اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

پروژه توسعه شبکه فیبر نوری در سراسر کشور افتتاح شد/ یک قدم بزرگ برای رفع محدودیت سرعت اینترنت

پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری با ارائه نیم میلیون پورت فیبر نوری از برنامه 3 ساله واگذاری 20 میلیون پورت کلید زده شد.

پروژه توسعه شبکه فیبر نوری در سراسر کشور افتتاح شد/ یک قدم بزرگ برای رفع محدودیت سرعت اینترنت

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، پروژه توسعه فیبر نوری (FTTx) امروز با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. در این مراسم معاونان وزیر و مدیران عامل اپراتورها هم حضور داشتند. 

با اجرای این پروژه تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون پورت پرسرعت فیبر نوری به منازل و کسب و کارها خواهد رسید. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون پورت، در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه اندازی می شود.

همزمان با افتتاح این پروژه سایت پایش طرح به آدرس IRANFTTX.IR هم معرفی شد که مردم می‌توانند روند توسعه طرح و تعداد پورت های منصوبه را در این سایت ببینند. در حال حاضر طبق اطلاعاتی که این سایت نشان می‌دهد تعداد یک و میلیون و ۳۴۷ هزار پورت FTTX و VDSL در این پروژه نصب شده که از این میان پانصد هزار پورت امروز افتتاح شده است و مابقی قبل از سال ۱۴۰۰ وجود داشته اند. 

*اگر فیبرنوری به منازل و کسب و کارها برسد دیگر چیزی به اسم محدودیت سرعت نخواهیم داشت

در این مراسم صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: برای اینکه پروژه امروز به ثمر بشیند کارهایی انجام شده که بخشی از این کارها مربوط به قبل است که توسعه پیدا کرده اند؛ اما به طور کلی ۷۰ درصد از اقداماتی که در این پروژه انجام شده، در نیمه دوم انسان صورت گرفته اند.

وی تاکید کرد: اگر فیبرنوری به منازل و کسب و کارها برسد دیگر چیزی به اسم محدودیت سرعت نخواهیم داشت؛ همچنین با توسعه فیبر نوری وضعیت تاخیر در شبکه هم بهبود می یابد.

عباسی اضافه کرد: از قبل هم رویکرد جهانی در توسعه شبکه مبتنی فیبر نوری و وایرلس (بی سیم) بوده است و شبکه مسی در بسیاری از کشورها در حال جمع آوری است. حتی شبکه وایرلس هم مبتنی بر فیبر نوری بوده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مزایای توسعه شبکه فیبر نوری گفت: برای مثال در کشور اسپانیا در این زمینه تحقیقی انجام دادند و اثر توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری بر کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست را مشاهده کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق آمارهای رسمی 10 درصد توسعه پهن باند می تواند باعث رشد یک درصدی تولید ناخالص ملی در کشورها شود؛ همچنین توسعه فیبر نوری افزایش اشتغال زایی را در پی خواهد داشت؛ زیرا پروژه ایجاد پوشش فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار در همه شهرهای کشور طی سه سال آینده نیاز به نیروی کار دارد که زمینه ساز اشتغالزایی در سال های پیش رو خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین توسعه 5G هم وابسته به توسعه فیبر نوری است، زیرا در توسعه 4G هم فیبر نوری مهم بود اما توسعه 5G بدون فیبر نوری غیر ممکن است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به رویکرد کشور در توسعه فیبر نوری گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که وضعیت برخی از کشورها در ضریب نفوذ پهن باند ثابت خوب است اما وضعیت آنها در ضریب نفوذ FTTX مناسب نیست. به عبارت دیگر این کشورها ضریب نفوذ پهن باند ثابت را به خوبی توسعه داده اند اما روی FTTX کار نکرده اند. ما هم در الگوی توسعه خودمان می توانیم به سمت افزایش ضریب نفوذ FTTX برویم.

وی توضیح داد: وقتی از  پهن باند ثابت صحبت می‌کنیم یعنی به سرعت های ۳۰ مگا بیت بر ثانیه و بالاتر اشاره دادیم که در این سرعت ها دیگر فناوری ADSL از چرخه خارج می شود و ۹ میلیون پورت ADSL که در کشور موجود داریم جز ضریب نفوذ پهپاد ثابت محسوب نخواهد شد. 

عباسی ادامه داد: از این رو در این مقطع می‌توانیم دیگر به سمت توسعه پهن باند ثابت نرویم و به جای آن به طور مستقیم افزایش ضریب نفوذ FTTX را دنبال کنیم و در مواردی که شرایط خاص یا استثنا به وجود می آید از تکنولوژی قدیمی‌ترVSDL استفاده کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه چند کشور در زمینه توسعه فیبر نوری وی گفت برای مثال در ترکیه و مالزی برنامه مشابهی را برای توسعه فیبر نوری داشتند اتحادیه اروپا هم چنین برنامه ای را تزیین کرده است.

وی توضیح داد: در ترکیه برنامه‌ای برای دسترسی خانوارها به سرعت بالا از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۳ تدوین شده است؛ مالزی هم یک برنامه ۵ ساله تدوین کرده است؛ اتحادیه اروپا هم برنامه دارد که تا سال ۲۰۲۵ دارد شبکه‌هایی با سرعت چند گیگابیت بر ثانیه ای داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت اینترنت ایران در جهان گفت: در اینترنت موبایل رتبه ۷۷ و در اینترنت ثابت رتبه ۱۴۳ را داریم که این عدد ها نشان می دهد وضعیت اینترنت موبایل در ایران خوب است اما وضعیت اینترنت ثابت در ایران نسبت به جهان خیلی بدتر است.

عباسی ادامه داد: در گذشته در سنجش سرعت اینترنت در جهان، متوسط سرعت را محاسبه می کردند اما حالا می‌گویند که میانه شاخص بهتری است. اگر میانه را هم حساب کنیم در موبایل در حالی که میانه در جهان ۲۹ مگابیت بر ثانیه است اما میانه ۲۴ را دادیم. در اینترنت ثابت در حالی که میانه ۶۰ مگابیت بر ثانیه است ما ۱۰ مگابیت بر ثانیه را محقق کرده ایم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در وضعیت تاخیر شبکه هم نسبت های مشابهی را رقم زده ایم؛ در حالی که اینترنت موبایل، دنیا در شاخص تاخیر در میانه ۲۹ میلی ثانیه قرار دارد ما تاخیر ۳۰ میلی ثانیه را داریم. در اینترنت ثابت میانه در دنیا ۱۰ است و ما میانه ۳۰ را داریم.

وی با اشاره به برنامه اقدام شبکه ملی اطلاعات که مصوب شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در این سند ایجاد پوشش ۸۰ درصدی برای خانواده ها و کسب و کارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه دیده شده است.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر می توانیم فقط به پنج درصد از خانوارها سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه را ارائه دهیم و با توجه به شرایط فعلی وزیر ارتباطات اعلام کردند که پروژه رساندن فیبر به منازل را در دستور کار قرار دهیم و این پروژه را تا رسیدن به ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری ادامه دهیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: بخش ارتباطات کشور متکی به بخش خصوصی است که جای خوشحالی دارد. برای تحقق پروژه فیبر نوری هم از کمک بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد و شرطی هم برای آنها گذاشته ایم. اینکه هر اپراتور در ۵۰۰ متری خود ظرف سی روز از درخواست مشتری برای دریافت پورت فیبر نوری باید این خدمت را به مشتری برساند.

وی یادآور شد: در اجرای این پروژه به دو بعد اقتصادی و توسعه متوازن فناوری در کشور توجه کرده‌ایم. ۱۶ درصد از خانوارها در تهران، ۲۲ درصد در کلانشهرها،  ۷ درصد در سایر استانها و ۴۶ درصد در سایر شهرها هستند و در این پروژه همچنان که باید برای اپراتورها توجیه اقتصادی وجود داشته باشد، مردم هم بتوانند در سراسر کشور از این خدمات استفاده کنند.

عباسی گفت: همچنین برای تسهیل اجرای این پروژه، مقررات حمایت های مالی و دولتی و مقررات کاهش هزینه از سوی وزارت ارتباطات پیش بینی شده است تا پروژه برای اپراتورها اقتصادی شود.

وی ادامه داد: همچنین در بودجه سال آینده بندی درباره اختیارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گنجانده شده که تعرفه های مصوب این سازمان درباره توسعه فیبر نوری، ملاک کار بخش‌های دیگر کشور قرار گیرد و برای مثال شهرداری با تعرفه های مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات به اپراتور ها سرویس دهی کند که اپراتورها بتوانند فیبر نوری را در کشور توسعه دهند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: همچنین یکی دیگر از نیازهای توسعه فیبر نوری در کشور تحریک تقاضا است؛ زیرا هم اکنون از یک میلیون و ۳۴۷ هزار پورت منصوبه فیبر نوری حدود ۲۵ درصد دایر شده است که نشان می دهد لازم است که مردم بیش از پیش از این سرویس استقبال کنند و برای رسیدن به این هدف لازم است با مقررات گذاری به تحریک تقاضا کمک کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از پیش‌نیازهای به ثمر رسیدن این پروژه داشتن پروانه های همگرا است. از این رو پروانه ها در جهت به ثمر رسیدن این پروژه ملی ساماندهی می‌شوند؛ زیرا معتقدیم اگر بخش ثابت کشور رشد کند کیفیت بخش موبایل هم بهتر خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: همچنین طبق هدف گذاری انجام شده تا پایان دولت سیزدهم باید ۱۰ درصد از شبکه موبایل 5G شود. برای این کار سال آینده مزایده فرکانس 5G را خواهیم داشت. همچنین اصلاح مدل اقتصادی هم در برنامه قرار دارد.

عباسی افزود: در برنامه سه ساله ای که برای توسعه فیبر نوری در کشور تدوین شده، نقشه راه ترسیم شده است. به این صورت که در سال ۱۴۰۰ مصوبات لازم را به تصویب رساندیم که بخشی از آنها تصویب شده و بخشی دیگر هم تا پایان سال تصویب خواهد شد و امروز هم ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری را افتتاح کردیم. در سال ۱۴۰۱ کار در کلان شهرها ادامه پیدا خواهد کرد و ۵ میلیون پورت فیبر نوری واگذار می‌شود. البته واگذاری ها از سوی اپراتورها انجام خواهد شد و برنامه هر اپراتور با نظر خودش تنظیم می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه اندازی می شود که در نهایت در سال ۱۴۰۳ به هدف مورد نظر برسیم.

عباسی یادآور شد: در این پروژه تولید تجهیزات مورد نیاز را با کمک سندیکای صنعت مخابرات در دستور کار قرار دادیم که بخش خصوصی بتواند خود را با این برنامه هماهنگ کند و از تجهیزات تولید داخل را استفاده کنیم.

رئیس رگولاتوری تصریح کرد: با اشاره به افتتاح سایت پایش طرح به آدرس IRANFTTX.IR، گفت: امروز که سایت معرفی شد یک میلیون و ۳۴۷ هزار پورت منصوبه نوری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۶۰ هزار پورت VDSL است. 

وی یادآور شد: راه اندازی این پروژه ها توسط اپراتورهای بخش خصوصی انجام می‌شود و وزارت ارتباطات بر فعالیت آنها نظارت حاکمیتی دارد. پورت هایی که امروز راه اندازی شد هم توسط شر کت های مخابرات، صبانت، فناپ تله کام و ایرانیان نت نصب شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول