اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های امنیتی، انتظامی و تجاری محور رایزنی مقامات ایران و قرقیزستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک با وزیر کشور قرقیزستان دیدار و طرفین در مورد همکاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت و گو کردند.

همکاری‌های امنیتی، انتظامی و تجاری محور رایزنی مقامات ایران و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سعید خرازی» سفیر جمهوری اسلامی ایران با «اولان نیاز بک اف» وزیر کشور قرقیزستان ملاقات در مورد همکاری‌های امنیتی و انتظامی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

«نیاز بک اف» با اشاره به افزایش جرائم سازمان یافته و گسترش مواد مخدر و نیز  فعالیت گروه‌های تروریستی، موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دو کشور که در سال ۲۰۱۹ امضا شد را پایه و اساس خوبی برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های امنیتی و انتظامی دانست.

وی با توجه به اینکه در شرایط فعلی انجام جرائم با استفاده از فناوری‌های نوین در حال افزایش است بر ضرورت افزایش همکاری‌ها در بخش امنیتی و انتظامی تاکید کرد.

وزیر قرقیزی همچنین با ابزار نگرانی از تحولات افغانستان گفت: بعد از وقایع افغانستان قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته و افراط گرایی گسترش یافته و از این رو باید همکاری‌ها در این زمینه نیز افزایش یابد. 

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به ملاقات با « احمد وحیدی» وزیر کشور در سال جاری از رفتار و منش شهروندان ایرانی در قرقیزستان اظهار رضایت کرد و آنان را شهروندانی منضبط و تابع مقررات دانست و خواستار حضور بیشتر ایرانیان در این قرقیزستان خصوصا برای تجارت و سرمایه گذاری شد.

نیاز بک اف آمادگی کشورش را برای ارائه تسهیلات بیشتر به اتباع ایرانی برای اقامت و سرمایه گذاری نیز اعلام کرد.

خرازی نیز در این ملاقات ضمن تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در آسیای مرکزی، آمادگی کشورمان را برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه اعلام کرد.

 وی ضمن اشاره به شروع فرایند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، آن را زمینه خوبی نیز برای گسترش همکاری‌های امنیتی و انتظامی دو جانبه دانست.

خرازی با اشاره به سی امین سالگرد برقراری روابط دو کشور گفت: طی این مدت اسناد زیادی از جمله موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی میان دو کشور امضا شده که پایه خوبی برای همکاری‌های فیما بین است.

وی در ادامه با اشاره به  تحولات افغانستان و آثار و تبعات آن برای کشورهای منطقه اظهار داشت: دو کشور با خطرات مشترکی چون قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی مواجه هستند و جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر دارد و آماده است تجربیات خود را در اختیار کشور قرقیزستان قرار دهد.

سفیر ایران اتباع ایرانی را از جمله شهروندان خارجی که تابع نظم و انضباط هستند، دانست و خواستار ارائه تسهیلات بیشتر در زمینه صدور روادید و ثبت اقامت آنان در قرقیزستان شد و بر ضرورت اجرای رژیم لغو روادید میان دو کشور تاکید کرد. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول