفیت‌های استان نیز گفت: در حالی که در استان خصوصاً در جنوب استان کارگاه‌های بزرگ تولید نان داریم و همه ظرفیت‌ها وجود دارد، نان را به صورت پروازی به پارس جنوبی می‌آورند.

۴۱ درصدی نیروهای شاغل در پارس جنوبی بومی استان بوشهر است

سخاوت اسدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مصوبه اشتغال حداقل ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پروژه‌های پارس جنوبی مورد توجه ویژه قرار دارد اظهار داشت: در تمامی موارد استخدامی جذب حداقل ۵۰ درصدی نیروهای بومی در صنایع پارس جنوبی رعایت می‌شود.

وی از معرفی شرکت‌های متخلف به مراجع قضایی خبر داد و بیان کرد: در صورت عدم رعایت مقررات در جذب حداقل ۵۰ درصد نیروهای بومی در صنایع پارس جنوبی، با شرکت‌های متخلف برخورد جدی صورت می‌گیرد که حتی در مواردی به مراجع قضایی نیز معرفی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از اشتغال ۴۱ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی خبر داد و اضافه کرد: بر طبق آخرین آمار و مستندات اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مجموعا ۴۱ درصد مشاغل پایدار در منطقه در اختیار نیروهای بومی است.

اسدی با بیان اینکه این میزان به واسطه اجرا مقررات نسبت به سنوات قبل رو به بهبود است خاطر نشان کرد: میزان اشتغال نیروهای بومی شرکت‌های دولتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت نفت و گاز پارس جنوبی بیش از ۵۰ درصد است.

وی تصریح کرد: در سال‌های ابتدا راه‌اندازی پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی به سبب نبود امکانات و نیروی انسانی متخصص کافی، بخشی از اشتغال شرکت‌ها از سایر نقاط کشور بود که به واسطه شرایط و مقررات نمی‌توان تغییر داد.

 ساز و کار اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی فراهم می‌شود

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عسلویه با بیان اینکه بخش دیگر در بکارگیری نیروهای بومی در پارس جنوبی با توافقات انجام شده باید اجرا شود تصریح کرد: با توافق انجام شده با مسؤولان وزارت نفت ساز و کار اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی فراهم می‌شود.

وی گفت: مدیران این صنعت در استان بوشهر باید روند ارتقا آن را طی کنند و ادامه دهند.

استاندار بوشهر به مسؤولیت‌های اجتماعی پارس جنوبی پرداخت و اضافه کرد: منابع اعتباری مسؤولیت‌های اجتماعی این منطقه پارس جنوبی اعم پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر شامل عسلویه، کنگان، دیر و جم اختصاص دارد.

تناقض در آمار

به گزارش فارس، با این حال آمارهای مختلفی از میزان اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی منتشر می‌شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اعتقاد دارد  تنها ۱۵ درصد از شاغلان در عسلویه بومی هستند اما مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می گوید این آمار ۴۱ درصد است. این درحالی است که طبق مصوبه، سهم استان بوشهر در اشتغال بومی در پارس جنوبی بایستی ۵۰ درصد باشد.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول