اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کی‌یف: پیوستن به ناتو اولویت اوکراین است

پس از اظهارات روز گذشته سفیر اوکراین در انگلیس، یکی از سخنگویان رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد که عضویت در ناتو همچنان اولویت برتر اوکراین است.

کی‌یف: پیوستن به ناتو اولویت اوکراین است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه سفیر اوکراین در انگلیس در مصاحبه با شبکه «بی بی سی» از صرفنظر کی‌یف برای پیوستن به ناتو در صورت عدم حمله روسیه به این کشور خبرداده بود، یکی از سخنگویان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو قطعاً همچنان برای این کشور یک اولویت است.

«وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن در مصاحبه با رادیو بی بی سی تاکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست.

خبرگزاری «دویچه وله» آلمان در این خصوص گزارش کرد، یکی از سخنگویان دفتر رئیس‌جمهور اوکراین با رد این اظهارات تصریح کرد که آرزوی اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا یک اولویت برتر و قطعی است و وزارت خارجه این کشور نیز یک گام فراتر گذاشت و گفت که تضمین امنیت اوکراین در گرو پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو است.

«سرگئی نیکیفوروف» سخنگوی زلنسکی در این خصوص گفت: «این مسیر (پیوستن به ناتو) نه تنها در قانون اساسی منعکس شده است بلکه با رضایت کامل مقامات و جامعه است».

اوکراین: آرزوی اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا یک اولویت برتر و قطعی است و تضمین امنیت اوکراین در گرو پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو است.

 

در پی اعتراض مقام‌های اوکراین، سفیر این کشور در انگلیس مجبور به عقب‌نشینی از اظهارات خود شد و گفت: «ما هم‌اکنون عضو ناتو نیستیم و برای جلوگیری از جنگ آماده واگذاری امتیازات زیادی هستیم و این چیزی است که ما در گفت‌وگو با روسیه انجام می‌دهیم. ربطی به ناتو که در قانون اساسی آمده است، ندارد».

«اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تصریح کرد که تضمین‌های امنیتی همچنان یک موضوع حیاتی برای این کشور مطرح می‌شود و عضویت فوری اوکراین به ائتلاف ناتو، بهترین تضمین است و توضیح داد: «اما تهدیدات علیه اوکراین همچنان وجود دارد بنابراین یافتن پاسخ برای مسئله تضمین یک وظیفه اساسی مهم است و در عین حال هیچ تصمیمی را نمی‌توان بر خلاف قانون اساسی اوکراین اتخاذ کرد».

طبق این گزارش، یکی از تضمین‌های امنیتی که روسیه خواهان دریافت آن است، عدم پیوستن اوکراین به ائتلاف ناتو است و ناتو در این باره می‌گوید که روسیه نمی‌تواند پیوستن اوکراین به این ائتلاف را وتو کند.

غرب روسیه را متهم می‌کند که به دلیل تجمع 130 هزار نظامی روس در امتداد مرز اوکراین، به دنبال حمله به این کشور است اما مسکو چنین اتهاماتی را بی‌اساس و پوچ خوانده است. اوکراین روز گذشته اعلام کرد که خواهان گفت‌وگو با روسیه و اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا ظرف 48 ساعت آینده است.

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته با زلنسکی تلفنی گفت‌وگو کرد و بر حمایت واشنگتن از اوکراین تأکید کرد و دو طرف در خصوص اهمیت ادامه رویکرد دیپلماسی و بازدارندگی توافق کردند.

در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای اعمال فشار به روسیه و متشنج کردن اوضاع در مرز اوکراین و روسیه، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان قرار است اروز دوشنبه با زلنسکی در کی‌ف دیدار کند و فردا سه شنبه برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کند.

وی قبل از سفر به اوکراین بار دیگر روسیه را تهدید کرد و از مسکو خواست تا به تنش‌زدایی اوضاع اوکراین کمک کند و به روسیه هشدار داد در صورت حمله به همسایه‌اش، با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول