اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تعیین حریم هزار کیلومتر از رودخانه‌های خراسان جنوبی

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: هزار کیلومتر نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان انجام شده و مطالعات ۱۲۱۴کیلومتر هم در حال انجام است.

تعیین حریم هزار کیلومتر از رودخانه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «محمدعلی شهابی» مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی  امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در دو سال گذشته مطالعه تعیین حریم و بستر در هزار کیلومتر از رودخانه‌های خراسان‌جنوبی با اعتبار 40 میلیارد ریال انجام و نقشه‌برداری شده است.

وی افزود: همچنین ۷۲ میلیارد ریال هم به نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر ‌یک‌هزار و ۲۱۴ کیلومتر اختصاص یافته است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مطالعات تعیین حریم و بستر ۵۰۰ کیلومتر دیگر از رودخانه‌های خراسان‌جنوبی با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به مرکز پیشنهاد شده که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری انجام خواهد شد.

شهابی گفت: نقشه‌های این حدود بستر و حریم برای جانمایی در سامانه کاداستر در اختیار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و برای جانمایی در طرح‌های هادی و تفصیلی در اختیار اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حد و بستر رودخانه‌ها با هدف جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی هنگام عبور سیلاب‌ها، رفع تصرفات غیرقانونی مجاوران رودخانه‌ها و شناسایی محدوده‌های حاکمیتی دولت تعیین می‌شود.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی اضافه کرد: لایروبی و رفع تصرفات در رودخانه چاه دراز نهبندان به طول چهار کیلومتر از محل اعتبارات ملی آغاز شده و لایروبی رودخانه شاهرود در بیرجند حد فاصل روستای امیرآباد تا حاجی‌آباد به طول سه کیلومتر در حال انجام است.

شهابی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار و ۸۳۰ مترمربع رفع تصرف حریم و بستر رودخانه‌های استان انجام شده و ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای رفع تصرف و لایروبی رودخانه‌ها اختصاص یافته که قرارداد لازم با پیمانکار هم منعقد شده است.

وی تأکید کرد: هرگونه بهره‌برداری اعم از ساخت‌وساز و توسعه کشاورزی در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع بوده و ایجاد هر نوع اعیانی، حفاری، دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی و مسیل‌ها نیز ممنوع بوده مگر با اجازه وزارت نیرو، در غیر این صورت با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی از مردم خواست قبل از هر گونه ساخت‌وساز یا خرید و فروش ملک در حاشیه رودخانه‌ها نسبت به اخذ استعلام‌های لازم از شرکت آب منطقه‌ای اقدام کنند.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول