اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

طرح بازار آب به میزبانی شهرستان خواف رونمایی شد

نخستین مرحله اجرایی طرح «بازار آب» با حضو ر جمعی از مسئولان در شهرستان خواف رونمایی شد.

طرح بازار آب به میزبانی شهرستان خواف رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خواف، زنگ بحران آب در کشور چند سالی است که به‌ صدا درآمده؛ بحرانی که به اعتقاد تحلیلگران با آثار تخریبی بالا در کمین اقتصاد ایران نشسته است. اما در مورد این موضوع در شهرستان خواف چاره اندیشی شد و در نتیجه، نخستین مرحله اجرایی طرح «بازار آب» در شهرستان خواف رونمایی شد.

در این طرح نخستین بانک و بازار حقوق آب و سامانه میرآب که به همت شرکت سپهر اندیشه طراحی شده بود در راستای اهداف طرح تعادل بخشی و تامین نیازهای آبی منطقه و رونق بازار آب و حفظ معیشت کشاورزان توسط مدیر و طراح پروژه ارائه شد.

محمد علایی مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی که به نمایندگی از مدیرعامل این ازمان در مراسم حضور داشت، اظهار کرد: هدف طرح بازار آب تعادل بخشی و تامین نیازهای آبی منطقه با همیاری کشاورزان و تشکل های کشاورزی بدون وارد آمدن خدشه ای به زندگی معیشتی آنان است.

وی افزود: بازار آب یک کار علمی، تحقیقی و پژوهشی است که بسیاری از کارشناسان و محققان روی این طرح کار کرده اند. معتقدم با مشارکت مردم و کشاورزان در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی بدون این که به سرمایه های آبی استان  و همچنین وضعیت معیشتی کشاورزان خدشه ای وارد شود مدیریت آب را اجرایی خواهیم کرد .

علایی همچنین از ظرفیت معادن در این شهرستان به نیکی یاد کرد و گفت: در صورت فعال شدن صنایع و معادن در این شهرستان می توان علاوه بر توسعه اقتصادی اشتغال ایجاد کرد. بنابراین ضروری است در خصوص تامین آب مورد نیاز این صنایع تفکر و اندیشه ای نو طراحی شود و بازار آب و فروش مازاد آب کشاورزی به این بخش می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: باید بین کشاورزی و صنعت یک رابطه صمیمی و هم سود ایجاد کرد و بازار آب راهکار مناسبی برای حفظ صنعت ،معدن و تجارت کشاورزی نوین است. بر اساس این طرح مالکیت حجم آب برحسب پروانه در بانک اطلاعاتی کشاورزان مشخص و محرز می شود و همچنین میزان برداشت و فروش مازاد آب در این طرح دیده شده است و به کشاورز حق داده می شود در چارچوب مقررات تعریف شده مازاد آب خود را به بخش صنعت بفروشد و این بدان معنا نیست که کشاورزی را تعطیل کند.بلکه باید به سمت کشاورزی نوین و استفاده از تکنولوژی روز برای آبیاری و کشت حرکت کند.

سنجرانی فرماندار شهرستان خواف نیز در این مراسم گفت: تفکرات نوین و عالمانه  در حفظ سرمایه های آبی  که در راستای حمایت از مردم صورت گیرد باید در دستور کار قرار داد.

جوادی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در این پروژه بنا است مازاد آب به قیمت واقعی به فروش برسد.

وی افزود: به آب باید نگاه تولیدی داشت؛ نه نگاه اقتصادی.

گفتنی است در پایان مراسم مهدی سالاری به عنوان مدیر امور آب شهرستان خواف معرفی شد و از خدمات تقی خاموشی مدیر سابق امور آب این شهرستان تقدیر شد.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول